مهر نوشت:معاون وزیرجهاد با بیان اینکه حجم یارانه‌ای که ما به کشاورزان می‌دهیم با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه نیست، گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی باید در چارچوب اقتصاد کشور و حمایت از تولیدکننده باشد.

عبدالمهدی بخشندهدر واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر بالا بودن قیمت تضمینی برخی محصولات مانند چغندر قند نسبت به قیمت‌های جهانی و لزوم اصلاح سیاست‌گذاری‌های قیمتی در این زمینه اظهار داشت: هر کشوری باید درچارچوب اقتصاد خود تصمیم بگیرد و ما نیز باید در همین چارچوب برای قیمت گذاری محصولات‌مان تصمیم بگیریم.

وی با بیان اینکه احتمالا نرخی که امسال دولت برای خرید تضمینی چغندر تصویب خواهد کرد، بین ۶ تا ۷ درصد بیش از سال گذشته است، گفت: در واقع این میزان هزینه‌ای است که در سال‌جاری به سایر هزینه‌های کشاورزان افزوده شده، ضمن اینکه در دنیا نرخ تسهیلات بانکی  برای کشاورزان ۱۸ درصد نیست بلکه ۳ تا ۴ است؛ علاوه بر این معمولا نرخ تورم در بسیاری از کشورها بین ۱ تا ۲ درصد است اما در کشور ما این عدد حدود ۹ درصد است. بنابراین اینها هزینه‌هایی است که به کشاورزان تحمیل می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: قیمت چغندر قند از نظر ما عدد منطقی و معقولی است، همچنین سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی در دو سال، انتقال کشت این محصول از بهار به پاییز بوده است.

بخشنده اضافه کرد: در این روش، میزان مصرف آب به یک دوم تا یک سوم کشت بهاره کاهش می‌یابد و عملکرد در واحد سطح دو برابر می‌شود هرچند ممکن است عیار قند آن مقداری افت کند.

وی ادامه داد: بنابراین سیاست اصلی ما در این زمینه آن است که کشت چغندر را به سمت کشت پاییزه و زمستانه ببریم تا بتوانیم بیشتر از آب سبز(آب باران) برای تولید این محصول استفاده کنیم.

بخشنده درباره این موضوع که بالا بودن قیمت‌های داخلی باعث شده ما تقریبا در هیچ محصولی در بازارهای جهانی مزیت قیمت نداشته باشیم، افزود: در اروپا نرخ تمام شده شکری که از چغندر قند تولید می‌شود، دو تا سه برابر قیمت شکر در برزیل است چراکه در برزیل این محصول عمدتا از نیشکر به دست می‌آید و توسط آب باران آبیاری می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه شکر تولید اروپا نمی‌تواند با محصول تولیدی کشورهایی مانند برزیل و کوبا رقابت کند، آنان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد تعرفه برای واردات شکر به اتحادیه اروپا اعمال کرده‌اند تا از تولیدکنندگان خود حمایت کنند.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه واردات بسیاری از محصولات کشاورزی به کشور ما با تعرفه صفر انجام می‌شود، گفت: چه کسی می‌گوید تعرفه واردات محصولات کشاورزی باید پایین باشد درحالی‌که برای واردات فولاد، خودرو و غیره تعرفه‌های بالایی اعمال شده است، آیا ما باید انتظار داشته باشیم اجازده داده شود که گندم با تعرفه صفر وارد کشور شود!؟

بخشنده با اشاره به اینکه درحال حاضر تعرفه محصولاتی مانند گندم، ذرت و دانه‌های روغنی پایین است و ما باید از کشاورزان حمایت کنیم، به این پرسش که آیا وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش تعرفه‌ واردات محصولات کشاورزی است؟ پاسخ داد: خیر، ما به دنبال افزایش تعرفه‌ها نیستیم اما به‌هرحال همه کشورها از تولید کنندگان داخلی خود حمایت می‌کنند و یکی از ابزارهای این حمایت، تعرفه‌ است.

وی اضافه کرد: همچنین کشورهای پیشرفته اقتصادی، سالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی خود اختصاص می‌دهند تا تولیدکنندگان آنها بتوانند به کارخود ادامه دهند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه ما نیز در بخش‌هایی به کشاورزان خود یارانه می‌دهیم، افزود: حجم یارانه‌ ما با یارانه‌ای که آنان به تولیدکنندگان خود اختصاص می‌دهند، قابل مقایسه نیست؛ مردم باید بدانند اگر قیمت برخی محصولات کشاورزی بقیه کشورها در بازارهای جهانی این اندازه پایین است، به دلیل همان یارانه های سنگینی است که دولتهایشان به این محصولات اختصاص داده‌اند.  

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 599601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =