نخستین آمار فروش «سلام بمبئی» در حالی پنجشنبه شب اعلام شد که هنوز برخی سانس‌های نمایش فیلم آغاز نشده بود؛‌ حاصل این خبررسانی زودهنگام، تناقض‌ها در آمار فروش شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سینما‌سینما چندی‌ست که کار رکوردشکنی در آمار فروش فیلم‌های سینمایی به روز کشیده شده است؛‌ یعنی اگر تا چند سال قبل مجموع فروش یک فیلم را ملاک قرار می‌دادند و آن را رکوردشکن تلقی می‌کردند، حالا براساس سانس‌های نمایش و حتی فقط براساس نمایش در روز افتتاح، فیلمی را در جدول رکوردشکن‌ها جای می‌دهند.

اهمیت این موضوع در خبرسازی‌ها به قدری است که معمولا پخش‌کنندگان به خصوص افرادی که اطمینان به فروش بالای فیلم خود دارند، خیلی زود خبررسانی در این زمینه را آغاز می‌کنند.

نخستین فیلمی که امسال توانست رقم فروش در اولین روز اکران را جابه‌جا کند «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان بود. این فیلم در اولین روز نمایش ۱۴۵ میلیون تومان فروخت و به این ترتیب رکوردی را به نام خود ثبت کرد، اما خیلی طول نکشید که «فروشنده» از راه رسید.

فروشی که «فروشنده»، ساخته اصغر فرهادی در نخستین پایان هفته به آن دست یافت، به عنوان رقمی رکوردشکن ثبت شد. این فیلم در نخستین آخر هفته هم موفق شد به فروش ۶۰۰ میلیونی برسد که تا قبل از پایان تابستان ۱۳۹۵ رقمی رکوردشکن محسوب می‌شد. همین‌طور فروش روز نخست اکران فیلم ۲۵۰ میلیون تومان بود که عملا ۱۱۰ میلیون تومان بیش از رکورد قبلی بود.

با اکران «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور، علی سرتیپی پخش‌کننده فیلم اعلام کرد، فیلم فقط در یک روز موفق شده است به فروش ۵۰۰ میلیونی برسد. این اتفاقی بی‌سابقه در سینمای ایران محسوب می‌شود و شاید همین بود که توجه‌ها را به فروش «سلام بمبئی» جلب کرد.

پنجشنبه شب سرتیپی در گفت‌و‌گو با کانال سینما اعلام کرد فروش فیلم به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

این خبر صبح جمعه دوازدهم آذرماه با اما و اگرهایی روبرو شد. تردید در مورد صحت رقم اشاره شده زمانی آغاز شد که خبرگزاری ایلنا براساس آمار سایت سینماتیکت به عنوان مرجع رسمی فروش فیلم‌های سینمایی، رقم فروش را ۱۳۵ میلیون تومان اعلام کرد.

ساعاتی بعد از انتشار خبر در ایلنا با این دلیل قابل درک که سینماتیکت در حال تکمیل رقم مجموع فروش است، رقم نهایی در سایت رسمی آمار فروش فیلم‌ها تغییر کرد. رقم نهایی در این سایت ۳۶۷,۶۱۷,۰۰۰ تومان اعلام شد.

در فاصله بین اعلام رقم نخست از سوی سینما تیکت و اعلام فروش ۳۶۰ میلیونی، سرتیپی در گفت‌و‌گو با سینماسینما، تاکید کرد این اختلاف در آمار به این برمی‌گردد که برخی سالن‌های سینما رقم فروش را دیرتر اعلام می‌کنند. در این گفت‌و‌گو سرتیپی مجموع فروش فیلم را ۶۰۰ میلیون تومان در روز نخست اکران اعلام کرد، یعنی ۱۰۰ میلیون بیش از آنچه که شب قبل اعلام کرده بود.

سایت سینما تیکت تا ساعت ۱۶٫۳۰ دقیقه روز جمعه دوازدهم آذرماه رقم فروش ۳۶۰ میلیونی را تغییر نداد.

از سوی دیگر این نکته در مورد آمار فروش سایت سینماتیکت وجود دارد که به دلیل لحاظ نکردن فروش برخی از سالن‌های سینما، عملا برای رسیدن به فروش واقعی فیلم‌ها باید به آمار این سایت، ۱۰ درصد فروش اعلام شده را افزود. با این حساب هم فروش فیلم محمدپور به ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

اینکه آمار فروش اعلام شده از سوی پخش‌کننده با فروش رسمی تطابق ندارد، یا می‌تواند حاصل هیجان پخش‌کننده از فروش بالای فیلم و غافلگیری در روز نخست اکران باشد یا گامی برای جوسازی و ایجاد فضای مثبت در مورد استقبال از فیلم. هر کدام از این دلایل که باشد، فروش «سلام بمبئی» در روز نخست خود بحثی داغ در فضای مجازی شد تا همچنان توجه‌ها به این فیلم پرخبر جلب شود.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهناز IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    18 12
    از هر نظر فیلم ضعیف و غیر حرفه ای بود...نه کارگردانی خوب بود نه بازیگرایی های مصنوعی...واقعا پول هدر دادنه
  • آرمان بزرگ A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    13 16
    خیلی خوشحالم رکورد فیلم فروشنده شکسته شد، از شخصیت فرهادی و فیلماش خوشم نمیاد، تو چند سال اخیر فیلم میسازه جایزه بگیره، هدفش همینه، قرار گرفتن نمایشنامه آرتور میلر هیچ ربطی به فروشنده نداره اما اینکارو کرد تا واسه غربیها چاپلوسی کنه و برای خودش افتخار کسب کنه.. ضمنا فیلم هنری میگن به گلهای داوودی، رابطه و امثال اینها نه فیلمهایی مثل جدایی و فروشنده
  • محمدجواد A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    4 6
    من فیلم فروشنده رو ندیدم ولی فیلم سلام بمبئی خیلی فیلم احساسی و عاشقانس...