۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶

*پروانه سلحشوری

معني عام واژه رجل سياسي يعني اينكه بايد زنان نيز جز رجل سياسي محسوب شوند. به عبارت دیگر همه افراد و كساني كه فعاليت سياسي دارند و شناخته شده هستند. در زبان فارسي گفته مي شود فلاني مثل مرد مي ماند، متاسفانه اين عبارت كليشه جنسيتي است و به كار بردن آن صحیح نيست. رجل سياسي حوزه ای تنها متعلق به مردان نیست و زنان نيز مي توانند ورود کرده و توانمندي هايشان را نشان دهند؛ اما مثل هر اتفاق اجتماعي ديگر نياز به گذر زمان دارد. باید از نظر قانوني این فرصت به زنان داده شده و انتخاب را به مردم واگذار کرد .

در آمريكا بعد از ٢٥٠سال هنوز زنان نتوانسته اند در عرصه رقابت كرسي رياست جمهوري را بگيرند و در اخرين رقابت نيز همین زن بودن عاملي بود كه خانم كلينتون رای كمتری آورد. در كشور ما بايد عرصه را باز بگذاريم، از نظر قانوني منع به وجود نیاوریم و انتخاب را به مردم بسپاريم.

در مورد تفسیر واژه رجل سیاسی مجلس نیز مي تواند تفسير داشته باشد ولي این مسئولیت بیشتر بر عهده شوراي نگهبان است. حالا که این نهاد به تفسير دوباره از اين بند قانون أساسي ورود کرده است، اميدواريم تفاسیر متفاوتي را شاهد باشیم.اينكه طَي اين همه سال تفسيري از اين بند قانون أساسي صورت نگرفته است از آن جهت بوده كه در همه ابعاد تفسير مردانه وجود داشته و قطعا وقتي تفسير دست مردان باشد مردانه نيز تفسير مي كنند.

زنان با اینکه همواره در دستگاههاي اجرایي و مجلس شوراي اسلامي حضور داشته اند ولي هيچگاه خود آنها خواستار تفسير واژه رجل سیاسی نشدند، شايد علت آن، عدم نياز بوده است چون توانمندي در اين حوزه احساس نمي كردند و طبیعتا نیازی هم در زمینه نداشتند. مقام معظم رهبري چون به مسائل جامعه به شکل جامع می نگرند اين موضوع را در قالب سیاست های کلی انتخابات مطرح كرده اند. البته اين موضوع نه تنها مطالبه جامعه زنان بلكه در سطح كلان مطالبه همه افراد جامعه است و ما براي اينكه از تفاسير ناهمگون جلوگيري كنيم باید بر طبق پيشنهاد رهبري اين واژه را تفسير کنیم.

هر چند که تفسیر این واژه به انتخابات رياست جمهوري ٩٦نمي رسد، اما براي انتخابات سالهاي بعد قابلیت اجرائي شدن دارد که البته اين موضوع نيز تلاش مضاعفي را مي طلبد و بدون تلاش ميسر نيست.

 ریيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =