ما نمی‌فهمیم عدالت چیست؟

چه خطایی در تصور یک شهروند روزنامه‌نگار از عدالت وجود دارد که با وجود اعتماد به قوه‌ی قضائیه و قضات محترم مقایسه‌ی این دو برخورد برایش تصویری از عدالت نمی‌آفریند؟

این روزها درباره‌ی دو برخورد قضایی خواندیم و شنیدیم. اولی این گفته‌ی دادستان تهران بود که می‌گفت گزارشی که یاشار سلطانی مدیر سایت معماری نیوز منتشر کرده محرمانه بوده، هر چند مهر محرمانه نداشته و او به این دلیل - و نه به دلیل ارتباط با پرونده‌ی املاک نجومی - بازداشت شده است.

مطلب دوم این بود که سعید مرتضوی در پرونده‌ی تامین اجتماعی به جمعا ۱۳۵ ضربه شلاق محکوم شده است و این حکم نیز بدوی و قابل تجدید نظر است.

من به عنوان یک شهروند که تصادفا روزنامه‌نگاری هم می‌کند نمی‌فهمم کجای درک بسیط و خامم از عدالت مشکل دارد که وقتی این دو برخورد را کنار هم می‌گذارم ازشان حسی جز عدالت به من دست می‌دهد.

یک روزنامه‌نگار را بیش از یک ماه و نیم در بازداشت نگاه داشته‌اند چون سندی را که در واقع گزارش سازمان بازرسی در مورد فساد در شهرداری بوده و شهردار نیز در آخرین جلسه‌ی شورای شهر اصل وجود این فساد و مسئولیت آن را پذیرفته و مهر محرمانه هم نداشته اما به گفته‌ی دادستان محرمانه بوده منتشر کرده، یک نفر دیگر را که خودش قاضی و دادستان و حقوقدان بوده با وجود محرز شدن برداشت اموال سازمان تامین اجتماعی مشمول عنوان اختلاس ندانسته‌اند و به اتهام تصرف غیر قانونی تنها به ۷۰ ضربه شلاق (و نه حتی رد مال) محکوم کرده‌اند.

پرسش البته جدی است. چه خطایی در تصور یک شهروند روزنامه‌نگار از عدالت وجود دارد که با وجود اعتماد به قوه‌ی قضائیه و قضات محترم مقایسه‌ی این دو برخورد برایش تصویری از عدالت نمی‌آفریند؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    4 0
    چشمات روواکنی دلایل متقنی پیداخواهی کردکه کلمه اعدلواتبدیل به ظلمواشده
  • محمدرضا A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    3 0
    داری کم کم به مفهوم «بصیرت» نزدیک میشی.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    6 0
    عدالت سالهاست در پس قدرت و ثروت متمرکز سلاخی شده است.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    3 0
    "چه خطایی در تصور یک شهروند روزنامه‌نگار از عدالت وجود دارد که با وجود اعتماد به قوه‌ی قضائیه و قضات محترم مقایسه‌ی این دو برخورد برایش تصویری از عدالت نمی‌آفریند؟" واقعاً چه خطایی در تصور ما شهروندان از عدالت وجود دارد؟ این سئوال بی تردید، سئوال بسیاری از ما شهروندان است. امیدوارم سخنگوی محترم قوه قضائیه، دادستان تهران، و سایر مسئولین پاسخی درخور داشته باشند
  • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    1 0
    ماهم نفهمیدیم.فقط خودشان میفهمند
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    حکایت یک بام و دو هواست دیگر
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    در ماجرای تامین اجتماعی ماجرای دریافت حقوق طبق مصوبه هیات وزیران بوده و قانونی است و مانند حقوقهای نجومی قانونی بوده و ته تهش مثل بدهی معوق صندوق ذخیره فرهنگیان بوده :
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    اگه میفهمیدید که یه مرثیه ای هم درباره بخوانید بدهی معوق صندوق ذخیره فرهنگیان میگفتید ...