غفلت از بازارهای صادراتی، مشکل تولید لبنیات کشور

نرخ فرآورده‌های لبنی و شیر خام در یک دهه اخیر همواره یکی از پر چالش‌ترین موضوعات در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سال‌های گذشته عدم حمایت از دامدار و ضعف برنامه‌ریزی و نظارت دقیق برای خوراک و داروهای دامی از منجر به افزایش نرخ شیرخام و کاهش تولید و ورشکستگی برخی واحدهای تولیدی شیر خام شد.  این روند در نهایت به افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی انجامید و طبیعتا سهم این محصولات در سبد غذایی خانواده ها بیش از پیش کاهش یافت.

غلامعلی سلیمانی مدیرعامل گروه سولیکو و یکی از کارآفرینان حوزه محصولات لبنی درباره ریشه این مشکلات در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت:" ما به‌ عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های محصولات غذایی مختلف، در تمام سالهای  گذشته سعی کرده ‌ایم اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یک مجموعه ۱۶ هزار نفری را از سال 1370 تا کنون حفظ کنیم آن هم در شهرستان آمل نه در مرکز کشور. استمرار این شرایط با توجه به مشکلات فراوانی که در برهه های مختلف با آن مواجه بودیم و هستیم بسیار دشوار است خصوصا اینکه هدف گذاری های ما فراتر از تأمین نیاز داخلی بود چرا که قواعد تولید در دنیای امروز تجارت با خارج از مرزها است.

مدیرعامل گروه سولیکو افزود: "یکی از موانع حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی کم توجهی به کیفیت تولید، ضعف در بروزرسانی ماشین آلان، نقصان در فرایندهای تولید است. به همین خاطر برای حضور پرقدرت در بازارهای برون مرزی سعی کردیم مانند واحدهای موفق دیگر این مشکلات و نواقص را به حداقل برسانیم تا جایی که  هم اکنون برخی از تولیدات را می‌توان رقیب محصولات مشابه خارجی دانست. به اعتقاد من مصداق اقتصاد مقاومتی تلاش در همین راستا است".

وی در تشریح بخشی از مشکلات و چالش‌های دامنه‌دار این صنعت با اشاره به عدم پرداخت یارانه به مصرف لبنیات در کشور گفت: "در آلمان هر کیلوگرم شیر با 40 سنت یارانه  به فروش می‌رسد و با حمایت دولت این محصول با قیمت  20 سنت در نظر گرفته می‌شود، این درحالی است که در ایران هر کیلوگرم شیر را از دامدار 20 سنت می خریم و شرایط رقابت را از دست می‌دهیم".

وی با انتقاد از اینکه هنوز پس از سال‌ها زنجیره شیر در کشور تعریف نشده است افزود: "ما برنده نشان افتخار ملی صادرات هستیم و با چنین جایگاهی از 20 سال قبل تا کنون در این مورد مدام در جلسات صحبت کرده‌ایم اما گوش شنوایی نیست".

سلیمانی گفت: "بسیاری از کارخانه‌های لبنی با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند و دولت نه تنها از صادرات حمایت نمی‌کند بلکه طلب صادرکنندگان را هم نمی‌دهد. به‌عنوان نمونه، شرکت ما که این صادر کننده نمونه معرفی شده، حدود یک سال است که 50 میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت صادراتی از دولت طلب‌ کار است و وزارت جهاد کشاورزی ما را به مجلس حواله داده است".

وی ادامه داد:"در شرایط فعلی که کشورهای منطقه دچار تنش هایی در ارتباط با یکدیگر هستند بهترین زمان برای بازارسازی و افزایش سهم کشور از بازار این کشورها است. در شرایط فعلی نیز ایران می‌تواند بازار خوبی را در کشورهایی مانند پاکستان و عراق برای محصولات لبنی ایجاد کند اما ترکیه بیشترین سهم را در صادرات محصولات لبنی به عراق دارد در حالی که ما قرابت فرهنگی بیشتری با این کشور‌ها داریم  و می‌توانیم محصولات خود را در حجم بیشتری صادر کنیم".

این تولید کننده کشور در خصوص میزان حمایت شبکه بانکی اعلام کرد: "بانک ها تلاش دارند از تولید حمایت کنند اما این اتفاق با بهره ۲۵ درصد محقق نمی شود. ما تاکنون هیچ حمایت خاصی از شبکه بانکی نگرفته ایم و مشکلات مالی خود را با تلاش خود مجموعه برطرف کرده ایم".

به گفته وی "دولت به علت مشکلات عدیده ای که دارد توان کمک از ما را ندارد و الا می‌دانیم دولت اگر در توانش باشد حتما حمایت می کند البته این را هم بگویم در بخش خصوصی هم حمایتی از تشکل ها و اصناف مرتبط با حوزه فعالیتمان ندیده ایم".

این فعال حوزه تولیذ لبنیات با اشاره به میزان کل صادرات گفت: " در حال توسعه کار در بخش های نزدیک به مرزها هستیم تا هم شرایط صادرات را داشته باشد و نیروی کار ارزان در دسترس باشد.با همین راهبرد  در سال گذشته 204 میلیون دلار صادرات داشتیم و امیدواریم در سال آینده به 300 میلیون دلار برسیم".

وی پیشنهاد کرد "وزارتخانه ای با وظیفه تخصصی صادرات ایجاد شود تا تنها ماموریتش حمایت از صادارت غیر نفتی باشد و مشکلات این بخش مهم اقتصاد کشور را مرتفع کند".

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 597671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    تولید بدون ورود به بازارهای برون مرزی یعنی اینی که ما هستیم.