دنیای اقتصاد نوشت: در حالی تداوم گرمای تابستان در اولین‌ماه پاییز نتوانست روزهای داغی را برای بازار خودرو رقم بزند که وزش نسیم سرد در دومین‌ماه پاییز بر رخوت بیشتر بازار خودرو کشور افزوده است.

 با این حال اما در میان رخوت پاییزی بازهم شاهد افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی بودیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ابلاغ بخشنامه ‌افزایش قیمت برخی از محصولات ایران خودرو به نمایندگی‌ها، مهم‌ترین عامل در این زمینه بوده است.

به روایت نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، رکود همچنان در بازار خودرو حکمرانی می‌کند و مشتریان همچنان تمایلی برای خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهند؛ در این میان اما به‌دلیل اعمال برخی سیاست‌ها ازسوی خودروسازان بازار خودرو با افزایش قیمت در بعضی محصولات مواجه شده است. در واقع، به‌دنبال ابلاغیه افزایش قیمت سه خودرو ازسوی شرکت ایران خودرو و کاهش عرضه این محصولات در بازار، قیمت محصولات این شرکت در بازار روند افزایشی داشته است.

هر چند ایران خودرو تاکنون بخشنامه افزایش قیمت را اجرایی نکرده است اما نمایندگی‌ خودروسازان معتقدند، این ابلاغیه طی هفته‌های آینده اعمال خواهد شد. بنابراین به‌دنبال جو روانی ناشی از این ابلاغیه از یکسو و کاهش عرضه برخی محصولات در بازار ازسوی دیگر، قیمت محصولات ایران خودرو در بازار افزایش پیدا کرده است. موضوعی که موجب شد، شورای رقابت در واکنش به این موضوع بار دیگر سقف قیمتی خودروهای داخلی را برای دو شرکت خودروساز منتشر کند.

آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، شایعه افزایش قیمت محصولات ایران خودرو به منظور تحریک بازار رخوت زده خودرو صورت گرفته است. به‌عبارت دیگر، هدف نهایی آن بوده که تب و تاب در بازار خودرو افزایش پیدا کند و تقاضای خاموش در بازار خودرو تحریک شود. بر این اساس به‌نظر می‌رسد، رویه‌ای که این شرکت در پیش گرفته موفقیت‌آمیز بوده است. در این بین هرچند خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی راکد است، اما موضوع مهم دیگر اینکه به گفته فعالان بازار خرید و فروش خودروهای تازه وارد به بازار بسیار داغ است. این موضوع در حالی است که طی هفته آینده قرار است «ساندرو استپ‌وی» محصول جدید مشترک سایپا و رنو نیز وارد بازار می‌شود.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد حاشیه قیمتی خودروهای نوبرانه در بازار با کارخانه بسیار است و مشتریان تمایل بسیاری برای خرید این خودروها از خود نشان می‌دهند. بر این اساس برخی از کارشناسان معتقدند، یکی از مهم‌ترین عوامل در عدم ورود مشتریان به بازار خودرو، قدیمی بودن خودروهای تولیدی خودروسازان است؛ بنابراین آنها همچنان در انتظار ورود خودروهای جدید و به‌روز هستند. خودروهایی که ضمن دارا بودن دانش و تکنولوژی به‌روز دارای کیفیت و امکانات بیشتری هستند. به اعتقاد آنها، استقبال مشتریان از خودروهای جدید نیز به همین دلیل است.

خیز قیمتی برخی از داخلی‌ها

سری هم اما به بازار خودروهای داخلی بزنیم که این روزها راکد است و مشتریان اندکی را به خود می‌بیند. بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری برخی از محصولات شرکت ایران خودرو، با افزایش قیمت همراه بوده است.

براین‌اساس، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 39 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش یک میلیون و 300 هزار تومانی قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز این هفته با افزایش قیمت مواجه شده است و بر این اساس این خودرو با افزایش یک میلیون و 200 هزار تومانی مواجه شده است. این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 39 میلیون و 500 هزار تومان دارد. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول با 500 هزار تومان افزایش قیمت در حال حاضر 31 میلیون و 200 تومان خرید و فروش می‌شود؛ اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند LX نیز طی هفته جاری با افزایش یک میلیون تومانی مواجه شده است و در حال حاضر 32 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا در حال حاضر قیمتی معادل 25 میلیون تومان در بازار دارد که نشان از ثبات قیمت این خودرو در بازار دارد. فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از ثبات قیمتی آن می‌دهند. به گفته آنها، پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 400 هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری ثبات قیمت داشته است.

از سوی دیگر اما پراید در مدل 111 نیز طی هفته جاری با ثبات بوده و هم‌اکنون با همان قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته را هم با ثبات پشت‌سر گذاشت. دنا در حال حاضر 45 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تغییر خاصی طی دو، سه هفته گذشته نداشته است. از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90‌ها نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 41 میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. ازسوی دیگر اما ساندرو نیز که به نوعی مدل هاچ بک تندر-90 به شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 51 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این یعنی این خودرو در بازار با ثبات قیمتی مواجه بوده است. مدل استپ‌وی این خودرو که در هفته آینده قرار است به مشتریان تحویل داده شود، اگر در بازار گیر بیاید، بین 59 تا 60 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

ثبات در بازار وارداتی ها
سری اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. بنا به گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای وارداتی مدل 2017 هفته‌ آینده اعلام خواهد شد. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سوناتا با قیمتی معادل 174 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و سانتافه نیز 227 میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر مدل‌های هیوندایی در بازار ایران اما ix35 با قیمتی حدودا 189 میلیون تومانی به دست مشتریان می‌رسد. فعالان بازار اما در مورد تویوتا کمری هیبرید عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر 220 میلیون تومان به فروش می‌رسد و کرولا نیز 149 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون با 141 میلیون تومان می‌توان صاحب سراتو شد، اما برای خرید اپتیما باید 197 میلیون تومان هزینه کرد.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =