۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵

مهر نوشت: نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مورد عدم‌سفارش کشتی به شرکت‌های داخلی گفت: توانمندی بنگاه های داخلی برای طراحی و ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما کافی نیست.

محمدعلی بیگی در برنامه شب گذشته پایش در مورد علت سفارش به شرکت خارجی و عدم استفاده از توان داخلی گفت: سفارش‌های ۱۲ سال پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش، به کشتی‌سازان داخلی گواه حمایت کشتیرانی‌ها از این صنعت است، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است.

نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: ما قبلا سفارش‌هایی برای ساخت ۲ فروند نفکش به مبلغ هر کدام ۳۰ میلیون دلار که سال شروع قرارداد ۸۳ بوده با شرکت ایزویکو منعقد کردیم، قرار بود ۲۴ ماهه این دو فروند کشتی را تحویل دهند که تاکنون بعد از ۱۲ سال این اتفاق نیفتاده است .

این کارشناس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: به شرکت صنایع دریایی ایران سفارش ساخت سه فروند نفتکش به مبلغ هر کدام ۴۰ میلیون دلار و در سال ۸۴ منعقد کردیم که آن شرکت نیز بعد از ۱۲ سال به تعهدان خود عمل نکرده است. در حالی که شرکت ملی نفت کش به این دو شرکت مبلغ ۱۴۳ میلیون و ۷۰۳ هزار دلار پرداخت کرده؛ ولی کشتی‌ها تحویل داده نشده، چگونه انتظار دارید وقتی قرار بود کشتی ها را ۲۴ ماهه تحویل بدهند و اکنون ۱۲ سال به طول کشیده با این بدقولی ها مجددا به شرکت ها سفارش ساخت بدهیم .

وی در ادامه گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با شرکت های ایزوایکو، اروندان و صدرا قرارداد ساخت کشتی به امضارسانده است؛ اما تنها دو فروند کشتی از کارخانه ایزوایکو تحویل گرفته، این در حالی است که بنگاه های تولیدکننده کشتی توانایی در ساخت و طراحی ندارند.

همچنین حمیدرضا رضاییان، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در این باره اظهار کرد: این در حالی است که مجتمع کشتی سازی کشور در هرمزگان، با ظرفیت و توانمندی در بندرعباس وجود دارد ولی سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجیان داده می شود، حمید رضا رضاییان این اقدام به معنای بیکاری بیش از ۵ هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندی های مدیریتی و کارگری کشور محسوب می شود .

وی تصریح کرد:حتی اگر ساخت کشتی در داخل به‌کندی انجام شود کشتیرانی‌ها و بهره‌برداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    13 0
    برادر عزیز کشتی که بعد از 12 سال ساخته شود که هنوز به دریا نرفته زنگ زده وتبدیل به اهن قراضه شده وباید دوباره تعمیر شود با این حساب برای هرکشتی ساخت داخل چند برابر هزینه پرداختی به خارجی هزینه کرد ابتدا کار قبلی را به موقع تحویل دهید بعد مدعی شوید
  • بانام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    11 0
    البته این بی کفایتی مدیران این مجموعه کشتی سازی است که بعد از 12 سال هنوز نتوانسته کشتی را تحویل دهد و دود ان هم به چشم پرسنل این شرکتها و مردم میره.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    7 0
    واقعا وقتی درست کارتونو انجام نمیدید باید از رانت داخلی استفاده کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    10 0
    بند آخر خدا بود . عجب آدمایی پیدا میشنا طرف میگه شما اینکاره نیستی اما میگن با اینکه کارمون نیست امکا شما باید کارشو بدید به ما داخلیا
  • یکی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    14 0
    پراید میسازیم اینطوری میشه. وای به حال کشتی...
  • فعال تولیدی A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    2 0
    تو دنیای آزاد و تجارت آزاد بایدی برای سفارش به جای خاصی وجود ندارد. شرکتهای بزرگ و دولتی هم باید مثل صنایع کوچک توانمندیهاشون رو افزایش بدهند یا درشان را تخته کنند تا بیت المال مردم به هدر نرود.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    2 0
    این آقایون کشتی نساز داخلی عدم توان فنی و مدیریتی خودشون رو پشت بهانه بیکاری کارگرها قایم میکنن . یکی نیست بهش بگه اگه شما عرضه داشتین دانش کشتی سازی رو بومی میکردید و به تدریج از کشورهای دیگه هم سفارش ساخت میگرفتید که بجای پنج هزار نفر بیست هزار نفر کار دایمی داشته باشن . نه اینکه پروژه 24 ماهه رو 144 ماه طول بدید هم پول کشور رو به غنا بدید ، هم آبروی خودتون رو ببرید .