گمرک ایران در گزارشی تفصیلی سهم کالاهای سرمایه ای،واسطه ای و مصرفی از کل واردات کشور را در هشت ماهه سال جاری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی گمرک ایران،این گزارش برای نخستین بار در سالجاری منتشر می شود و بر اساس مدلی داده های آماری جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده که در سالهای گذشته هم بر همان اساس انجام شده بود.
این گزارش در   دفتر برنامه ریزی و بهبود فرآیندهای گمرکی تهیه و ابتدا نگاهی داشته بر ابزارهای کنترلی گمرک ایران پس از راه اندازی  سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی که متن کامل گزارش یادشده را ادامه می خوانید:

تجارت خارجی و کنترل های گمرکی

رشد سریع وپرشتاب تجارت بین المللی در آغاز قرن21 وپیچیده تر شدن محیط کاری وتأثیرات آن بر اقتصاد جهانی موجب گردیده تا بحث ساماندهی شبکه تجارت بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.  در دنیای نوین تجارت، مرزها در کشور های مختلف به قلب تپنده اقتصاد ها بدل شده اند. گمرک به عنوان ناظر اصلی تجارت و به مثابه نگهبان بیدار مرزها و همراه و امین واقعی صاحبان کسب و کار باید چنان خودرا با شرایط جدید همگن سازد تا حضورش به معنای مانعی در برابر تجارت تلقی نشود.

بر همین اساس گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  مبنی بر مبارزه جدی و مؤثر با ورود کالای قاچاق و همچنین تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به منظور سهولت در امر تجارت برای ارتقای شاخص‌های سهولت کسب و کار و حمایت ازتولید ملی،  برای پیشبرد دو هدف متضاد ، تسریع در ادامه خدمات و همچنین افزایش اعمال کنترل های لازم، پس از مطالعه تطبیقی وضعیت گمرکات در کشور های پیشرفته، کنوانسیون ها و استاندارد های سازمان جهانی از نیمه دوم سال 1392، استقرار سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در دستور کار خود قرار داد.

استقرار سامانه مذکور امکان بهره برداری از روش های نوین و تجهیزات با فناوری بالا را به عنوان  جایگزین روش های سنتی بازرسی فیزیکی کلیه محموله ها،  با توجه به افزایش روز افزون حجم تجارت، میسر ساخته است. گمرک جمهوری اسلامی ایران  با نظارت سیستماتیک و بر خط، بر فرایند ترخیص کالا وتردد کامیون های حامل بار  همزمان با انجام کنترل های ضروری با توجه به نوع مشخصات مندرج در اظهار نامه و کنترل و انطباق کلیه اسناد ارائه شده، زمان و هزینه انجام تشریفات را به حداقل رسانیده است.

در حال حاضر کلیه محموله های ورودی  با توجه به قابلیت های موجود در سامانه جامع، نظیر امکان اخذ الکترونیک اطلاعات کلیه اسناد ضروری برای ورود کالا،دریافت اطلاعات از طریق مانیفست الکترونیکی قبل از ورود ، تعیین خودکار مجوز های مرتبط با کالا و سازمان مجوز دهنده، با اعمال مدیریت ریسک هوشمند، مورد کنترل و  ارزیابی در مراحل اولیـه اظهار قرارمی گیرند. این ارزیابی به صورت خودکار توسط سامانه جامع صورت پذیرفته و در صورت وجود هر گونه مغایرت و عدم انطباق اطلاعات مندرج در اسناد، ضریب ریسک برای هر محموله تعیین و بر مبنای آن کنترل های لازم بعدی انجام     می شود. با توجه به نقش مهم و تعیین کننده سازمان های مجوز دهنده در شناسایی و تعیین ماهیت کالا به منظور حصول اطمینان از صحت مندرجات در اسناد و انطباق با کالای ورودی و در نهایت صدور مجوز ورود به داخل  کشور، در کنترل های خودکار توسط سیستم، علاوه بر امکان تشخیص وجود مغایرت در اسناد، مجوز سازمان های مجوز دهنده نیز به صورت خودکار کنترل و در صورت عدم وجود مجوزهای مذکور، امکان صدور مجوز بارگیری و خروج کالا میسر نمی گردد.

بدیهی است محموله هایی که از ریسک بالا برخوردار می باشند، مشمول بازرسی فیزیکی یا کنترل توسط دستگاه ایکس ری و یا هردو خواهند شد. علاوه بر این در پاره ای از موارد، به منظور افزایش ضریب اطمینان از صحت و سلامت در انجام تشریفات گمرکی، برخی از محموله ها به صورت تصادفی نیز انتخاب و مورد ارزیابی فیزیکی و یا اسکن توسط دستگاه ایکس ری و یا هر دو قرار می گیرند.

سهم کالاهای سرمایه ای،واسطه ای و مصرفی از واردات

نگاهی به آمارهای حوزه تجارت در هشت ماهه سال جاری، بیانگر ورود بالغ بر21 میلیون تن کالا با ارزش 27 میلیاردو 383 میلیون دلار  از 82 گمرک بوده است. با توجه به طبقه بندی کالاها بر مبنای کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی مشاهده می شود در مدت یاد شده962 هزار تن انواع  کالای مصرفی به ارزش 3میلیارد و 137میلیون  دلار از طریق گمرکات سراسر کشور وارد شده که تنها 4 درصد از وزن و 10 درصد از ارزش کل کالاهای ورودی به کالاهای مصرفی اختصاص داشته و سایر کالاها کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه دارو، مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین الات مورد نیاز بخش صنعت بوده که وارد کشورمان شده است.بر این اساس سهم کالاهای واسطه ای از نظر وزن  93درصدو از نظر ارزش 63درصد بوده و در مجموع در 8 ماهه سالجاری به میزان   20میلیون و 2 هزار تن کالای واسطه ای به ارزش 17میلیارد و 834میلیون دلار  وارد کشور شده است.همچنین سهم کالاهای سرمایه ای در این مدت به  599هزار تن و به ارزش 6میلیارد و 412میلیون   دلار رسیده که در مجموع 3درصد از وزن و 22درصد از ارزش کل واردات کشورمان در 8 ماهه سالجاری به این کالاها اختصاص یافته است.

سهم کنترل های فیزیکی از کل واردات

کنترل فیزیکی کلیه محموله های وارداتی به منزله ایجاد توقف های طولانی در ترخیص کالاهای مورد نیاز بخش های حساس و صنعت کشور خواهد بود که با اصول و محور های اصلی اقتصاد مقاومتی در تضاد می باشد.
علیرغم آمار های موجود، این سازمان به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و ورود کالاهای قاچاق ( منظور ورود کالاهایی است که در اسناد ارائه شده به آنها اشاره نشده است) از مبادی رسمی، همانگونه که اشاره گردید با استفاده از سامانه جامع و بهره گیری از کنترل و نظارت های سازمان های همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اعمال شاخص های مدیریت ریسک و کنترل کلیه محموله های ورودی با توجه به سطح ریسک شناسایی شده نموده است. ضمن اینکه  هر تخلفی،  قاچاق محسوب نمی شود  و روزانه به طور میانگین در گمرکات سراسر کشور میلیارد ها تومان مابه التفاوت و مجازات جریمه  یا اصطلاحا دیسپانس به دلیل تخلفات گمرکی از ذینفعان اخذ می گردد.

بنابراین قاچاق از تخلف متمایز بوده وضمانت اجرای آنها ونحوه رسیدگی وجریمه آنها نیز متفاوت  و مصادیق قاچاق در قانون امور گمرکی به ویژه ماده 113 ونیز ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق احصا شده است ومصادیق تخلفات گمرکی در انواع رویه های گمرکی نیز در قانون امور گمرکی مبحث تخلفات ونیز در سایر مواد ذیل هریک از رویه ها ی گمرکی مشخص شده است . چنانچه در بررسی آمار حاصل از اعمال مدیریت ریسک در 8 ماهه سال جاری مشاهده می شود که از حدود 250 هزار فقره اظهار نامه وارداتی در گمرکات سراسر کشور ، بالغ بر 89 هزار فقره با سهم حدود 36 درصد  مورد ارزیابی فیزیکی توسط ارزیابان و دستگاه های ایکس ری قرار گرفته است. استاندارد  جها نی برای کنترل فیزیکی محموله های ورودی کمتر از 10 درصد است . در 81  هزار فقره اظهارنامه  با سهم 32 درصد کلیه اسناد و مدارک  توسط کارشناس  بررسی شده است. 80 هزار فقره اظهارنامه با سهم 32 درصد نیز توسط سامانه جامع امور گمرکی به صورت خودکار کنترل شده است.

کنترل های گمرکی در گمرک شهید رجایی

در خصوص بازرسی کامیون های عبوری از گمرک شهید رجایی نکته قابل ذکر این است که  روزانه به طور میانگین حدود 2200 دستگاه کامیون  از گمرک مذکور تردد می نماید. از این تعداد حدود 1200 دستگاه مربوط به رویه واردات و حدود1000 دستگاه دیگر نیز مربوط به رویه ترانزیت (عبوری و داخلی) وکارنه تیر  می باشد. ذکر این نکته ضروری است که کامیون های عبوری ( ترانزیت و کارنه تیر) دارای پلمب از مبداء حرکت (کشور خارجی)  بوده و در زمان ورود به قلمرو گمرکی،  اطلاعات محموله به همراه مشخصات پلمب در سامانه جامع گمرک درج و با بکارگیری جی پی اس(GPS) علاوه بر کنترل کامیون در مسیر تردد و تعیین زمان وصول   به مقصد، با ارسال کلیه اطلاعات ثبت شده اولیه  به گمرک مقصد، امکان کنترل صحت و سلامت پلمب، وزن کانتینر و... میسر می گردد.

در بخش واردات قطعی نیز  برای کنترل و نظارت بر 1200 کامیون خروجی  با بکارگیری روش های فوق الذکر حدود 30 درصد از محموله ها که 360کانتینر را شامل می شود ،به طور کامل  مورد بازرسی فیزیکی توسط ارزیابان قرار گرفته و بالغ بر 25 درصد نیز با استفاده از دو دستگاه ایکس ری با ظرفیت اسمی روزانه 300 دستگاه کامیون، اسکن و با تجهیزات پیشرفته کنترلی مورد بررسی قرار می گیرند. در مجموع از تعداد 1200کامیون ترخیص قطعی در بندر شهید رجایی 540 دستگاه کامیون بدون ارزیابی فیزیکی و کنترل از طریق ایکس ری و صرفا پس از کنترل اسناد و مدارک توسط کارشناس ، سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی  از این گمرک خارج می شود که بر اساس اسناد موجود در سامانه جامع امور گمرکی تمامی این کالاها شامل کالاهای اساسی،مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی و ماشین آلات خطوط  تولید است که گمرک ایران به زودی اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر خواهد کرد.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =