جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد به موجب حکم صادره از محاکم تهران، یکی از خوانندگان زیرزمینی به ده سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شده است که با توجه به اعلام گذشت یکی از شکات، یک دوم مجازات حبس تعلیق شده است.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی دادستانی تهران، پنجمین نشست مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با موضوع جرایم مواد مخدر و روان‌گردان با حضور تعدادی از معاونان دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، فرمانده پلیس مواد مخدر کشور و تعدادی از فرماندهان پلیس تهران بزرگ،‌ شرق و غرب استان و نمایندگان برخی نهادهای اجرایی به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

خودداری از اظهارنظر پیرامون جرم بودن یا نبودن واگذاری املاک شهرداری

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به ارجاع پرونده‌ی واگذاری املاک شهرداری به دادسرای کارکنان دولت اظهار داشت: با توجه به اظهارات آقای قالیباف در روز سه‌شنبه یازدهم آبان ماه در شورای شهر تهران، تمام مسوولان اعم از شهردار تهران و دیگر مدیران شهرداری تا اتخاذ تصمیم نهایی از سوی دادستانی، باید از اظهارنظر پیرامون وقوع یا عدم وقوع جرم در این پرونده خودداری نمایند.

اهمیت مبارزه با مواد مخدر و روان گردان

دادستان تهران با اشاره به طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و مباحث پیرامون آن و با ذکر پیشنهادهای ارایه شده دائر بر حذف، توقف اجرای مجازات اعدام و یا محدود کردن موارد آن، اظهار داشت اصلاح قانون امری متفاوت از مبارزه با این معضل است؛ نمی‌توان با اعلام اصلاح قانون، مبنای مبارزه با جرایم مواد مخدر را سست کرد. وی خطاب به متولیان اصلاح این قانون گفت: محکومان و متهمان پرونده‌های بزرگ مواد مخدر نباید احساس کنند مبارزه با مواد مخدر سست شده و یا با اقدامات آن‌ها مقابله نمی‌شود.

دادستان تهران افزود: از سوی دیگر کسانی که احکام سنگین دارند و مرتکب جرائم مهم شده‌اند، نباید احساس کنند که قانون جدید ممکن است وضعیت آن‌ها را تغییر دهد، لذا توصیه می‌شود نظرات کارشناسی مسؤولان دستگاه قضایی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت مستثنی شدن قاچاق عمده مواد مخدر و روان‌گردان از شمول تخفیفات قانونی

جعفری دولت‌آبادی با تأکید بر این که تمرکز دادستانی و پلیس بر روی پرونده‌های قاچاق عمده و کلان مواد مخدر است، اظهار داشت در فرایند اصلاح قانون باید به پرونده‌های قاچاق عمده مواد مخدر و روان‌گردان و متهمان این گونه پرونده‌ها توجه خاص گردد و این پرونده‌ها از شمول تخفیفات قانونی مستثنا شده و مرتکبان و محکومان این گونه جرایم نبایستی به برخورداری از چنین تخفیفاتی امیدوار باشند.

وی با بیان این که برخی معتقدند میزان و نوع مجازات محکومین جرائم مواد مخدر تابع مصلحت عمومی بوده و جزو امور قطعی به شمار نمی‌رود و می‌تواند در زمان‌های مختلف متفاوت باشد، تأکید کرد: بحث اصلاح قانون مواد مخدر یک مساله است؛ و سست شدن مبارزه با عوامل آن موضوع دیگری است و معلوم نیست که معضل مواد مخدر در کشور با تعلیق یا توقف اجرای احکام اعدام حل شود؛ چرا که بخشی از مشکلات مرتبط با مواد مخدر به اقدامات دشمنان ما بر می‌گردد.

دادستان تهران با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های کلان مواد مخدر، اظهار داشت امروزه اطلاع‌رسانی‌ بیشتر به پرونده‌های اقتصادی و اجتماعی اختصاص یافته و در خصوص آثار این پدیده شوم و پرونده‌های مهم مواد مخدر اطلاع‌رسانی چندانی صورت نمی‌گیرد؛

وی با بیان این که در برخی کشورهای همسایه گیاهان افیونی کشت یا مواد مخدر تولید و ترانزیت می‌شود گفت: این موضوع تجارت پرسودی برای آن‌ها دارد لذا پیشنهاد می‌شود مقامات مسؤول از طریق اقدامات دیپلماتیک مانع کشت گیاهان افیونی در برخی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان شوند.

لزوم همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌ها در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

دکتر جعفری دولت‌آبادی از جمله مهم‌ترین مسائل کشور را موضوع آسیب‌های اجتماعی دانست که عبور از آن،‌ عزمی همگانی، مشارکت، هماهنگی و همکاری مسؤولین تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی توجه به علل آسیب‌ها را ضروری دانست و افزود: آسیب‌ها علل و عواملی دارند و این گونه نیست که آسیب‌های اجتماعی یکباره رخ دهد. به عنوان مثال اگر در کشور نرخ طلاق رو به افزایش و یا میزان ازدواج رو به کاهش است، علل متعددی دارد و تا زمانی که ریشه‌های آن از میان نرود، مشکلات مرتبط با آن برطرف نخواهد شد.

دادستان تهران استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند شورای اجتماعی وزارت کشور را ضروری خواند و بر لزوم توجه به مسأله آسیب‌های اجتماعی در برنامه‌‌ی ششم و تصویب قوانین مناسب تأکید کرد.

نقش نهادهای فرهنگی و صدا و سیما

نکته‌ی دیگری که مورد توجه جعفری دولت‌آبادی قرار گرفت، پیش بینی شاخص ها و تعیین وظایف دستگاه‌ها به نحو دقیق بود؛ به گونه‌ای که اختلاف و تداخلی حادث نشود. وی به اهمیت ایفای نقش نهادهای فرهنگی و رسانه‌های جمعی به ویژه سازمان صدا و سیما در امر مبارزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی روشنگری و سیاه‌نمایی را دو مقوله‌ی متفاوت دانست که در جهت اهداف و رسالت رسانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و اما در حوزه آسیب‌ها، می‌توان با اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری، خواستار انجام وظایف دستگاه‌ها شد.

دادستان تهران ذکر اخباری از قبیل «اعتیاد همه کشور را در برگرفته و رشد طلاق کشور را نابود کرده است» از سوی برخی مسئولان را موجب ناامیدی مردم دانست و خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص آسیب‌های اجتماعی باید با دو هدف روشنگری و مطالبه گری انجام شود و مرز روشنگری، خودداری از سیاه نمایی است.

توجه به اقدامات ایجابی

دکتر جعفری دولت‌آبادی گسترش مراکز فرهنگی و رفاهی مانند ورزشگاه‌ها در حاشیه‌ی شهرها را، ‌از اقدامات مؤثر ایجابی دانست که نقش پیشگیرانه‌ی آن در حوزه‌ی آسیب‌ها به ویژه در خصوص اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان قابل توجه است.

وی با اشاره به این که ارزیابی میزان اثربخشی اقدامات صورت گرفته ضروری است، اظهار داشت در بحث آسیب‌ها نباید از خانواده آسیب‌دیدگان غفلت نمود؛ وی توجه به خانواده‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی مانند خانواده‌های زندانیان، معتادان و یا فرزندان طلاق را امری مهم دانست.

دادستان تهران هم‌چنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند ایجاد اردوگاه‌های موضوع ماده‌ی 42 قانون مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان تأکید نمود و اظهار داشت توجه به این ظرفیت‌ها و اجرایی کردن آن‌ها در برخورد با آسیب‌های اجتماعی و کاهش معضلات ناشی از آن، مفید و موثر است.

دکتر جعفری دولت‌آبادی لزوم توجه به مشاوره و آموزش را از جمله راهکارهای موثر در امر طلاق ذکر کرد و به نقل از یک مسوول فرهنگی کشور از اجرای دو طرح موفق در کاهش طلاق در استان‌های فارس و خراسان رضوی خبر داد.

راهکارهای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

دادستان تهران اظهار داشت: توسعه مراکز کاهش آسیب، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین، رصد وضعیت آسیب‌ها از حیث مهار یا کاهش، توجه به نقش نهادهای فرهنگی و صدا و سیما، توجه به آسیب‌های مرتبط با نوجوانان و جوانان، اجرای قانون عفاف و حجاب به ویژه در ادارات و نهادهای دولتی، استفاده از نظرات کارشناسی افراد صاحب نظر و اولویت اجرای طرح‌های پیشگیرانه، و توجه به آموزش زوجین، توسعه مراکز مشاوره و اهمیت اقدامات ایجابی از جمله راهکارهای پیشنهادی در امر مبارزه با آسیب‌ها است.

وی با تأکید بر اقدامات ایجابی به نقل از وزیر کشور، به طرح اجرا شده در شهرستان قلعه گنج در استان کرمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: در این شهرستان طرحی اجرا شده که منتهی به کاهش 30 درصدی جرایم شده است.

دستگیری روزانه 180 نفر خرده‌فروش مواد مخدر

سردار زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار داشت به رغم جمع‌آوری معتادان متجاهر، اما خرده فروشان کماکان حضوری گسترده در تهران دارند و علت را باید در فقدان تدابیر و استفاده از راهکارهای لازم در برخورد با خرده فروشان جست‌وجو کرد.

سردار کریمی جانشین فرمانده پلیس تهران بزرگ با ارائه گزارشی در خصوص مبارزه با خرده‌فروشان، از وجود 143 نقطه‌ی آسیب‌زا در تهران خبر داد. وی هم‌چنین از دستگیری روزانه 180 نفر خرده‌فروش مواد مخدر در تهران، برآورد جمعیت 12 هزار نفری خرده‌فروشان و بازداشت تعداد 38000 نفر خرده‌فروش مواد مخدر از ابتدای سال جاری و هم‌چنین افزایش 27 درصدی دستگیری‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت 12 درصد این افراد به زندان معرفی شده‌اند.

سردار کریمی خواستار راه‌اندازی اردوگاه‌ها و معرفی توزیع کنندگان خرد به این اردوگاه‌ها شد.

اولویت اقدامات پیشگیرانه

خزایی معاون دادستان و سرپرست دادسرای مواد مخدر با اشاره به خلاء قانونی در خصوص اعزام متهمان مواد مخدر زیر یک گرم به زندان، درمان یک ماهه معتادان و سپس ترخیص آن‌ها را، زمینه‌ساز بازگشت افراد درمان شده به اعتیاد دانست.

از جمله پیشنهادات برای پیشگیری از اعتیاد و کشف جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان، نظام‌مند کردن اماکن عمومی و بازرسی‌های نوبه ای از انبارها و دیگر نقاط مستعد برای نگه‌داری مواد مخدر و نصب دوربین در برخی اماکن بود.

فیروزجایی سرپرست دایره نظارت بر زندانیان مواد مخدر و روان‌گردان با اشاره به مشکل ورود مواد به زندان، با ارائه‌ی آماری نتیجه گرفت که با توجه به اجرای دستورالعمل سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها مبنی بر منع اعزام معتادان به زندان، تعداد زندانیان استان تهران در رابطه با مواد مخدر و روان‌گردان از 16000 نفر به 14900 نفر کاهش یافته است.

منیژه خاکی دادیار جانشین معاونت زنان، کودکان و خانواده دادسرای تهران با اشاره به برخی اظهار نظرهای صاحب-نظران مبنی بر زنانه شدن برخی آسیب‌ها، برنامه‌ریزی در این زمینه را ضروری دانست.

در این جلسه خزایی معاون دادستان، گزارش بازدید خود از دو مرکز که پذیرش معتادان را بر عهده دارند، ارائه داد.

لزوم نظارت بر مراکز نگه‌داری معتادان متجاهر

دکتر جعفری دولت‌آبادی ضمن تأکید بر ضرورت ادامه‌ی این بازدیدها، از خزایی معاون دادستان خواست در امر بازدید و نظارت بر مراکز نگه داری، استفاده از ظرفیت اعضای جلسه نیز مورد توجه قرار گیرد.

دادستان تهران مدت درمان معتادان را حسب مورد تا شش ماه قانونی خواند و در خصوص تامین هزینه‌های درمانی مراکز نگه‌داری، از ستاد مبارزه با مواد مخدر خواست که اقدام لازم در این زمبنه صورت گیرد.

جعفری دولت‌آبادی بازگشت معتادان پس از فرایند درمانی سه ماهه را در صورت تمایل خانواده به تحویل گرفتن وی بلامانع خواند.

نظام‌مند کردن بازرسی‌ها به منظور پیشگیری از ورود مواد مخدر و روانگردان به استان تهران، همکاری شهرداری و پلیس در ایمن‌سازی اماکن با استفاده از نور، نصب دوربین و بهره‌مندی از محرومیت‌های اجتماعی، از جمله موضوعات مورد تأکید دادستان بود.

وی به تداوم جلسات آسیب‌های اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب تأکید کرد و اظهار داشت در خصوص مبارزه با جرایم مرتبط با فساد اخلاقی اقدامات مؤثر و مناسبی انجام شده، اما ضرورت دارد همه‌ی دستگاه‌ها در این زمینه مشارکت و همکاری نمایند تا علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، اقدامات مقابله‌ای علیه متهمان باندهای سازمان یافته فساد و فحشا مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد به موجب حکم صادره از محاکم تهران، یکی از خوانندگان زیرزمینی به ده سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شده است که با توجه به اعلام گذشت یکی از شکات، یک دوم مجازات حبس تعلیق شده است.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 597495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =