مدیر امور اراضی استان همدان گفت: مالکان و دارندگان باغ‌ها باید برای ساخت خانه کارگری در باغ خود مجوز دریافت کنند، و مجوز ساخت خانه کارگری به باغات زیر هزار و 500 مترمربع تعلق نمی‌گیرد بلکه باغ حداقل باید هزار و 500 متر مساحت داشته باشد/ برای باغات 1500 تا 2000 متر 20 متر، باغات 2000 تا 5000 متر 40 متر، باغات 5000 تا 10000 متر 60 متر و برای باغات 10000 متر تا 20000 متر 120 متر مجوز ساخت خانه کارگری صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ رحیم برقی، که در گردهمایی ائمه جماعات بخش مرکزی همدان با موضوع نقش حفظ کاربری اراضی در اقتصاد مقاومتی سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: حکم تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در 300 باغ استان همدان بزودی اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلاتی که مردم در زمینه برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز داشته و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند از روی بی‌اطلاعی از قوانین و ضوابط ساخت و ساز در باغات است.

برقی، با اشاره به اینکه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات در سال 74 تصویب شده یادآور شد: به استناد این قانون تبدیل و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات نیازمند گرفتن مجوز بوده و باید از امور اراضی مجوزهای لازم را دریافت می‌کردند و اگر کسی مجوز دریافت نمی‌کرد به مراجع قضایی معرفی شده و یک تا سه برابر جریمه می‌شد.

وی با بیان اینکه تا سال 85 قانون فقط جریمه را برای برخورد با متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز در اختیار داشت گفت: اما این قانون بازدارندگی لازم را نداشت چرا که تعدادی افراد سودجو ساخت و ساز غیرمجاز داشته و جریمه آن را پرداخت می‌کردند که این روند سبب حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات نبود.

وی بیان کرد: در سال 85 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اصلاح شده و علاوه بر جریمه نقدی، قلع و قمع ساخت و ساز صورت گرفته نیز لحاظ شد که تاکنون این قانون ادامه دارد.


این مسئول با بیان اینکه مالکیت محترم است و هیچ بحثی در این زمینه نداریم گفت: امور اراضی با ساخت و ساز مخالف نیست اما به شدت با غیرقانونی و غیرمجاز بودن ساخت و سازها و دیوارسازی‌ها در اراضی زراعی و باغی مخالف هستیم.

برقی با اشاره به اینکه 72 هزار هکتار باغ در استان همدان وجود دارد که بسیاری از آنها از جمله عباس‌آباد و گنجنامه توجیه اقتصادی نداشته و جنبه تفریحی دارد تصریح کرد: اگر باغات اقتصادی استان همدان را از دست دهیم باید تمامی میوه‌ها را از خارج کشور وارد کرده و ریه‌های شهری را از دست دهیم.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =