هفته کتاب و کتابخوانی به خوبی و خوشی به پایان رسید و کتاب‌های زیادی خریده شد؛ کتاب‌هایی که به احتمال زیاد هیچ وقت خوانده نمی‌شود.

هفته‌ای که گذشت هفته‌ای بود که تمامی چهره‌های فرهنگی مردم را به کتابگردی و حضور در کتابخانه‌ها دعوت کردند، اتفاقا استقبال خوبی هم شد عکس‌ها و سلفی‌های زیادی با کتاب‌های کتابفروشی‌ها و هنرمندانی که یک بغل کتاب خریده‌اند وارد شبکه‌های اجتماعی شد. اما این گونه حرکت‌ها گرچه قدم بزرگ و خوبی در خرید کتاب و کمک به اقتصاد نشر است اما متاسفانه تاثیر چندانی در فرهنگ کتابخوانی ندارد.

متاسفانه ما ایرانی‌ها در این‌گونه اقدامات فرهنگی بیشتر در پی خودنمایی و پر کردن صفحات اینستاگرام و احیانا چیدن کتابخانه‌ای شکیل و زیبا هستیم. اما هنگامی که پای مطالعه این کتاب‌ها به میان می‌آید دیگر خبری از حضور دیگران نیست و نمی‌توان خواندن و مطالعه کردن را به دیگران نشان داد.

مطالعه امری فردی است که فرهنگ آن توسط جامعه به فرد منتقل می‌شود  واین امر فردی به طور کلی با خرید کتاب و جمع کردن آن متفاوت است.

این فقر فرهنگی در زمینه مطالعه پایه بسیاری از کم‌فرهنگی‌ها و نادانی‌های اجتماعی است که برای هر ملتی در بزنگاه‌های بزرگ تاریخی خود را نشان می‌دهد و در مقیاس کوچک‌تر، این ناآگاهی‌های فرهنگی بر روی زندگی فردی و خانوادگی یک فرد نیز تأثیر منفی دارد.

بیگانگی با تاریخ، ادبیات و فرهنگ جمعی  کشور باعث می‌شود حتی در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی و در مواجهه با دنیای توسعه یافته، معضلاتی مثل توسعه نامتوازن و بیمارگونه در بخش‌هایی به غیر از علوم انسانی دامن‌گیر طبقه نخبگان جامعه ما شود. به نحوی که هم اکنون مشاهده می‌شود همان‌قدر که در علومی مثل هوا و فضا و نانو و پزشکی و غیره جلو رفته‌ایم در علوم انسانی و مطالعات تاریخی و اجتماعی و حتی اخلاق، عقب‌گرد شدیدی داشته‌ایم و این توسعه نامتوازن و تک‌پایه‌ای است که که دلیل اصلی آن فقر فرهنگ مطالعه در کشور است.

اما اگر بخواهیم به پاشنه آشیل این ضعف فرهنگی بپردازیم به مدارس و آموزش و پرورش می‌رسیم جائی که در همه کشورهای توسعه‌یافته دنیا به عنوان نقطه عطف شکل‌گیری فرهنگ مطالعه نگریسته می‌شود و برای آن برنامه‌های وبژه‌ای تدارک دیده می‌شود.

در نظام آموزش و پرورش ما حتی در مدارس غیرانتفاعی هیچ تلاش سازمان‌یافته و هدفمندی جهت مطالعه غیردرسی درباره ادبیات، تاریخ و موضوعات دیگر دیده نمی‌شود و اندک مسابقات کتابخوانی نیز با گزینش چند کتاب فرمایشی و با هدف گرفتن جایزه و نه هدف اعتلای فرهنگ مطالعه انجام می‌شود و بدین‌گونه تقریبا هیچ‌یک از دانش‌آموزان ما با فرهنگ مطالعه فارغ‌التحصیل نمی‌شوند.

این گونه است که که در کشوری که جمعیتش بیش از 70 میلیون است تیراژ کتاب‌های غیردرسی و غیر دولتی و مستقل در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود 1000 نسخه است، که این هزار نسخه به مدد نمایشگاه‌های مرکزی و استانی و مراسمی مثل کتابگردی و غیره به هر حال فروش می‌رود اما سرانه مطالعه ما ایرانیان با شرح افتخارات تمدن چند هزار ساله و غیره و ذالک از چند دقیقه فراتر نمی‌رود و این ضایعه‌ای بزرگ برای فرهنگ معاصر ماست که با هیچ مراسم و جشن و کمپین خرید کتاب قابل التیام نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 603931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =