نخست وزیر ترکیه اظهار داشت که افتتاح حداقل یک فاز نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو، پیش از فرارسیدن زمان جشن صد سالگی جمهوری ترکیه، یکی از آرزوهای ما است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دفتر رسانه ای نخست وزیر ترکیه، بنعلی یلدریم٬ نخست وزیر این ترکیه،  طی دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو اظهار داشت: "افتتاح و به بهره برداری رساندن حداقل یک فاز نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو، پیش از فرارسیدن سال 2023 یکی از آرزوهای ما است. در این راستا تمام تلاش های خود را به کار خواهیم گرفت".

وی با بیان این که روابط دو کشور طی یک سال اخیر از مراحل بسیار دشواری گذشته و دیگر آن روزها پشت سر گذاشته شده است، گفت: "زمینه هایی که می‌توان در آن روابط خود را گسترش داد، مشخص است و انرژی در راس این زمینه ها قرار دارد. جریان های خط لوله گاز موسوم به جریان آبی، جریان غربی و جریان ترک علاه بر این که روابط ترکیه و روسیه را تقویت می‌کند، همزمان یکی از پروژه هایی است که نیازهای انرژی منطقه و اروپا را نیز تامین می‌کند".

او با تاکید بر این که همکاری میان دو کشور در زمینه انرژی منحصر به جریان های مذکور نیست، تصریح کرد: همکاری مشترک میان دو کشور در پروژه احداث نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو نیز ادامه دارد.

نخست وزیر ترکیه در پایان یادآور شد که طی این سفر او و هیات همراهش با مقامات روسیه در مورد گسترش سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری و حمل و نقل بحث و گفتگو کرده اند.

مدودف: اولیت رابطه روسیه و ترکیه، مساله سوریه است

 

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در نشست مشترک رسانه ای با بنعلی یلدریم همتای ترک خود که پس از مذاکرات بین هیات های دو کشور در مقر نخست وزیری این کشور انجام شد، اظهار داشت: "در نتیجه تلاش های مشترک هر دو کشور، صفحات دشواری که در تاریخ روابطمان وجود داشت، ورق خورد و اکنون به عادی سازی روابط ادامه خواهیم داد. مذاکرات امروز موجب تسریع این روند شد".

وی ضمن بیان این که گفتگوهای آنان بسیار گسترده و پرمحتوا بوده است، افزود: پروژه «خط انتقال گاز جریان ترک» رقیبی برای سایر پروژه های خط گاز نخواهد بود، بلکه شرایطی فراهم می کند تا مسیرهای موجود در بازار اروپا نیز تنوع یابد.

مدودف در ادامه با اشاره به مسئله سوریه تصریح کرد: تصور می کنم بهبود شرایط عمومی در سوریه به نفع تمام منطقه باشد و این موضوع برای هر دو کشور در اولویت قرار دارد.

او بر آغاز مجدد مکانسیم های همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه تاکید کرده و گفت: "پیش از این دوران حساس و سخت، روابط میان دو کشور به شکلی پویا در حال گسترش بود و تماس های مثبتی در زمینه اقتصادی وجود داشت. این ذخایر مثبت را از دست نداده ایم، در تلاشیم تا مشکلات این اواخر را مرتفع کرده و به مذاکره براساس گفتگوی متقابل ادامه خواهیم داد".

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 609716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =