تسنیم نوشت: فرماندار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی ایران به قدرتی دست یافته که حفاظت از کشتی‌های ایرانی در دریای عدن را به خوبی انجام می‌دهد.

دریادار حبیب‌الله سیاری عصر امروز در یادواره شهدای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به مناسبت فرا رسیدن هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، اظهار داشت: با انجام عملیات مروارید در 7 آذر سال 59 این روز را به عنوان روز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نام نهادند.

وی افزود: این عملیات پس از 67 روز از آغاز جنگ صورت پذیرفت و دشمن با تصور اینکه کشور ایران توانایی عملیات پدافند دریایی را ندارد به مرزهای دریایی ایران هجوم ‌آورد تا به شمال خلیج فارس سیادت داشته باشد و ما را از دسترسی به شمال خلیج فارس محروم سازد.

سیاری اضافه کرد: این حمله دشمن نه تنها از جهت نظامی بلکه از نظر سیاسی و اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت بود، اما با مدیریت جهادی و رهنمودهای امام راحل نیروی دریایی آماده می‌شود و در طول یک ماه عملیات مروارید را انجام می‌دهد.

فرماندار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نتایج عملیات مروارید ابراز کرد: عملیات مروارید تنها یک عملیات نظامی محض نبود که صرفاً نتیجه نظامی داشته باشد بلکه از بُعد اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای نیز بُرد وسیعی داشت. نخستین نتیجه عملیات مروارید، اولین پیروزی جمهوری اسلامی ایران در 67 روز جنگ دفاع مقدس بود که در دریا محقق شد.

این مقام مسئول، عملیات مروارید را بسیار افتخارآفرین بیان کرد و گفت: این عملیات قدرت و اقتدار ایران را در عرصه دریا هم برای دشمن و هم برای کشورهای منطقه به خوبی نشان داد.

وی دومین نتیجه عملیات مروارید را شکست کامل نیروی دریایی عراق بیان کرد و گفت: عراق در دوران جنگ از محور زمینی، هوایی و دریایی به ایران حمله کرد. این درحالی بود که یکی از راه‌های هجومی عراق در دریا در عملیات مروارید قطع ‌شد به گونه ای که دیگر توانایی ماندن در دریا را نداشت. در عملیات‌های نظامی هدف همه حمله کنندگان آن است که نیروی مقاوم طرف مقابل را از بین ببرند و این جنبه نظامی جنگ است که در عملیات مروارید ظهور یافت.

سیاری با بیان اینکه عملیات مروارید در منطقه بُعد اقتصادی هم داشت، گفت: بُعد دیگر این عملیات جنبه اقتصادی بود؛ زیرا با منهدم ساختن مخازن نفتی عراق صادرات نفت عراق کنسل و این امر به شدت آن کشور را دچار مشکل کرد و این شکست اقتصاد برای دشمن به شمار می‌رفت.

فرماندار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با شکست اقتصادی، دشمن دیگر نتوانست به جنگ ادامه دهد؛ زیرا تجهیزات جنگی به سرمایه اقتصادی هنگقتی نیاز دارد به همین دلیل حضور دشمن تنها با کمک اقتصادی و مجهز ساختن عراق توسط دیگر کشورها ممکن و میسر شد.

این مقام مسئول با اشاره به دستاوردهای اقتصادی، تصریح کرد: صادرات و واردات دریایی از مهّم‌ترین امور اقتصادی یک کشور به شمار می‌روند و این عملیات باعث شد ما آنان را از عرصه دریا خارج کرده و این ضربه سخت و مهلکی به اقتصاد دشمن وارد سازیم که این امر به سبب اقتدار نیروی دریایی کشور ایران محقق شد.

سیاری با اشاره به اینکه در آن زمان همه درصدد شکست نیروی دریایی ما بودند، اظهار داشت: عملیات اسکورت و حفاظت از کشتی‌های نفت‌کش و کشتی‌های تجاری ایران از دیگر اقدامات نیروی دریایی بود تا کشور دچار ضربه اقتصادی نشود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: همه پیروزی‌هایی که در دفاع مقدس به دست آمد همه و همه مرهون مجاهدت‌ها و برکت خون پاک شهدا و رهنمودهای امام راحل بود و امروز نیروی دریایی ایران به قدرتی دست یافته که حفاظت از کشتی‌های ایرانی را در دریای عدن را به خوبی انجام می‌دهد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 602054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =