۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

تسنیم نوشت: رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده باید روابطش با چین را ارتقا دهد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی تاکید کرد: آمریکا و چین باید روابط خود را بهبود بخشند.

اظهارات ترامپ در شرایطی است که وی بارها سیاست های اقتصادی چین را به باد انتقاد گرفته و از پکن خواسته است تا از نفوذ خود برای متوقف کردن برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی استفاده کند.

ترامپ در سخنانی در ایالت آیووا تصریح کرد: یکی از مهمترین روابطی که باید ارتقا دهیم و مجبور هستیم ارتقا دهیم، روابط ما با چین است.

وی افزود: چین یک اقتصاد بازار نیست. آنها بر اساس قوانین بازی نمی کنند و من می دانم که الان وقت آن است که چینی ها اجرای قوانین را آغاز کنند.

ترامپ پیش از این با انتقاد شدید از سیاست های چین،اظهار داشت: شما با حجم گسترده ای از سرقت مالکیت معنوی روبرو هستید، با وضع مالیات های غیر عادلانه بر شرکتهای ما، چین کمک چندانی برای حل و فصل مساله کره شمالی نمی کند، چین با دستکاری در نرخ ارز خود عملا به سوی دامپینگ (شکستن قیمتها) حرکت کرده است.

البته وزارت خزانه داری آمریکا و صندوق بین المللی پول تاکنون چین را به عنوان کشوری که در نرخ ارز خود دستکاری می کند، معرفی نکرده اند.
رئیس جمهور منتخب آمریکا بارها از سیاست های چین انتقاد کرده و حتی این کشور را دشمن آمریکا معرفی نموده و قول داده است تا در برابر اقدامات پکن واکنش های مناسبی را نشان دهد.

تحولات مربوط به روابط چین و آمریکا در شرایطی است که گفتگوی تلفنی اخیر ترامپ با رئیس جمهور تایوان با واکنش منفی و مخالفت شدید پکن روبرو شده است.

گفتگوی غیر عادی ترامپ با رئیس جمهور تایوان با اعتراض دیپلماتیک چین روبرو شده و یک روزنامه چینی نوشت که این اقدام نشانگر بی تجربگی ترامپ و تیم وی بوده است.

مذاکره با رئیس جمهور تایوان نخستین تماس یک رئیس جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تاکنون به شمار می رود و خشم و ناراحتی چین را در پی داشته است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =