ایلنا نوشت: حیدر مستخدمین حسینی گفت: در ساختار نظام بانکی کشور معیار مشارکت بین بانک‌ها بسیار پایین است، این در حالی است که بسیاری از فعالیت‌های مشترک بانکی کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص مهم‌ترین عامل بهای تمام شده پول در نظام بانکی گفت:‌‌ مهم‌ترین عامل اصلی و کلیدی در قیمت تمام شده پول در نظام بانکی افزایش هزینه‌های بانکی است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای بانک‌ها افزود: هزینه‌ها برای جذب و تجهیز منابع از مواردی است که در قیمت تمام شده پول مؤثر است ضمن آنکه عدم تناسب هزینه‌ها با شرایط اقتصادی باعث شده که سرمایه گذاری در حوزه‌های دیگر به حداقل رسیده و تجهیز منابع در یک کانون رقابتی بین بانک ها قرار گیرد و بانکها حاضرند که هزینه های خود را برای به دست‌ آوردن سپرده‌های بیشتر افزایش دهند.

معیار مشارکت بین بانک‌ها بسیار پایین است

وی خاطر نشان کرد: نکته دوم این است که در ساختار نظام بانکی کشور ما معیار مشارکت بین بانک‌ها بسیار پایین است، این در حالی است که بسیاری از فعالیت‌های مشترک بانکی کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

مستخدمین حسینی افزود: در ایران همه فعالیت‌های مرتبط با تجهیز منابع و ارائه خدمات در هر بانک به صورت مستقل انجام می‌شود این در حالی است که مشارکت بین بانک‌ها باعث می‌شود هزینه‌ها سرشکن شده و به نوعی هزینه‌ها به سپرده گذاران تحمیل نشود.

معاون اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه در حال حاضر پول رسانی هر بانک مستقل انجام می شود و بانک‌ها امکانات پیشرفته و وسیع خود را در نیروی حفاظتی و استخدامی برای هزینه های پول رسانی در نظر می‌گیرند تا در پایان وقت پول‌ها را از شعبه به خزانه انتقال دهند.

بسیاری از هزینه‌ها در بانک های دنیا مشترک است

وی تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از این هزینه ها در بانک‌های دنیا مشترک است و شرکتهایی وجود دارند که بانکها با انعقاد قرارداد می‌توانند این اقدامات را انجام دهند.

مستخدمین حسینی با بیان این که هر بانکی به صورت مستقل این امکانات را برای خود فراهم می‌کند خاطر نشان کرد: این موضوع در خصوص مجموعه انفورماتیک نیز وجود دارد و همه بانک‌ها دارای یک شرکت انفورماتیک جداگانه هستند تا بتوانند امکانات نرم افزاری وسیع تری داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: به لحاظ فشاری که برای تدارک نرم افزار وارد می‌شود معمولا بانک‌ها بخشی از ظرفیت نرم افزار خود را استفاده می‌کنند و الباقی بلا مصرف باقی می‌ماند .

معاون اسبق بانک مرکزی افزود: نرم افزار تهیه شده نیز به قیمت تمام شده پول تحمیل می شود.

وی با بیان اینکه در سایر کشورها برخی از امور به صورت مشترک در شعبات انجام می‌شود گفت: در بخشی از بانک‌های دنیا مرسوم است که در آن مکان باجه هایی وجود دارد که خدمات و لیست جداگانه خود را دارند و تماما شعبه ها به صورت مستقل وجود دارند و این موارد و اطلاعات بانکها ارتباطی با هم ندارند.
دستورالعمل‌های بانک مرکزی در کاهش هزینه‌های تمام شده پول مؤثر است

معاون اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: بعضا دستورالعمل‌های بانک مرکزی کمک بالایی می‌تواند برای کاهش قیمت تمام شده پول باشد تا بانکها با وضعیت نامطلوبی مواجه نشوند.

نیمه دوم سال 95 برای تمامی بانکها نفس گیر شده است

وی با تاکید بر اینکه نیمه دوم سال 95 برای تمامی بانکها نفس گیر شده است گفت: در شش ماهه دوم سال موضوعات اصلاح اساسنامه و استاندارد کردن ثبت حسابها و منطبق کردن صورت های مالی و استانداردهای روز بین المللی با نظام بانک جهانی و موارد دیگری مطرح است که به لحاظ نظارتی برای بانکها حائز اهمیت است.

اقتصاد کشور در رکود است

مستخدمین حسینی گفت: اقتصاد کشور در رکود است و بخش‌های گوناگون در حوزه ساختمان ، بورس و بازار سرمایه بازدهی لازم را ندارند.

وی افزود: بانک‌ها در تلاش هستند تا برای جبران عقب ماندگی برای سرمایه‌گذاری ها نرخ های تسهیلات را بالا ببرند تا بتوانند هزینه‌ها را پوشش دهند.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    باتوجه به افزایش رو به رشد استفاده مردم از سیستم بانکی اینترنتی در منازل ومحل های کار سیستم بانکی کشور باید نسبت به کاهش شعبات غیر ملکی خود سریعا اقدام نمایند تا امکان کاهش هزینه ها را داشته باشد