۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

تابناک نوشت: گروهی از اهالی موسیقی با توجه به استمرار سیاست‌ها و روند مدیریتی که در چند سال اخیر بر جشنواره موسیقی فجر حاکم بوده است، این جشنواره را در قالب کمپینی تحت عنوان «گواهی دست چپ» تحریم کردند؛ چالشی که نخستین بار توسط علی قمصری موزیسین و نوازنده کشورمان مطرح شد.

پس از حواشی به وجود آمده در موسیقی طی دوره حضور علی مرادخانی در حوزه موسیقی، تعابیری که در آن بر مدیریت محفلی و باندی حوزه موسیقی میان اهالی موسیقی شنیده می‌شود و منجر به واکنش‌های بسیار شدیدی شده است. صریح‌ترین این موضع‌گیری توسط علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران مطرح شد که پس از کناره گیری از این مسئولیت در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور دست به افشاگری زد.

رهبری در این نامه با اشاره به اسامی گفته بود: «... ارکستر در اختیار بنیاد رودکی گذاشته شد. در اختیار بنیادی که کارش از‌‌ همان روزهای اول به علت عدم آشنایی مدیر عامل آن بهرام جمالی نوازنده متوسط سه‌تار توسط افرادی از خارج بنیاد اداره می‌شد. در این بنیاد آقای جلال مشفق برادر همسر محترم معاونت هنری آقای علی مرادخانی که رایگان کار می‌کردند، مدیر اصلی بودند و مدیر عامل آقای جمالی بدون تأیید و دستور ایشان کاری انجام نمی‌دادند».

او تاکید کرده بود: «این آقای مشفق به‌علت نداشتن فرهنگ کافی برای رشته ما از مشاوری به نام تهمورس پورناظری نوازنده متوسط تنبور کمک می‌گرفت. آقای پورناظری هم با آقای نوربخش می‌آمد و این‌ها به مرور زمان حتی هیأتی شدند که تمام تصمیمات آقای جمالی، مدیر عامل بنیاد را دستور می‌دادند. ترکیب این ۴ نفر ناوارد به ارکستر سمفونیک ما را به جایی رساند که مجبور شدیم از آن‌ها انتقاد کنیم. آقایان نوربخش و پورناظری حتی به بنده پیشنهادی در مورد واگذاری ارکستر به یک شرکت خصوصی ـ که به آن‌ها ارتباط شخصی ندارد ـ دادند و بگذریم که بنده رغبتی نشان ندادم. به خصوص برای بنده که به عنوان تنها ایرانی مسئولیت این شغل رهبری و مدیریت ارکستر را حدود ۴۰ سال در کشورهای مختلف به عهده داشته‌ام، این وضع غیر حرفه‌ای غیر قابل تحمل شد».

او در آخر از گروه علی مرادخانی و ترکیب و چینش این گروه سخن گفته و به صراحت نوشته است: «حالا ببینید اعضای شورای هنری ارکسترهای دولتی چه کسانی هستند. محمد سریر دوست ارجمندم عضو اغلب شوراهای مملکت به خصوص مربوط به آقای مرادخانی کارمند سابق وزارت خارجه و آهنگساز بسیار متوسط بدون هیچ گونه ارتباط با ارکستر سمفونیک [ما ده‌ها استاد و آهنگساز قوی‌تر و باتجربه‌تر در خود ایران داریم]، داود گنجه‌ای دوست ارجمندم نوازنده خوب کمانچه ولی فاقد هر گونه تجربه ارکستر سمفونیک عضو اغلب شورا‌های مملکت و مربوط به آقای مرادخانی [ما ده‌ها شخصیت بالا‌تر در خود مملکت داریم]، حمیدرضا نوربخش خواننده متوسط سنتی ولی فاقد هر گونه ارتباط با موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک، مدیر عامل خانه موسیقی و عضو هر کاری که آقای مرادخانی انجام می‌دهند [ما در ایران ده‌ها نفر در سطح بالا‌تر داریم]، فریدون شهبازیان نوازنده ۴۰ سال پیش ارکستر سمفونیک، ریاحی نوازنده ۴۰ سال پیش ارکستر سمفونیک، آقای محمد سعید شریفیان آهنگساز بسیار خوب تنها شخصی که به کار ما وارد هستند و آقای بهرام جمالی نوازنده بسیار متوسط سه‌تار، حقوق دهنده و شخصی که با اجازه بقیه و آقای مرادخانی این افراد را انتخاب کرده است».

اکنون در آستانه جشنواره موسیقی فجر، برخی از اهالی موسیقی با محفلی خواندن این جشنواره و گروهی محدود که کل امور موسیقی ایران را توسط محفل آنها اداره می‌شود، با راه‌انداری یک کمپین این رویداد موسیقیایی کشور را تحریم کرده‌اند. در این کمپین که توسط علی قمصری موزیسن و نوازنده کشورمان تحت عنوان «گواهی دست چپ» برای نخستین بار کلید خورد، با اشاره به جو موجود، شرکت در این جشنواره منافی آبرو و حیثیت اهالی موسیقی خوانده شده است.

قمصری در این باره می‌نویسد: «من براى تصميم گيرى به ميزان مشاركت اطرافيانم نگاه نمى كنم. چشمانم را مى بندم و به وجدانم رجوع ميكنم. شايد تنهاباشم. شايد هم نباشم. جشنواره ى فجر پارسال، از يك نظر بسيار شفاف عمل كرد: به نمايش گذاشتن اشتباهات. آوازه ى اين اشتباهات از جامعه ى موسيقى و رسانه ها فراتر رفت. تا جايى كه امروز خيلى از مردم از بعضى ازاين اعمال ناروا آگاهند.»

این موزیسن در ادامه تصریح کرد: «يك محفل چندنفره، صاحب اختياركامل و برداشت كننده مزاياى مادى و معنوى بودند و براى آراستن پوسته ى فعاليتشان مشاركتى صورى با ديگر هنرمندان از همه جا بى خبر برقرار كردند كه تنها با هدف افزايش تعداد نام ها انجام شده بود. همين امرمى تواند توجيه كننده ى وجود بيش از هشتاد داور باشد.»

قمصری متذکر شد: «توجيه كننده ى تفاوت عجيب مبلغ قراردادهاى نجومى اعضاى محفل با ديگر هنرمندان، يا توجيه كننده ى فروش بليت هاى جشنواره به شكلى نامتعارف... اگر توجهى گذرا به انعكاس رسانه ها، دايره هاى بسته ى محفل جشنواره هاى اين دو سال ، جلسات نقد ، اعتراض شركت كننده هاى پارسال و عزل و نصب هاى افراد در جايگاه هاى كليدى موسيقى داشته باشيم، مختصات، كاملا روشن مى شود.»

او افزود: «حال، سوال اينجاست كه آيا جامعه ى موسيقى اينقدر بى اعتبار است كه حتى پاسخ و توضيحى درمورد چرايى اين بى مهرى ها توسط مدير جشنواره ى فجر، نبايد داده شود و به توضيحى سراسر ابهام تنها در مورد مسايل مالى آن هم بعد از ماه ها و دقيقا چند روز قبل از اعلام ابقا(؟) در پست مديريت دوباره ى جشنواره، بسنده كرد؟ پس از تمام جفاها مدير پارسال براى جشنواره ى فجر امسال هم ابقا شد. اين توهين نيست؟»

قمصری متذکر شد: «حال، با تمام اين اوصاف، شركت كردن در جشنواره ى فجر امسال، تشويق مسئولينش به بى احترامى و تكرار اشتباهات، تاييد بى اعتبار بودن جامعه موسيقى و دادن فرصت دوباره به كسانى كه پاسخى به نقدها نداده اند نيست؟ جشنواره فجر دقيقا چه دستورالعملى دارد كه مى تواند كاملا با سليقه ى تنها چند نفر، از اتاق فكر تا روى صحنه در تمامى اركانش، مهندسى شود؟»

این موزیسن در نهایت تاکید کرد: «من پارسال شركت نكردم چون مسائل برايم قابل پيش بينى بود. اما امسال به هر كسى كه مى خواهد شركت كند توصيه مى كنم كه به اين مسئله فكر كند: اين بار، مسئله، اعتبارو آبروى صنف ماست. نگذاريم آن را لگد كنند و حس كنند كه ما هميشه تحت هر شرايطى هستيم. ماييم كه با عملكرد دقيق و احترام به حقوق خود مى توانيم مسئولين را به پيشرفت، مسئوليت پذيرى و جوابگويى تشويق و ملزم كنيم.جشنواره ى فجر امسال را به دليل محفلى عمل كردن و جفا كردن تيم برگزارى اش و پاسخ گو نبودن به نقدهاى روشن هنرمندان، فاقد اعتبار ميدانم.»

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =