انتصابات و پیشنهادهای ترامپ برای در اختیار گذاشتن پست‌های حساس سیاسی در آمریکا به محافظه‌کاران تندرو، نشان از آن دارد که روزهای سختی در انتظار جهان به‌ویژه جهان اسلام است. آیا در این زمینه فکری شده است؟

مشکلات مسلمانان طی این چند سال اخیر، و در سایه منازعات میان دولتهای مسلمان، از حد مجاز و معمول! عبور کرده است. دولت های مسلمان که اکنون نه گفتگو و اتحادی با یکدیگر دارند و نه توان مالی و نظامی قابل توجه برای حل و فصل قضایا به صورت یک طرفه، هر کدام برای نجات خود از ورطه این مشکلات، و هم برای تحقق برخی از توهمات و خیالات، هر کدام سیاستی مستقل را پیشه کرده اند.

برخی کاسه گدایی دست گرفته، دنبال این دولت و آن دولت هستند و آنها هم علی الرسم اینان را می دوشند. برخی با در پیش گرفتن روش های تند نظامی و سیاسی، کوشش می کنند تا موقعیت بهتری بدست آورند. اما درد همه آنها و مشکلاتی که در آن فرو رفته اند، بیش از این هاست، و به نظر می رسد در سایه وجود قدرت های بزرگ از یک طرف و عمق اختلافات خود، بعید است که بتوانند دستاورد قابل توجهی از این رفتارهای پراکنده خود داشته باشند.

و اما اکنون که دولت ترامپ سر کار آمده و آشکار است که چهره های ضد اسلامی تندی را در پست های حساس می گمارد، خطر بیشتری دنیای اسلام را تهدید می کند. سیاست جمهوری خواهان، صرف نظر از هر آنچه ترامپ گفته، نظامی گری بیشتر، تحقیر مسلمانان، حفظ روشهای گوانتانامویی و غیره، و بهره کشی مالی از هر جایی است که بتوانند. آنها فقط به درآمد فکر می کنند. به علاوه که تعصب مذهبی مسیحی تندی هم دارند که جزء اصلی آن ضدیت با اسلام و مسلمانی است.

در ادامه این انتصابات و سیاست ناشی از آن، مسلما کشورهای اسلامی فقیرتر و حقیرتر شده، و نه تنها مسلمانان بیرون که مسلمانان داخل امریکا نیز گرفتار مشکلات بیشتری خواهند شد. کافی است ترامپ هدیه ای هم برای همسایه بزرگ شمالی ما داشته باشند و او را هم به نحوی راضی کند تا جمعا راحت تر بتوانند این ته مانده پول سعودی و سرمایه های دیگران را ببلعند.
راستش به نظر می رسد یک راه بیشتر برای مسلمانان نمانده و آن اتحاد کشورهای اسلامی و دست برداشتن از سیاست های تند و در پیش گرفتن راه گفتگو و همکاری است. این خط و این نشان، اگر در این مقطع، کشورهای اسلامی، راه اتحاد را در پیش نگیرند، و با زبانی نزدیک به یکدیگر با این غول بیابانی برخورد هماهنگ نداشته باشند، مطمئن باشند که بازی را بیش از پیش خواهند باخت.

این باخت، دو سر خواهد داشت، از یک طرف در عرصه جهانی، موقعیت ضعیف تری خواهند داشت و از سوی دیگر در مقابل ملت هایشان سرشکسته بوده و گرفتار دشواری های بیشتر داخلی خواهند شد.

چه کسی می تواند در این زمینه پیشگام باشد و این گذشت را داشته باشد تا راهی برای گفتگو بیابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 602425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    31 3
    و مسلمانان هیچگاه متحد نبوده اند استاد گرامی...
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    9 1
    ترامپ تاجره بهتر ميشه باهاش كنار اومد
    • بی نام GB ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
      0 0
      کلاهبردار با ظاهر تاجر
  • مخلص A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    14 0
    شما اگر توانستيد در داخل کشور، پنجاه نفر تأثيرگذار همدلِ همسطح را با هم بدون حاشيه بدون نفاق در کنار هم بنشانيد و متحد کنيد، مطمئنا در عرصه بين الملل هم موفق خواهيد شد. مشکل جامعه اسلامي، چه در داخل و چه در خارج، خودمحوري است و اينکه هر کس خودش را بر حق ميداند و ميبيند تفکر دموکراتيک، تحمل مخالف انديشه، رکن اوليه و اصلي يک اتحاد است، ديني که رئيس آن بر يک جمله تأکيد پيوسته دارد: إنّ اعقل الناس اشدّ مداراةً للناس. بزرگوار، تا ما در داخل اتحادي نداشته باشيم و فرهنگ مدارا وتحمل مخالف فکري را نهادينه نکنيم، اتحاد در حوزه برون مرزي معني ندارد. حداقل وقتي در داخل کشور، نسبت به سياست‌هاي بين المللي کشور، انواع نظرها از تريبونهاي مختلف کشور شنيده ميشود، سخن از اتحاد فرامرزي مسلمانان منطقي نيست
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    1 4
    در زمان شاه عباس دولتیان مردم را به دو گروه حیدری و نعمتی تقسیم می کردند و از نزاع آنان حظ می بردند .
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    19 0
    جناب استاد هویت واحدی به نام جهان اسلام به جز در عالم تخیل وجود ندارد. هر کشور و یا هویت متحد اسلامی مثلا مانند شیعیان در ایران، عراق، لبنان و سوریه باید به دنبال منافع خود باشند و سعی کنند که با توسعه یافتن از فقر و نکبت و بدبختی خارج شوند و راه خود را به سمت قدرتمند شدن بیابند.
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    چگ.نه تعصب مذهبی کشورهایی نظیر آمریکا در جهت ضدیت با اسلام مورد استفاده قرار میگیرد ولی تعصب مذهبی در مسلمانان در جهت اختلاف بیشتر بین مذاهب و شاخه های متعدد مذهبی و اختلاف شدید بین کشور های به ظاهر مسلمان جهت دهی میشود؟ وقت آن نیست که خود ما از تعصب های بی مورد مذهبی در مواجهه با سایر مذاهب و حتی ادیان دست برداریم؟ این نمیشود که دیگران را به وحدت فرابخوانیم ولی خود بر طبل تعصبات مذهبی خرد پابفشاریم و از دیگر کشورها انتظار معجزه داشته باشیم.
  • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    1 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است جناب جعفریان عزیز سردمداران ما نتوانسته اند بعد از سی و اندی سال در داخل کشور وحدت و وفاقی معقول به وجود آورند. حال چگونه میتوانیم در سطح جهانی منادی وحدت و همدلی باشیم؟
  • بی نام A1 ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    2 0
    پیام شما این است که مسلمانان شکست خورده اند. من هم آنرا تایید می کنم پیام فعلی موثر اسلام برای جهان توحش و بربریت است که حتی خود ما مسلمانان را به فکر برده است
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 1
    به طور خلاصه منظورشون اینه که غلط های عربستانو ببخشیم تا با برجام مخالفت نکنه و کاسه گدایی ما رو نشکنه. به سود خودشم هس چون ته مانده عظیم پولاش رو لازم نیس به خاطر سر و صدای سازمان های حقوق بشری به سازمان ملل ببخشه.
  • احمد RO ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    1 0
    حهان اسلام؟ مثلا جهان مسیحی یا جهان بودایی یا اصلا جهان بی دینها واقعا بی معنی است کمی تفکر لطفا
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    1 1
    چرا در عالم سیاست چهره های ضد اسلامی زیاد است اما چهره های ضد هندو، ضد بودایی، ضد یهودی، ضد سیک و ضد مندایی و ضد سایر مذاهب و ادیان کم است؟