معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود در راستای انتشار عکسی، نوشت: ما ایرانی‌ها چقدر غذا دور می‌ریزیم؟ با هر دور‌ریز، چه مقدار از ذخایر آب و خاک کشور که مصرف تهیه این غذا شده، هدر می‌رود؟ چه مقدار صدمه به طبیعت به خاطر پسماند این غذاها وارد می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایران از جمله کشورهایی است که هرساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. برآوردهای فائو نشان می‌دهد، هر روز به ازای هر نفر، ۱۳۴ کیلو کالری غذا در ایران به هدر می‌رود.

همچنین گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود، یعنی از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور، ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود، این رقم معادل غذای میلیون‌ها انسان است.

در عین حال، وقتی ما غذایی را به هدر می‌دهیم یا دور می‌‍ریزیم، فقط خود آن غذا نیست که دور ریخته می‌شود، بلکه باید صدها لیتر آبی را که برای کشت و پخت آن غذا صرف شده، انرژی را که تا رسیدن آن به ظرف غذای ما مصرف شده و آسیب‌هایی که دفن زباله‌های این غذا به محیط زیست ما وارد می‌کند را نیز به حساب آوریم.

یعنی وقتی غذایی هدر می‌رود، فقط در مقابل چهره گرسنه و فقیر میلیون‌ها انسان، مسئول نیستیم بلکه در قبال رودها و تالاب‌های آب‌شیرین، خاکی که فرسایش می‌یابد، انرژی که مصرف می‌شود، کره زمینی که تحت تأثیر گازهای گلخانه‌ای، هر روز گرم‌تر شده و شاهد خشکسالی‌های بیشتر است و زباله‌هایی که طبیعت و سلامت ما را از بین می‌برد، مسئولیم.

آغاز کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا

رئيس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام آغاز کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا در کانال تلگرامي خود، تأکید کرد : بنابراین از همه هموطنانم دعوت می‌کنم تا به هر نحوی با ایجاد تغییر در عادات روزانه خود، به کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا بپیوندند.

ابتکار درباره آغار این کمپین نوشته است: در راستای بازدید از خیریه روزبه استان قزوین که باعث کسب موفقیت‌هایی در زمینه مباحث محیط زیستی شد، کلید آغاز پویش یا کمپین ملی جلوگیری از اسراف غذا هم زده شد.

234 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    0 0
    من هیچ وقت مادرم که غذای زیاد درست می کنه و غذا فریز می کنه رو درک نمی کنم. هرروز یا هردو روز برای دو نفر خرید می کنم و با محصولات تازه ی تازه غذا برای دو نفر درست می کنم. طعم سبزیجاتی که دقیقا قبل از پخت خرد شده اند کاملا در غذا حس می شه. طعم گوشت تازه واقعا متفاوته. همین طور کم درست می کنم که کیفیت غذا به خاطر مقدار زیاد غذا خراب نشه. فکرش رو بکنید که برای دو بشقاب مواد رو در ماهیتابه با زمان مناسب تفت بدهید، این کاملا متفاوته با یک عالمه مواد که در ماهیتابه در آبی که مواد غذایی انداخته اند تفت بخورد. شاید به همین دلیله که اگر مواد غذایی یخ زده در غذا استفاده شده باشه می فهمم و غذاهای مجالس برام خوشمزه نیست. غذا باید با مواد تازه و در ظروفی متناسب با مقدار غذا طبخ بشه.