ایسنا نوشت:رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: دشمن می‌داند که رهبری به منزله ستون جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و به همین دلیل در تلاش است که با ایجاد تشکیک‌ها، ابهامات و... این جایگاه را تخریب کند.

 سردار غلامرضا جلالی عصر امروز در پنجمین همایش پدافند غیرعامل که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد در خصوص مولفه‌های قدرت و تاثیر فرهنگ عاشورا بر جامعه گفت: در دنیای امروز ما شاهد جنگ‌هایی هستیم که به جنگ‌های نرم و جنگ‌های سخت تقسیم می‌شود.

وی افزود: جنگ نرم دارای ایدئولوژی‌هایی است که مرز‌ها، جمعیت و دیگر حوزه‌ها جزیی از زیرمجموعه‌های ایدئولوژی جنگ نرم محسوب می‌شود. مهم‌ترین ایدئولوژی کشور ما، فرهنگ عاشورایی است که به عنوان یک بازدارنده در برابر تهدیدات جنگ نرم است و نمونه این فرهنگ را در سال ۸۸ مشاهده کردیم و پدافند نیز برای پایداری فرهنگ عاشورایی در کشور ایران، تلاش دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص تخریب جایگاه رهبری گفت: یکی از مولفه‌های جنگ‌های نرم و سخت، جایگاه والای مقام معظم رهبری است که به همین دلیل مورد هجمه‌های اصلی دشمن قرار گرفته است. دشمن می‌داند که رهبری به منزله ستون جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و به همین دلیل در تلاش است که با ایجاد تشکیک‌ها، ابهامات و... این جایگاه را تخریب کند.

جلالی در خصوص پدافند غیرعامل توضیح داد: تهدید‌شناسی، آسیب‌شناسی و چالش‌های تهدید از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که سازمان در هر دو جنگ سخت و نرم مورد نظر دارد.

وی در خصوص تهدیدات گفت: تهدیدات را بر دوبخش انسان ساز و طبیعی تقسیم کرده‌ایم. تهدیدات طبیعی به دلیل نبود هدف مغرضانه، یک تهدید ثابت محسوب می‌شود اما تهدیدات انسان ساز به دلیل آنکه همراه با علم است؛ همه روز در حال تغییر می‌باشد. به دلیل این قسم تهدیدات است که معتقدیم این سازمان، یک سازمان حکومتی محسوب می‌شود.

جلالی در ادامه گفت: با توجه به تغییرات هر روزه تهدیدات، ما قادر به داشتن برنامه‌های بلند مدت برای تهدیدات نخواهیم بود؛ اما تاکید می‌کنم که با توجه به فرمایشات حضرت مقام معظم رهبری این سازمان با رویکرد بلند مدت ایجاد شده است اما قادر به داشتن برنامه‌های بلند مدت نخواهیم بود.

جلالی با تاکید به اینکه این تهدید در اولویت‌های آخر این سازمان قرار دارد گفت: به دلیل داشتن هزینه‌های بالای جنگ‌های نظامی، انباشت قدرت و نمایش قدرت دفاعی کشور این تهدید در اولویت‌های رده‌های پایین ما قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به همین دلایل است که دشمن، جنگ‌ها نظامی را از گزینه‌های روی میز خود کنار گذاشته است و به دنبال تهدیدات جدیدی که بر اساس نظریه فشار برای تحمیل مطرح شده است، رو به رو هستیم. بر اساس این نظریه تمام مولفه‌های قدرت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص دیپلماسی نوین آمریکا گفت: در کتاب کلینتون به بخش‌های متعددی از بخش‌های دیپلماسی آمریکا اشاره دارد که در کنار آن باید به شرکت‌های تجاری چون کوکاکولا که با پول خود در مخارج سیاست‌های امریکایی دخیل هستند، باید ما اشاره کنیم که از طریق ارتباط دادن فعالیت‌های سیاسی با اقدامات اقتصادی، به نظریه دیپلماسی نوین امریکایی‌ها که مطرح شده است خواهیم رسید که سازمان پدافند غیرعامل براین موضوع بسیار توجه دارد.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی ایران با اهداف متمرکز سازمان‌های مرتبط، دقت دارند اما سازمان پدافند غیرعامل در تلاش است که ارتباط جزیی با تمام سازمان‌ها، شناسایی تهدیداتی که مملکن است برای سازمان‌ها رخ دهد را انجام و اقدام برای مصون سازی کند.

جلالی با اشاره به تغییر قوانین گفت: قوانین حکم بازدارندگی برای مجرمین دارد و ایجاد امنیت برای دیگر مردم می‌کند، اما با ورود فناوری باید قابلیت قوانین را نیز تغییر دهیم؛ به عنوان مثال می‌توانم به شبکه‌های اجتماعی که باعث تخلیه اطلاعاتی از کاربران را انجام می‌دهد، یک تهدید داخلی است که اگر قوانین چون گذشته باقی بماند ما شاهد افزایش این تهدیدات خواهیم بود.

وی درک یکسان از تهدیدات را بسیار مهم دانست و گفت: باید مسئولین نگاه تهدید را در تمام مسائل داشته باشند، با رویکرد فرصت نگر نمی‌توانیم علم روشنفکری را در دست بگیریم. باید تهدیدات را در هر حوزه بشناسیم.

جلالی ادامه داد: تهدیدات امروزه بین رشته‌ای شده است و اولویت ما تهدید اقتصادی که شامل تحریم‌ها، مسائل بانکی، ارزی است را شامل می‌شود. به همین خاطر است که کشور را نباید پشت خاکریز دلار نگه داریم بلکه باید با رهنمود رهبری، تجارت را با حذف دلار انجام دهیم تا بتوانیم تحریم‌ها را نیز اندکی بکاهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بر دیگر تهدیدات اشاره کرد و گفت: تهدیدات سایبری از دیگر تهدیداتی است که در اولویت بندی‌های دیگر ما قرار گرفته است. در حوزه سایبری به علت تلفیق با دیگر حوزه‌های فعال، تهدیداتی از دل این حوزه شکل می‌گیرد. تهدیدات سایبری و فرهنگی، سایبری و نظامی از جمله مهم‌ترین تهدیدات است.

وی در خصوص مصون سازی گفت: برای رویکرد مقابله پدافند غیرعامل در حوزه سایبری باید زیرساخت‌ها را بومی سازی کنیم و وابستگی را به حداقل برسانیم تا دشمن ابزاری در دست برای تهدید ایران داشته باشد. برای مجموعه اقدامات مصون سازی نیاز به شناخت اهمیت کارکرد‌ها، شریان‌های حیاتی و تجهیزات مورد استفاده داریم تا قادر باشیم بهترین مقابله با تهیددات را انجام دهیم.

جلالی گفت: اعمال‌های مصون سازی در زیرساخت‌ها را در فرمول‌ها و طراحی‌های اولیه مهندسی وارد کنیم. طرح‌های در دست تولید، سازه‌هایی که قرار است در آینده ساخته شود را در ابتدا مصون سازی‌های پدافند غیرعامل را از طریق مشاوره‌های مهندسی، در طرح وارد کنیم تا با یک هزینه هرچند کلان، سازه‌های ایمن را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: نبود برنامه پدافند غیرعامل در زیرساخت‌های شهری و معماری‌ها عامل شده است که امروزه ما بیش از ۷۰ درصد از جمعیت را در شهر‌ها متمرکز کنیم و این تهدیدات داخلی بسیاری ایجاد شده است. همانطور که وزیر کشور، جناب آقای رحمانی اشاره کرده‌اند مهم‌ترین مسئله مطرح شده در سازمان پدافند غیرعامل مردم هستند بنابراین باید برای ایجاد آرامش وامنیت مردم تلاش بسیاری شود.

جلالی گفت: ما در تلاش هستیم که در برابر تهدیدات، تجهیزات خود را تولید، تست و برطرف سازی نواقص آن‌ها را انجام دهیم. علت برگزاری رزمایش‌های متعدد سازمان پدافند غیرعامل همین است که تجهیزات پدافند غیرعامل را در هر حوزه‌ای، تولید کنیم و در رزمایش‌ها تست و نواقص آن را برای رزمایش‌های بعدی برطرف کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما با تکیه بر آموزش‌های عمومی و آمادگی‌های فردی، خواهان آن هستیم تا مصون سازی را در جزیی‌ترین بخش‌های جامعه نیز، انجام دهیم و امیدواریم در برابر هرگونه تهدیدات، مصون سازی را انجام دهیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 593968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =