قائم مقام وزیر نیرو گفت: امسال دولت با افزایش ده درصد قیمت برق موافقت کرد که 5 ماه پیش اعمال شد و دیگر افزایشی نداشتیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ستار محمودی  قائم مقام وزیر نیرو در نشست خبری امروز صبح با خبرنگاران گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت در طول 5 سال باید قیمت برق را به قیمت تمام شده برساند که این قانون اجرا نشد و پارسال نیز افزایش قیمت نداشتیم.

وی افزود: امسال حق انشعاب  مشترکانی که انشعاب جدید گرفتند ده درصد افزایش یافت، در غیر این صورت هیچ افزایش دیگری اعمال نشده است .

وی تاکید کرد: وزارت نیرو بدون مجوز دولت نمی تواند قیمت ها را افزایش دهد و در ماههای گذشته نیز این افزایش قیمت بدون اطلاع رسانی انجام نشده است.ضمن اینکه این وزارتخانه دقیقا طبق سیاست دولت عمل می کند. از طرف دیگر هم دولت به شدت مراقب این موضوع است.

قائم مقام وزیر نیرو افزود : وزارت نیرو برنامه ای برای افزایش قیمت برق و حق اشتراک ندارد و در صورتی که چنین برنامه ای داشته باشیم آن را اعلام می کنیم .

محمودی با اشاره به قیمت تمام شده برق افزود: قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت برق تولیدی از انرژی های تجدید پذیر مانند باد و خورشید حدود 500 تومان است و قیمت برق تولید شده از سوخت فسیلی با محاسبه قیمت سوخت حدود 250 تومان است که در حال حاضر حدود 50 تا 60 تومان فروخته می شود .

وی خاطرنشان کرد : تفاوت زیاد قیمت تمام شده و قیمت فروش به صورت یارانه به مشترکان پرداخت می شود و وزارت نیرو منابع دیگری برای سرمایه گذاری در صنعت برق ندارد بر این اساس انگیزه ای برای سرمایه گذاری نیز در این بخش وجود ندارد .

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد : امکانات عمومی دولت نیز به اندازه ای نیست که بتواند تفاوت آنرا به وزارت نیرو پرداخت کند و این رقم برای سرمایه گذاری در صنعت برق مصرف شود.

محمودی همچنین درباره طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی نیز گفت : این طرح یکی از طرح های مهم آب و نجات آبهای زیرزمینی می تواند باشد که وزارت نیرو پارسال از اعتبارات سایر طرح ها کاسته و به این طرح اضافه کرده است.

وی افزود : امسال دولت 400 میلیارد تومان به طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی اختصاص داده که با وجود گذشت 8 ماه از سال کمتر از 20 درصد آن تخصیص یافته است .

محمودی با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته به ما آموخته که 25 درصد حجم نزولات آسمانی در پائیز، 40 درصد در زمستان، 30 درصد در بهار و 5 درصد در تابستان اتفاق خواهد افتاد و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص کمبود بارش در سال آبی جاری و برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین آب تابستان آینده اظهار داشت: برای تابستان سال آینده، در مدار قرار گرفتن چاه‌های جدید، بهسازی سامانه‌های آب، تغییرات در نیروگاه‌ها و پست‌ها و تأمین قطعات مورد نیاز از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو است.

وی در ادامه گفت: منابع آب زیرزمینی سرمایه‌های اصلی کشور برای توسعه هستند.

به گفته محمودی مجموع برداشت‌های اخیر سیر نزولی داشته و در 3 الی 4 سال گذشته طرح تعادل بخشی توانسته به کم شدن میزان مصرف از این منابع و ذخیره‌سازی منابع آبی در سال‌های آینده کمک کند که نیاز به پشتوانه مالی دارد.

وی ادامه داد: این طرح در سال 93 با سرمایه اندک 95 میلیارد تومان آغاز شد، در سال 94 به 150 میلیارد تومان افزایش یافت و در سال 95 به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که در این طرح مواردی همچون، انسداد 9500 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز که تا کنون 36 هزار پروانه بهره‌برداری مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی افزود: وزارت نیرو امیدوار است در طول برنامه ششم توسعه، 11 میلیارد مترمکعب از مصارف آب زیرزمینی کاهش یابد و دشت‌های دارای مشکل منابع آب کشور، در آینده به مرور احیا شوند.

قائم ‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه حفر چاه غیر مجاز بایستی جرم تلقی شود و اگر این قانون تصویب شود از حفاری چاه‌های غیر مجاز جلوگیری خواهد شد، افزود: این قانون باعث خواهد شد تا از همان ابتدای جلوی تخلفات گرفته شود.

ستار محمودی با اشاره به خلاف قانون بودن ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها گفت: این کنترل ازجانب شرکت‌های آب منطقه ای انجام خواهد شد و میزان حریم مشخص شده نیز، به بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها اعلام شده و در شعاع حریم رودخانه‌ها چنانچه سازه‌های فیزیکی پایدار یا ناپایدار احداث شود، شرکت‌های آب منطقه ای با کمک قوه قضائیه نسبت به اعمال قانون اقدام خواهند کرد.

این مدیر ارشد وزارت نیرو در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در افزایش راندمان نیروگاه‌ها گفت: راندمان نیروگاه‌های کنونی بین 32 تا ۳۷ درصد است که با استفاده از طرح تبدیل نیروگاه‌های معمولی به سیکل ترکیبی و استفاده از توربین‌های جدید نیروگاهی و بازتوانی نیروگاه‌های با راندمان کم، راندمان نیروگاه‌ها را به بیش از 50 درصد افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو در بخش برق دارای پژوهشگاه نیرو و در بخش آب دارای مرکز مدیریت منابع آب است و هر دوی این‌ها نگاه تحقیقات کاربردی در صنعت آب و برق دارند، گفت: در گذشته فعالیت‌های تحقیقی زیادی در حوزه‌های تولید،‌ انتقال، کاهش تلفات و اصلاح مدیریت مصرف در این مراکز انجام شده و اخیراً نیز در طرحی قرار است از موتور ژنراتورهای جدید در اندازه‌های کوچک بهره‌برداری شود.

وی در خصوص اقدام‌ها انجام شده از سوی وزارت نیرو برای تأمین آب و برق زائران اربعین حسینی نیز با اشاره به، آبرسانی 17 کیلومتری از شهر مهران تا حوزه‌های پایانه مرزی با ظرفیت 40 لیتر در ثانیه و برق‌رسانی و انتقال آن و ایجاد سامانه روشنایی برای حدود 15 هکتار از اراضی منطقه گفت: به جز مرز مهران، آبرسانی و تأمین برق مرزهای شلمچه و چزابه نیز با توزیع حدود 2.5 میلیون بسته آب در هر یک از مرزها و تأمین آب و برق بین 130 تا 500 هزار زائر در مسیر رفت و برگشت در مرزها ادامه دارد.

قائم‌ مقام وزیر نیرو آنگاه با بیان اینکه برای مرزهای مهران، شلمچه و چزابه برنامه‌هایی متفاوت داریم تا اربعین سال آینده در شکوه و رفاه بیشتری برگزار شود، افزود: طرح ابرسانی و برق‌رسانی وزارت نیرو حدود 40 میلیارد تومان هزینه در برداشت که بخش عظم آن از طریق کمک‌های مردمی تأمین شد و برای سال‌های آینده نیز برآورد سرمایه‌گذاری در این سه مرز با توجه به طرح‌های جدید وزارت نیرو بین 100 تا 120 میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به سخنان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بهره برداری از حدود 300 طرح آب و برق تا پایان سال جاری گفت: برخی طرح‌ها که بایستی در طی 5 یا 6 سال به اتمام برسند، با تأمین منابع مالی به موقع به بهره برداری می‌رسند ولی در صورت عدم تأمین منابع مالی ممکن است با تأخیر مواجه شوند.

39223

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    11 0
    مردم چه گناهی کردن همه میخواهند به قیمت تمام شده برسند. برق ، شهرداری ، مالیات ، آب ، پزشکان ، خودرو ساز و... همه خب مردم پس کی باید به قیمت تمام شده برسن مردم کی باید به رفاه برسن اگه قراه همه مشکل داشته باشیم پس ارگانها هم باید داشته باشند شما در صورتی میتوانید به قیمت تمام شده در تمام موارد برسید که ابتدا مردم به حداقل های زندگی برسند و بعد .
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    9 0
    دوباره برق روگرون كنيد.بعد دلارگرون ميشه ميگيد سوخت ارزونه،بعد چون برق تابع سوخت فسيليه دوباره برق گرون ميشه....خلاصه ١٠١٥ساله افتاديم تودور باطل گراني دلار،محاسبه انرژي برمبناي دلار واستدلال پشت استدلال كه انرژي ارزونه وسوبسيد ميده دولت،دوباره انرژي گرون ميشه همه چيز منجمله خود دلارگرون ميشه دوباره روز ازنو وروزي ازنو.....مرغ وتخم مرغ
  • بی نام RO ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    8 0
    لعنت بر پدر و مادر هر چی گرانفروشه