ایلنا نوشت:عضو فراکسیون امید با بیان اینکه اصولگرایان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری در اختیار ندارند، گفت: اصولگرایانی که قبلا بخت خود را برای ریاست جمهوری امتحان کرده‌اند نیز شانسی برای انتخابات پیش‌رو نخواهند داشت.

غلامرضا تاجگردون، با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات رییس جمهوری امریکا اعلام کرد: به نظر می‌رسد نوسان و فراز و نشیب در انتخاب ملت‌های دنیا به‌ویژه مردم امریکا، امریکای جنوبی، کشورهای آسیایی و حتی برخی کشورهای اروپایی بسیار زیاد است.

او گفت: انتخاب ترامپ نشان داد ملت امریکا آن‌چنان به رویکرد اعتدالی اوباما روی خوشی نشان نداد و این ملت، چندان علاقه‌ای به این رویکرد اعتدالی نداشته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ادامه روند اجرای برجام اعلام کرد: در زمان تصویب برجام در مجلس نهم، دو نگاه وجود داشت. اول این‌که فعلاً تصمیمی درباره تصویب برجام اتخاذ نکنیم و این تصمیم‌گیری را به زمان پس از انتخابات ایالات متحده موکول کنیم و نگاه دوم این بود که لزومی ندارد برای تصمیم‌گیری درباره برجام منتظر حوادث سیاسی در امریکا بمانیم.

او با بیان این‌که درنهایت نگاه دوم در راستای تصویب برجام در همان برهه زمانی غلبه یافت، خاطرنشان کرد: در صورتی که در آن زمان برجام را تصویب نمی‌کردیم، بیان‌گر همسویی با جریان تنش‌آفرین در جهان بود اما با این تصمیم به دنیا نشان دادیم ایران آماده اصلاح، ایجاد آرامش و صلح در جهان است و با این کار ابتکار عمل در اختیار ما قرار گرفت و به‌نوعی توپ در زمین طرف مقابل قرار گرفت.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم همچنین یادآور شد: باتوجه به این‌که ایران با تصویب و اجرای برجام حسن نیت خود را نشان داده و از آن‌‌سو درپی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، به‌نظرمی‌رسد گروه تعیین‌کننده، اروپایی‌ها و دیگر کشورهای طرف مذاکرات هستند که ابتدا باید برای خودشان و در ادامه برای ادامه روند برجام به تصمیم‌گیری برسند. در واقع باید ببینیم دیگر طرفین مذاکرات به‌دنبال کدخدا می‌روند یا با استقلال نظر خود را دنبال می‌کنند.

تاجگردون در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم‌های جدید علیه ایران و اخلال‌های غیرمستقیم احتمالی ایالات متحده در مسیر اجرای برجام، گفت: قطعاً با حضور ترامپ در کاخ سفید مسئله این نخواهد بود که برجام پاره شود یا خیر، بحث در این راستاست که روند اجرای برجام از این پس، آن‌چنان صلح‌آمیز نخواهد بود.

او اعلام کرد: با این حال آن‌چه بیش از همه این مسائل اهمیت دارد این است که تکلیف مشخص است. درواقع ما با تصویب برجام و تشکیل شورای نظات بر برجام، اقدامات لازم را انجام دادیم و گام‌های لازم را در شرایطی که می‌توانیم انجام ندهیم، برداشته‌ایم و درصورتی که آن‌ها بدعهدی کنند، ما روش خودمان را پیش خواهیم گرفت.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایط فعلی اروپایی‌ها نقش تاثیرگذاری خواهند داشت و باید تکلیف خودشان را روشن کنند و پیش‌بینی من این است که همراهی آن‌ها با امریکا چندان طولانی و ادامه‌دار نخواهد بود.

او با تاکید بر این‌که پیروزی ترامپ تاثیری در انتخابات ایران نخواهد داشت، در پاسخ به این سوال که باتوجه به این‌که اصلاح‌طلبان قطعاً از روحانی حمایت خواهند کرد، تکلیف اصولگرایان در انتخابات چه خواهدبود، گفت: اولاً نباید تصور کنیم که مسیر اصلاح‌طلبان کاملاً ثابت است؛‌ در واقع اصلاح‌طلبان می‌توانند متناسب با بازی اصولگرایان، تغییراتی در رفتار انتخاباتی خود ایجاد کنند و اگر اصلاح‌طلبان احساس کنند می‌توانند بازی متفاوتی پیش بگیرند، قادر به این کار خواهند بود اما در شرایط کنونی طبیعتاً روحانی همچنان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم گچساران و باشت در مجلس دهم ادامه داد: از طرفی باوجود این‌که با نهی احمدی‌نژاد فرصت برای اجماع و اتحاد اصولگرایان مهیا شده اما گزینه و نامزد برتری نیز در اختیار ندارند و به نظر می‌رسد در انتها نیز قادر به معرفی نامزد پیروز نباشند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال درصورتی که بتوانند یک پدیده معرفی کنند و این پدیده بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند، بروز هر اتفاقی میسر خواهد بود. البته خلق یک پدیده آن‌چنان کار سخت نیست و مسئله این است که چنین برنامه‌ای برای اصولگرایان تعریف شده باشد.

او تصریح کرد: از حدود یک‌سال پیش تقریباً همه اصلاح‌طلبان اعلام کردند از روحانی حمایت خواهند کرد که با این رویکرد اولاً موجب شد روحانی به این نتیجه برسد که به اصولگرایان بگوید باتوجه به این‌که رای اصلاح‌طلبان را در اختیار دارد، باید به فکر خودشان باشند، ثانیاً اصولگرایان نیز به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند به روحانی اتکا کنند و باید به‌دنبال نامزد خودشان بروند و ثالثاً این‌که هر تصمیمی در یک سوی این بازی، امکان مقابله به مثل در طرف دیگر را ایجاد می‌کند.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم اضافه کرد: به بیان دیگر همان‌طور که اصولگرایان می‌توانند در دقیقه نود یک پدیده معرفی کنند، اصلاح‌طلبان نیز می‌توانند پدیده خودشان را مطرح کنند و این درحالی است که قطعاً‌ اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان نیروهایی که بتوانند پدیده باشند، در اختیار دارند که حرف‌هایی را مطرح کنند که جامعه این پدیده را بپذیرد.

تاجگردون در واکنش به احتمال توفیق گزینه‌هایی که در ماه‌های اخیر به‌عنوان نامزد احتمالی اصولگرایان مطرح شده‌اند، گفت: قطعاً افرادی که پیش از این یک‌بار بخت خود را آزموده‌اند، قادر به پیروزی در این دوره نیز نخواهند بود؛ چرا که هر حرفی داشتند را در اوج فضای سیاسی کشور مطرح کرده‌اند و با این حال باید برای اظهارنظر قاطع در این باره باید تا روزهای منتج به انتخابات منتظر بمانیم.

29211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 609655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =