نخست وزیر سابق عراق با انتقاد شدید از حیدرالعبادی او را نخست وزیری ضعیف معرفی کرده و خواستار روی کار آمدن فرد مقتدری شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق روز شنبه اعلام کرد حیدر العبادی نخست وزیر این کشور ضعیف است و باید شخص دیگری جایگزین او شود.

المالکی ابراز نگرانی کرد که رقابت برای سیطره بر موصل ممکن است وضع خطرناکی را حتی در بغداد ایجاد کند. وی العبادی را متهم کرد به این که قادر نیست با ترکیه و منطقه کردستان عراق و طرفداران مقتدی صدر روحانی شیعه مقابله کند.

معاون رئیس جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه آمریکایی « وال استریت ژورنال » افزود برای بازگشت به قدرت و تصدی سمت نخست وزیری عراق تلاش نمی کند ولی العبادی ضعیف است و باید به محض آزاد سازی موصل تغییر کند و عراقی ها نیز خواستار تغییر هستند.
وی از سیاست مقتدی صدر به خصوص ورود طرفداران آن به منطقه سبز بغداد انتقاد کرد و گفت: « نزدیک بود دولت عراق را در ماه آوریل و همچنین ماه مه سرنگون کند و همین رفتار صدر و طرفدارانش جایگاه دولت عراق را نزد مردم و نیروهای امنیتی این کشور تضعیف کرد.» نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد زمانی که گروه های مسلح می توانند وارد پارلمان و دفتر نخست وزیر شوند این به معنای احترام قائل نشدن برای نهادهای دولتی است.

این مقام عراقی خاطرنشان کرد باید یک شخصیت قوی به تشکیل یک دولت قدرتمند مبادرت ورزد دولتی که ارزش ها و اصول ملی کشور که طایفه گرایی و قوم گرایی را نفی می کند در دستور کار قرار دهد. نوری المالکی اکنون یک سمت تا حد زیادی تشریفاتی دارد و معاون رئیس جمهور عراق است. وی همچنان از حمایت گسترده ای میان نمایندگان پارلمان عراق برخوردار است و در ماه های اخیر هم پیمانی و اتحاد با احزاب غیر شیعی از جمله کردها و عرب های سنی را گسترش داده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 608441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    6 0
    كسى فراموش نكرده كه داعش در زمان همين جناب مالكى چند روزه موصل و بقيه جاها رو گرفت و كسى هم از خاطرش نميره آزادسازى شهرهاى تكريت و صلاح الدين و ... و انشاءالله بزودى موصل را در كنار برقرارى امنيت براى زوار اربعين
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    6 0
    تو لازم نیست نظر بدی تمام بدبختیهای الان عراق به خاطر مدیریت فاسد تو بوده
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    6 0
    نه اینکه خود نور مالکی قوی هست خودش دو دستی عراق را تقدیم داعش کرد ...