پردیس عامری

از کارآمدترین انواع خانواده که البته گاهی در رویکردها و فرهنگ‌های مختلف، تاحدی متفاوت تعریف می‌شود اما بنیانی یکسان دارد، خانواده دموکراتیک است. به این معنا که اعضای آن دارای شرایط، فرصت ها، منابع و امکانات برابر هستند. از مصادیق این برابری‌ها می‌توان به بحث برابری حقوقی زنان و مردان در عقد ازدواج که البته در خانواده متصور هسته‌ای امروز بیشتر مطرح می‌شود اشاره کرد، چراکه این نوع خانواده در جامعه ما شایع‌تر و شکل‌گیری آن از نظر عرفی رایج‌تر است.

گرچه در کلیت عقد ازدواج، حق طلاق با مرد است، اما در همین بستر تمهیداتی برای این مسئله اندیشیده شده است. در واقع با اینکه همانطور كه در فقه اسلامی و قانون مدنی آمده، طلاق اساساً به دست مرد است یعنی برای طلاق تنها اراده مرد کفایت می‌کند که به صراحت در ماده 1133 قانون مدنی به استناد بر روایت نبوی و پراستناد یعنی"الطلاق بید من اخذ بالساق" اشاره شده، اما مرد می‌تواند وكالت در انجام طلاق را به زن محول کند و در این صورت زن خود وكیل طلاق دادن خود از جانب مرد خواهد بود.

پس یک نکته اصلی که لازم است در مطالعات و تبیین ضرورت این اقدام در نظر قرار گیرد این است که این فرآیندی که در عرف و زبان عام به حق طلاق مشهور است، حقی نیست که ذاتا برای زن در فقه و قانون آمده باشد، بلکه با اعطاء وکالت از جانب مرد، این امکان می‌تواند به زن داده شود که خود برای طلاق خودش تصمیم بگیرد و در زمانی که می خواهد اقدام کند. از این امكان كه توسط قانون مدنی پیش بینی شده است می‌توان برای ایجاد تعادل در عقد ازدواج، همچنین در روابط زن و مرد در نهاد خانواده بهره برد و به نوعی در راستای برابری حقوق انسانی زن و مرد در آستانه تشکیل خانواده گام برداشت.

در قرن نوزدهم، زمانی که جنبش زنان به عنوان یک «جنبش پایدار» به رسمیت شناخته شد، گفتمان مدرنیسم و لیبرالیسم، مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این جنبش بودند. در این راستا نگرشی که بیشترین تمرکز را بر سازوکارهای حقوقی زنان کرد، فمینیسم لیبرال بود که با الگوپذیرى از فلسفه لیبرالیسم نسبت‏ به نقش مادرى و همسرى تاكید داشت. لیبرال فمینیست ها معتقد بودند که چون این امکان وجود دارد که مادری و همسری به محدودشدن فعالیت های اجتماعی، آزادی‌های انسانی، وضعیت شغلی و حضور همه‌جانبه زنان در جامعه بینجامد، ضرورت دارد که با اصلاح قوانین، ایجاد سازوکارهای قانونی و مشروط، قوانین حمایتی، آگاه کردن زنان از این قوانین و آموزش آنها، در کنار تلاش برای تغییر ساختار سیاسى و اجتماعى جامعه، تا حد زیادی از تبعیضی که به دلیل جنسیت زن در نهاد خانواده به زن روا می شود، کاست.

فعالین حقوق زنان و جنبش های زنان، در دو مسیر؛ یكی آگاه کردن و آموزش به زنان درباره حقوق برابر انسانی‌شان و دیگری اجبارکردن نهادهای قدرت برای حمایت از اقدامات مثبت قانونی در این راستا تلاش کردند. این مسئله در مطالعات علمی حوزه خانواده، زنان و جنسیت هم قابل توجه و مهم است، چراکه در تحلیل‌ها و پژوهش‌های اجتماعی درباره خانواده و مناسبات دموکراتیک اعضاي خانواده،؛ این یافته کاملا" برجسته است که با بد شدن شرایط کاری و اجتماعی هریک از اعضا به ویژه زنان پس از ازدواج و محرومیت آنها از احساس برابر بودن با همسر، احساس داشتن حق انتخاب و البته عدم حمایت قانونی، جامعه به دور باطل تبعیض جنسیتی و کاهش مشارکت زنان به عنوان نیمی از اعضاء آن، چه در زمینه های آموزشی و چه در بازار کار و اشتغال می افتد. این مسئله تاثیر مستقیم بر نهاد خانواده و جامعه پذیری فرزندان نیز خواهد داشت و سبب شکل‌گیری شخصیتی منفعل در فرزندان و نسل آینده خواهد شد. همچنین تصور کودکان در این نوع خانواده ها، تصویری از زن و مادر به عنوان جنس دوم، مطیع و فاقد حق انتخاب و قدرت تصمیم‌گیری است.

از یکسو زنان امروزی که در آموزش عالی و در فعالیت های اقتصادی حضور پررنگ و قابل توجهی پیدا کرده اند و نمیخواهند از روند پیشرفت دور بمانند، چنانچه شرایط و نیازهایشان درست و در بستر زمان و مکان فعلی درک نشود یا در خانواده مورد حمایت همه جانبه اعم از حمایت قانونی قرار نگیرند، امکان زیادی دارد که با توجه به احساس عدم برابری، از ازدواج، مادری و ... به نفع دورنماندن از جریان توسعه سر باز زنند.

در جامعه ما هم افزایش آگاهی‌های عمومی در این باره بسیار مهم است. باتوجه به ادعای نواندیشان معاصر دینی که فقه و دین اسلام قابلیت به روز شدن دارد، جهانشمول و مربوط به همه ادوار است، امکان تحقق برابری انسانی و شکل گیری خانواده‌های تساوی‌گرا از مسیر تمهیدات و اقداماتی قانونی و حقوقی که منع فقهی هم ندارند، مانند اعطاء وکالت طلاق به زن در زمان عقد ازدواج وجود دارد.

گرفتن این وکالت در زمان ازدواج، چه از نظر تامین امنیت روانی و عاطفی زن و چه از نظر تجربه برابری انسانی در نهاد خانواده و میان همسران امری مهم است، چراکه می تواند منجر به شکل گیری نوعی خانواده سالم با روابط برابر میان اعضا شده و به تدریج عامل اشاعه چنین فرهنگی در سایر سطوح جامعه نیز باشد.

*دانشجوی دكترای مطالعات زنان، پژوهشگر و فعال اجتماعی

47234
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    14 10
    حضرت زینب هم برای ازدواجشون شرط گذاشتند که همراه برادرشون سفر کنند. اگه فقه پویا داشته باشیم برای همه این مشکلات می توانیم راه حل مناسب پیدا کنیم و خودمان را با شرایط روز وفق بدیم. مشکل اینجاست که یک عده شده اند کاسه داغ تر از آش و اجازه نمی دهند ما مدرن زندگی کنیم.
    • علی A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      29 8
      حضرت زینب مهریه ی 1000 سکه ای نداشت اونهم عندالمطالبه.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      33 3
      خب چه ربطی به دین داره؟ مهریه هزار سکه ای که از دین نیمده. ساخته مردمه
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    36 6
    حالا که دارین برمیدارین مهریه و شیربها و نفقه رو هم بردارید چون ظلم به مرده. چرا وقتی قراره همه چی بین زن و مرد مساوی باشه مرد این همه تعهد مالی به گردنش باشه ؟ مگه حرف برابری حقوق زن و مرد نیست ؟
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      32 9
      جهيزيه هم بايد برداشته بشه هااا
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      10 25
      خطاب به بی نام 13:44 بفرما بالا مجلس اونجا بده
  • بی نام NL ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    13 59
    در جامعه ايران ، ببخشيد خانمها هنوز فرهنگ حق طلاق رو بدست نياوردن ، چرا دين بايد توي اين قسمت آپديت بشه ، جاهاي ديگه نه ؟ ببينيد من خودم ازدواجم سر همين مسأله بهم خورد دختر خانم حق طلاق خواست منم ندادم ، چونكه همه چيز رو از من خواست ، هر وقت ما توانستيم قاضي زن داشته باشيم ، اون وقت ميتونيم حق طلاق رو به زنها بدهيم ، بعدشم حق طلاق براي اونهايي بايد بشه كه يكبار از هم طلاق گرفتن و دوباره ميخوان ازدواج كنن و اينكه زندگي كه بخواد با طلاق شروع بشه ، واقعا تو فرهنگ ما نيست و جايي نداره ، بنظرم زنها نبايد همچنين حقي را داشته باشن كاشكي بدستورات إسلامي و درستش عمل بشه . از لحاظ روانشناسي هم اسلام گفته كه حق طلاق با مرد هست و از لحاظ عاطفي مرد با زن خيلي متفاوته
  • م.خ RO ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    26 52
    هیچ اعتمادی به خانم ها نیست. اصل ِِ هدف , گرفتن کل مهریه است.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      29 7
      در این کشور مردها درست مثل سرمایه دارها تمامی ابزارهای اعمال فشار و سلیقه و نظر خودشان را در اختیار دارند بگذارید ماجرای واقعی خواهر خودم را برایتان تعریف کنم خواهر بنده بعد از 15 سال زندگی مشترک با شوهرش دچار بیماری صعب العلاج شد شوهرش به محض اینکه فهمید این بیماری صعب العلاج است به فکر زن دوم افتاد و در این میان خواهرم که زندگی اش را دوست داشت مخالفت کرد این مرد برای رسیدن به هوسهای خودش او را آنقدر کتک زد تا مجبور شد مهریه را هم ببخشد و فقط جانش را نجات دهد،و حالا خواهرم که روزی کارمند بود مانده بی سرپناه و بی کس بدون کار و موقعیتی که قبل از ازدواج داشت و یک بیماری پر هزینه و این همین شوهرش بود که با استفاده از قوانین او را از شغل خوبی که داشت محروم کرد و حق کار به او نداد.ننگگگگگگگ
    • علی A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      9 21
      بی نام 13.39.43خواهرت مهریه رو بخشیده چه ربطی به دین داره خب نمیبخشید و به اجرا میگذاشت تا حقشو بگیره. ننگ به جهالت
    • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      23 6
      پاسخ به علی بخشید چون هر بار کتک می خورد وقتی به پلیس مراجعه می کردیم می گفت تنها کاری که می توانید بکنید گرفتن دیه است چون آن مرد متوحش شوهرش است حالا فهمیدی عزیزم؟قوانین مرد سالار ضد زن.
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    23 47
    و باز هم یک مقاله بی منطق و نویسنده ی زن، یعنی قبلا که حرف از حق طلاق و این حرفا نبوده همه زندگی درجهت ناسالم بوده آمار و تجربه اجتماعی که داره برعکس این رو ثابت میکنه خانم اندیشمند چرا این فعالین اجتماعی دموکراتیک اشاره ای به مهریه ،نفقه، نکا، حق شیر، مسئولیت هزینه ازدواج، تامین مسکن، و...که حقوق یک طرفه به ضرر مردان هست ندارن، بهتر نیست به جای این همه سروصدای بی منطق درمورد برابری و حقوق ،کمی هم در مورد وظایف زنان و تمکین پذیری زنان توی خانواده آموزش داده بشه و صحبت بشه، البته شک دارم خود نویسندگان اینجور مطالب هم این آموزش هارو دیده باشن امیدوارم منتشر کنی
  • فرهاد EU ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    19 37
    بنده با اعتقاد به همه موارد بالا به همسرم حق طلاق دادم و ایشان یک سال بعد از ازدواج با اولین بگو مگو کوچک بدون اطلاع من اقدام کرد و یک روز با اس ام اس به من اطلاع داد که خدا حافظ و بعد هم به سرعت پشیمان شد. اگر حق طلاق با من بود حداقل قاضی حرفهای من رو میشنید و درخواست مصالحه میکرد و فرصت میداد ولی با حق طلاق در هیچ جا هیچ کس حرف مرا نشنید. حق طلاق فقط زمانی درست است که اگر زن خواست اقدام کند دادگاه مرد را احظار و قضاوت کند و در صورت امکان فرصت اشتی بدهد.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      45 11
      سوالی که برای من پیش اومده اینه که شما موافق طلاق نبودین، خانومتون هم به سرعت پشیمون شده، پس چرا دوباره با هم ازدواج نمیکنین؟؟؟؟؟ آقای محترم مگه طلاق الکیه که هرکی دلش خواست و حق طلاق داشت سه سوته طلاق بگیره؟ در ضمن هیچ زنی با اولین بگو مگو برای طلاق اقدام نمیکنه. شاید تهدید کنه، اما هرگز با "اولین" بگو مگو تهدیدش رو عملی نمیکنه. این داستان ها رو جایی بنویسید که ملت باور کنن. لطفا اگه مخالفتی هم دارید صداقت داشته باشید و با دلایل واقعی مخالفتتون رو بیان کنید، از خودتون داستان درنیارید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    13 54
    دادن حق طلاق به خانمها حماقت محضه چون احساسی و زود رنجند و به مصابحه بشکه باروت من خودم حق طلاق به خانمم دادم نتیجه فاجعه فاجعه شد که باید تو تاریخ نوشت زندگیم نابود شد اینده ام گذشتم بچه هام حتی خودش پشیمونه از کاراش ولی ولی جز حسرت و پشیمونی چیزی نمود لعنت به من لعنت خدا
  • بهنام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    28 10
    دلیلش اینه که بعضی خانوما دوست دارند ازدواج کنند بعد از یک مدت مهریشونو بگیرند پولدار که شدند طلاق بدن برن سراغ یک بدبخت دیگه روش پولدار شدن راحت تر و ساده تر از این وجود نداره من با حق طلاق خانمها موافقم در صورتی که اگه میخوان مثل غربیا این حق رو داشته باشن مثل همون غربیا مهریه هم نباید بگیرن ماشا ا... هم خرو میخوان هم خرما رو
    • دختر A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
      16 12
      شما هم بگید یا حق طلاق، یا مهریه بیشتر از 14 سکه
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    44 3
    تحلیل مناسبی بود. قانون ممکن است مثلا حق طلاق را به صورت وکلات از جانب مرد برای زنان محیا کرده است. ولی قوانینی مانند حق طلاق مهریه حضانت و نفقه اجازه سو استفاده را برای طرفین فراهم میکنند. قانون باید از بالا به این موضوعات پرداخت کنند و مردم درگیر این موضوع نشوند. چون نتیجه ش میشه شرایط فعلی که هم آقایون و هم خانم ها از شرایط ناراضی اند. البته تغییر قانون شروع کار است چون حتما باید تو مسائلی مثل بازار کار هم تبعیض جنسیتی وجود نداشته باشد.
  • آیس IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    29 4
    بیگ لایک..
  • بهزاد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
    48 9
    من خودم حق طلاق به همسرم دادم و مشكلي هم نداريم شش سال هم از ازدواجم ميگذره لااقل ميدونم كه همسرم با ميل و عشق داره باهام زندگي ميكنه نه اجبار. به نظرم نداشتن حق طلاق مربوط به دوره مردسالاري و جوامع بدوي هست كه زن رو جزء اموال مرد ميدونست. حق طلاق با مهريه پايين خيلي هم خوبه. حالت ايده آل اينه كه جهيزيه و مهريه و نفقه و حق طلاق و اينها برداشته بشه و دو نفر با ميل و رغيبت زندگي كنن و در صورت بروز مشكل هم راحت جدا بشن
    • علی A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      19 25
      یعنی اگه حق طلاق رو بهش نمیدادی باعشق باهات زندگی نمیکرد. خدایا شکرت که مارو آفریدی
    • بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
      11 28
      کاملا مشخصه که نویسنده کامنت خانومه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    3 2
    متاسفانه، توى ذهن اكثر زنان ايراني بصورت پيشفرض مرد موظف به تامين امنيت كشور، تامين مخارج جشن عروسي، تامين امنيت و مخارج زن و خانواده اش ميباشد. بعلاوه، قانون هم زن را با قوانيني مانند سربازي اجباري، مهريه و نفقه حمايت ميكند تا هر وقت كه مرد در انجام وظايف خود كوتاهي كند روانه زندان شود و اگر سربازي نرود حق زندگي عادي هم از او سلب ميشود. حالا وقتى از خانمهاي ايراني بپرسند برابرى تو چى هست. ياد دوچرخه سواري و استاديوم رفتن مي افتند. مردي كه زير بار اين همه مشكلات صدمه جسمي و روحي ميبيند در حاليكه بيشترين درد اكثر زنان در ايران شب اول عمل بيني شان بوده است.