ایسنا نوشت: فضاپیمای جونو ناسا پس از بروز اشکال فنی که هفته گذشته آن را از جمع‌آوری اطلاعات در اطراف سیاره مشتری بازداشته بود، مجددا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این فضاپیما در روز 19 اکتبر در دومین مانور پروازی نزدیک خود به سیاره گازی منظومه شمسی، وارد حالت ایمنی حفاظتی شد.

اولیه مواجهه نزدیک جونو با مشتری در تاریخ چهارم ژوئیه اتفاق افتاده بود. این فضاپیما اکنون در یک مدار 53 روزه قرار دارد و مانور بعدی آن برای روز 11 دسامبر برنامه‌ریزی شده است.

این فضاپیما اکنون در سلامت کامل بوده و به خوبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. جونو زمانی وارد حالت ایمن شد که یک مانیتور عملکرد نرم‌افزاری باعث ریبوت شدت رایانه فضاپیما شده بود. دلیل این مساله هنوز تحت بررسی است.

پیش از این نیز فضاپیمای مذکور اشکالاتی را تجربه کرده بود. برای مثال این کاوشگر قرار بود طی مانور روز 19 اکتبر خود، یک احتراق موتور طولانی را انجام داده و از مدار 53 روزه به یک مدار 14 روزه که آخرین مدار علمی آن در اطراف مشتری است، تغییر مکان بدهد. اما بروز یک مشکل در دریچه‌های سیستم رانشگر اصلی "جونو" باعث به تاخیر افتادن این احتراق و انتقال آن به روز 11 دسامبر شد.

جونو به منظور آماده‌سازی برای مواجهه بعدی، هفته گذشته یک مانور مداری منظم را انجام داد و رانشگرهای کوچکتر خود را برای 31 دقیقه روشن کرد تا سرعت را تا 9.3 کیلومتر در ساعت تغییر دهد.

فضاپیمای خورشیدی 1.1 میلیارد دلاری جونو در اوت 2011 به فضا پرتاب شد و اکنون از تجهیزات علمی خود برای بررسی ساختار، ترکیبات و میدان‌های گرانشی و مغناطیسی مشتری برای درک بهتر شکل‌گیری و تکامل سیاره استفاده می‌کند. بسیاری از اطلاعات در مورد این غول گازی در جریان مانورهای نزدیک جونو جمع‌آوری شده‌اند.

ماموریت این فضاپیما تا فوریه 2018 ادامه خواهد داشت.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =