ایسنا نوشت: دبیرکل سازمان ملل از کشورهایی که روابط مستحکمی با حزب الله لبنان دارند، خواست جهت تشویق این حزب برای تبدیل شدن به یک حزب سیاسی تلاش کنند.

به گزارش سایت اینترنتی النشره، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارش دوره‌ای که هر شش ماه یک بار درباره قطعنامه ۱۵۵۹ درخصوص لبنان صادر می‌کند، گفت:‌ لبنان همچنان با چالش‌هایی در تحقق امنیت و ثبات خود چه در عرصه داخلی و جه در مرز با سوریه مواجه است.

وی از رکود مداوم در اجرا نکردن قطعنامه ۱۵۵۹ به ویژه بند مربوط به انتخاب رئیس‌جمهور لبنان ابراز نگرانی کرد و گفت: به نفع لبنان و مردم این کشور است که این قطعنامه را به طور کامل اجرا کنند چرا که این مساله بر ثبات این کشور و منطقه تأثیر می‌گذارد.

بان کی‌مون تأکید کرد: جامعه جهانی بارها از سیاستمداران لبنانی خواسته رئیس‌جمهورشان را انتخاب کنند. امروز ۲۷ ماه از خلأ در پست ریاست‌جمهور لبنان گذشته است و همین مساله مانع اتخاذ تصمیمات مهم شده و این کشور را با فشارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و انسانی مواجه ساخته است.

وی از عملکرد تمام سلام، نخست وزیر لبنان و رهبری حکیمانه و استثنایی‌اش در چنین شرایط سختی قدردانی کرد و گفت: وی به کابینه اجازه داد به اتخاذ تصمیمات درباره برخی مسائل محدود ادامه دهد اما کابینه نمی‌تواند مأموریت رئیس‌جمهور را انجام دهد. این خلأ روی روند عملکرد نهادهای قانون اساسی تأثیر می‌گذارد.

بان کی‌مون از رهبران لبنانی خواست در مقابله با بحران نهادها و حضور در جلسات انتخاب رئیس‌جمهور مسئولانه برخورد کنند و به خاطر منافع ملی متحد شده و از منافع شخصی کوتاه بیایند.

بان کی‌مون گفت: مذاکرات میان المستقبل و حزب الله در ممانعت از تنش‌های طایفه‌ای و حفظ توافق درباره حمایت از ثبات و امنیت در کشور نقش دارد. پارلمان نیز باید به نقش خود درباره قانونگذاری عمل کند.

وی از تمامی طرف‌های ذیربط خواست برای تضمین برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان مناسب به عنوان گامی اساسی در روند برقراری دموکراسی در کشور با هم همکاری کنند.

بان کی‌مون از ادعاهای حزب الله لبنان درباره دریافت سلاح از ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: این نشان می‌دهد که حزب الله روند شبه نظامی بودن خارج از دولت را حفظ می‌کند. من از کشورهای منطقه که روابط مستحکمی با حزب الله دارند می‌خواهم این حزب را تشویق کنند تا از یک گروه مسلح به یک حزب سیاسی تبدیل شده و سلاحش را کنار بگذارد. من از حزب الله و دیگر طرف‌های ذیربط نیز می‌خواهم خود را وارد فعالیت نظامی در داخل و خارج از لبنان نکنند.

بان کی‌مون از تمامی طرف‌ها از جمله دولت سوریه خواست به حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان احترام بگذارند.

وی گفت: مشارکت شهروندان لبنانی در جنگ سوریه نقض اصول توافق بعبدا محسوب می‌شود و شرکت حزب الله در جنگ سوریه ثبات لبنان را تهدید می‌کند. من نگران تهدید داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌ها علیه ثبات لبنان هستم.

بان کی‌مون تلاش نیروهای امنیتی و ارتش لبنان در مقابله با تهدیدات را ستود و خواهان آزادی فوری سربازانی شد که به دست داعش بازداشت شده بودند.

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از ادامه نقض حاکمیت لبنان از سوی رژیم صهیونیستی از این رژیم خواست به تعهدات خود درباره عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    8 0
    مگه این عوض نشد هی باز تاکید میکنه