پس از گذشت حدود 6 سال از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، می‌توان گفت نه‌تنها اهداف عمده مورد نظر آن قانون محقق نشده، بلکه اجرای آن تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به‌همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عملكرد قانون هدفمند كردن یارانه‌ها براساس تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که طی سال‌های 1389 تا 5 ماهه نخست 1395 حدود 88 درصد از كل مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها به پرداخت نقدی و حدود 2 درصد از منابع مزبور طی سال‌های مورد نظر به تولید و با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص یافته است و مابقی مصارف نیز به حوزه سلامت، پرداخت بدهی به بانك مركزی و خزانه، پرداخت به رزمندگان معسر و ... پرداخت شده است.

یكی از دلایل عدم توفیق در دستیابی به اهداف قانون هدفمند كردن یارانه‌ها را می‌توان به انحراف عملكرد از قانون مصوب نسبت داد، اما دلیل اصلی عدم موفقیت در دستیابی به اهداف و بروز چالش‌های كنونی، وجود برخی ابهامات و اشكالات در منطق خود قانون بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس متذکر می‌شود که در همین راستا انتظار می‌رفت دولت كه در اجرای این قانون با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است، از فرصت برنامه ششم به منظور توقف چرخه معیوب اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها و اصلاح فرآیند اجرای آن استفاده كند.

به‌علاوه، اتمام دوره قانونی اجرای قانون هدفمندی همزمان با اتمام برنامه پنجم، تاكید سیاست‌های كلی برنامه ششم توسعه بر تحقق كامل هدفمندسازی یارانه‌ها و نیز تكلیف دولت بر استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، كاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی، ضرورت پرداختن به موضوع هدفمند كردن یارانه‌ها در برنامه ششم را آشكارتر ساخته بود.

با وجود این الزامات، این موضوع بسیار مهم در لایحه برنامه ششم مغفول واقع شده و عملا هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

در چنین شرایطی، مجلس شورای اسلامی چهار رویكرد را می‌تواند در پیش گیرد:

1 . پذیرش پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت كه به معنای ادامه مسیر گذشته خواهد بود.

2 . اعمال برخی اصلاحات جزئی در منابع یا مصارف قانون هدفمندی بدون توجه به مشكلات ساختاری در منطق آن.

3. ایجاد زمینه برای اصلاحات اساسی در قانون فعلی و توقف چرخه معیوب آن.

4. انجام اصلاحات اساسی در نظام مدیریت انرژی كشور.

رویكردهای اول و دوم در شرایط كنونی كارآمد نیستند و لازم است اصلاحات اساسی در قانون هدفمندی انجام پذیرد. اصلاحات موردی و جزئی در قانون هدفمندی ازجمله حذف برخی از افراد از دریافت یارانه، توزیع بخشی از آن در یك حوزه و عدم اختصاص آن به بخشی دیگر نمی‌تواند مشكلات اصلی و نقاط ضعف موجود در منطق قانون هدفمندی را برطرف سازد.

بر همین اساس ضروری است كه رویكردهای سوم و چهارم مورد توجه قرار گیرند. به‌منظور انجام اصلاحات اساسی در نظام مدیریت بازار انرژی كشور، ابتدا باید خطوط كلی نظام قیمت‌گذاری انرژی در كشور اصلاح و سپس منابع حاصل، به مصارف كاملا مشخص و طبق ضوابطی روشن و شفاف اختصاص یابد.

22535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ss A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    51 5
    زمان قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها تعدادی اقتصاددان گفتند که این طرح از قبل شکست خورده است و نمونه های اجرایی آن در کانادا را مثال می زدند که جناب آقای هاله نور فرمودند من چیزی می دانم که شما نمی دانید و اما اکنون بعد از گذشت این همه سال و البته تحمیل گرانی های بی حد و اندازه به مردم، مردم یارانه را حق مسلم خود میدانند که البته بنظرم حق دارند. تمامی اجناس مصرفی در طول این سالها افزایش های حداقل صددرصدی داشته اند. مشکل اینجاست که ما در این این مملکت برنامه ریزی طولانی مدت رو به آینده ندارم فقط "حال" را می بینیم.
    • مسلمان بیچاره IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      6 0
      بعد از هدفمندی یارانه چند درصد از منابعش صرف طرح تحول نظام سلامت شد ودر این طرح حقوق و مزایا پزشکان چند صد درصد افزایش یافت؟ اگر حقوق ماهانه هر پزشک را تقسیم بر 45 هزار تومان کنیم و ضربدر تعداد پزشکان سطح کشور نماییممیبینم که چه مبلغ هنگفتی ماهانه صرف افزایش بی منطق حقوق پزشکان شده
    • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      2 2
      برنامه دولت حذف یارانه ها و افزایش قیمت ها باشیب ملایم است و البته هزینه کرد دارمد حاصل از حذف یارانه هارا در انجایی که خود لازم بداند.
  • بوئين زهرا IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    49 1
    چرا از اين ور تعبير و تفسير نمي كنيد كه قانون رقم پرداختي خودتون بعد از 6 سال رو هم 45 مونده ، اما تعرفه حاملهاي انرژي چند برابر شده ، دلار الان چند ؟ از 20 درصدي رشد اخير برق و قيمتش هم بگين ، با اين حساب بله ، يارانه نقدي به درستي و درقبال حق و حقوق مردم هدفمند اجراء نميشه و نه منافع جيب خودتون
  • رضا A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    38 2
    من فکر میکنم یارانه بیشتر جیب مردم را خالی کرد بنزین 80تومانی 1000تومان شد این چه یارانه ایه. وقتی اسمش میاد حال همه بد میشه .
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    43 0
    یارانه مال خودتون قیمتهارو برگردونین به قیمت قبل یارانه اگه راست میگین
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    38 6
    مسخره کردین ملتو کو یارانه همه رو قطع کردین که. مثل انتخابات آمریکا بد جوری سیلی میخورین از ملت. این خط اینم نشون
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    3 0
    این اقتصاد ما شبیه آبکشه. گیرم که یارانرو قطع کردید. از هزار تا سوراخ دیگه داره منابع ملت سرریز میشه که یارانه پیشش صفره. هیچ امیدی به شماها و بچه های بالا نیست. این دریای سرشار از برکت عنقریب خشک میشه