ایسنا نوشت: اعضای گروه شعر معاصر در مراسم یادبود سیروس نیرو شاعر و پژوهشگر ادبیات برای او شعرخوانی کردند.

عصر امروز سوم آذرماه مراسم یادبود سیروس نیرو شاعر و پژوهشگر ادبیات از سوی گروه شعر معاصر برگزار شد.

در این مراسم که با شعرخوانی اعضای این گروه ادبی همراه بود، اسدالله امرایی از دوستان این شاعر در سخنانی گفت: «نیرو خوب زندگی کرد و خوب هم از دنیا رفت. در ایام بیماری‌اش نگرانی‌ام این بود که اگر به خانه برگردد و نتواند سرپا بایستد حتما مشکلات زیادی پیدا خواهد کرد. این مساله را خودش هم حس کرده بود و در ایامی که در بیمارستان بود خیلی بی‌قرار بود.»

این مترجم سپس درباره تاخیر مراسم تشییع و خاکسپاری سیروس نیرو گفت: «برنامه‌ریزی ما این بود که شنبه هفته گذشته مراسم خاکسپاری برگزار شود منتها به دلیل مصادف‌شدن با اربعین و تعطیلات ما نتوانستیم مسئولی را پیدا کنیم که بتواند برگه مجوز دفن ایشان در قطعه نام‌آوران را امضا کند چون حق امضا تنها با رییس شورای شهر و یا شهردار بود که هیچ کدام در ایران نبودند. آقای قالیباف در نجف به سر می‌برد و آقای چمران در کربلا حضور داشت.»

امرایی همچنین گفت: «طی این مدت آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد هیئتی را مامور رسیدگی به معالجات و پیگیری کارهای مربوط به خاک‌سپاری ایشان در قطعه نام‌آوران کرده بود.»

در ادامه فرهاد عابدینی شاعر و از دوستان سیروس نیرو به تاسیس گروه ادبی شعر معاصر با همراهی سیروس نیرو از پاییز سال 74 اشاره کرد و او را یکی از پایه‌گذاران این گروه شعری دانست.

او سپس شعری با عنوان «تای کفش پای تو» سروده سیروس نیرو را خواند و به تحلیل آن پرداخت.

همچنین هوشنگ اعلم سردبیر مجله آزما در سخنانی گفت: «اگر امروز به عنوان سردبیر یک مجله فرهنگی فعالیت می‌کنم مدیون سیروس نیرو و افرادی مثل او هستم و روی شانه افرادی مثل او ایستاده‌ام.»

او افزود: «از وقتی وارد اجتماع شدم و احساس کردم خودم را می‌شناسم با نام، آثار، شعرها و نقدهای نیرو آشنا شدم. بنابراین بخش عمده‌ای از حیات فکری‌ام را مدیون سیروس نیرو هستم و این دین تا وقتی هستم بر گردن من است.»

او سپس با اشاره به برگزاری مراسم یادبود سیروس نیرو در این جلسه گفت: «نباید فراموش کنیم که فرهنگ و هنر و اندیشه در این سرزمین در طول تاریخ در همین جمع‌های کوچک رشد کرده است. در جایی که فرهنگ کالای ممنوعه و ارزشی مغفوله است تشکیل چنین جلساتی کار خیلی بزرگی است.»

در ادامه این مراسم، کاوه وکیلی نوه سیروس نیرو در سخنانی از برگزارکنندگان این مراسم یادبود و همچنین کسانی که در طول بیماری سیروس نیرو پیگیر کارهای او بوده‌اند قدردانی کرد.

در ادامه مراسم اعضای گروه شعر معاصر با یادکردی از سیروس نیرو به شعرخوانی پرداختند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =