هنری ایرانی که دیگر خبری از آن نیست/ معرفی کتاب‌های برتر نشان شیرازه

مدیرعامل خانه کتاب در آیین پایانی نشان شیرازه 95 تاکید کرد که دیگر از اصالت هنر ایرانی در حوزه کتاب‌آرایی چندان خبری نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عصر روز جمعه دهم دی، سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان، شاهد برگزاری آیین پایانی دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه 95) بود.

در این آیین، آثار برگزیده و شایسته تقدیر نشان شیرازه در سال 95 معرفی شدند.

در بخشی از این آیین، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به نقش کتاب‌آرایی در ارائه محتوای آثار مکتوب گفت: «سابقه ما ایرانی‌ها در این زمینه در دنیا مثال‌زدنی است، اما از حدود ۲۰۰ سال قبل به این طرف که صنعت چاپ وارد ایران شد، هنر کتاب‌آرایی به جهت اینکه یک هنر دستی و تک نسخه‌ای به شمار می‌رفت، از کتاب‌های چاپی فاصله گرفت.»

او افزود: «در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی اروپایی‌ها به تدریج در هنر کتاب‌آرایی، گوی سبقت را از ما ربودند و با استفاده از تکنیک‌های فنی و دیجیتال در این زمینه به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کردند.»

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: «با کمال تأسف باید گفت که دیگر از اصالت هنر ایرانی در حوزه کتاب‌آرایی چندان خبری نیست. در این میان، جشنواره شیرازه کتاب از یک‌طرف به دنبال پاسداشت هنر کتاب‌آراهای ایرانی است‌ و از طرف دیگر به ناشران کتاب‌ها گوشزد می‌کند که بیشتر و بهتر از این هنر بهره ببرند.»

در ادامه آیین پایانی نشان شیرازه 95، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: «متأسفانه ما در حوزه نشر بین‌الملل تنها به این موضوع توجه کردیم که محتوایی را بگیریم و آن را ترجمه کنیم و دیگر به اهمیت شکل ظاهری اثر در عرضه آن توجه نکرده‌ایم.»

او تاکید کرد: «زمانی شانس‌هایی برای معرفی کتاب ایرانی به خارجی‌ها داریم که نقش هنرمندان، تصویرگران، طراحان و گرافیست‌ها را مورد توجه قرار دهیم و از سوی دیگر ناشران هم باید توجه لازم را به شکل و ظاهر کتاب داشته باشند. قطعاً کتابی که شکل زیبایی دارد، اقبال بیشتری پیدا خواهند کرد.»

کیانوش غریب‌پور، دبیر دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران دیگر سخنران این آیین بود. او هم با تایید سخنرانان پیشین گفت: «متأسفانه ما سال‌ها به شکل کتاب اهمیت نداده‌ایم و هنوز هم اهمیت نمی‌دهیم. بنده معتقدم ما چیزی به نام صنعت نشر در ایران نداریم و همچنان حجره‌های بزرگ شده نشر داریم و تنها چند ناشر هستند که خلاف جهت این رودخانه شنا می‌کنند و به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند.»

او تاکید کرد: «متأسفم که بگویم حوالی یک دهه پیش ما در طراحی جلد و پوستر جزو سرآمدهای جهان بودیم اما امسال نتوانسته‌ایم حتی در بین آثار ارسالی به این جشنواره، یک طراح مناسب پیدا کنیم تا به آن جایزه بدهیم.»

غریب‌پور با این وجود ابراز امیدواری کرد: «اگر نشان شیرازه تبدیل به معیاری معتبر در میان طراحان شود و آنها با دریافت آن و یا محروم شدن از دریافتش، احساس کنند چیز ارزشمندی را به دست آورده‌اند یا از دست داده‌اند، آن وقت می‌توانیم بگوییم که این نشان تبدیل به یک برَند شده است و به موفقیتی نسبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم.»

دبیر دومین سالانه هنر و طراحی کتاب ایران با بیان اینکه داوران نشان شیرازه، همگی از کسانی بوده‌اند که کتاب را به خوبی می‌شناخته‌اند و با آن زندگی کرده‌اند، یادآور شد: «در بخش پیکره کتاب از میان ۷۰۰ اثر ارسالی، به ۸۵ اثر دست یافتیم و در نهایت از میان آنها ۹ کتاب برگزیده و ۴ اثر هم شایسته تقدیر شدند.»

در ادامه این آیین، آثار و هنرمندان برتر بخش‌های مختلف دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران (نشان شیرازه 95) به شرح زیر معرفی شدند:

بخش کتاب‌های تصویری گروه سنی خردسال و کودک:

کتاب «خانه‌ام کجاست» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اثر برگزیده معرفی و نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به کوروش پارسانژاد به عنوان مدیر هنری، شیده زوین به عنوان طراح گرافیک متن و رضا دالوند به عنوان تصویرگر اهدا شد.

دیپلم افتخار هم در این بخش به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان ناشر (نورا حق‌پرست) اعطا شد.

کتاب «اژدهای عینکی کله ارّه‌ای» از شرکت انتشارات علمی و فرهنگی (کتاب‌های پرنده آبی) هم لوح تقدیر این بخش را دریافت کرد. همچنین هدیه سالانه به مریم یکتافر به عنوان تصویرگر این کتاب اهدا شد.

کتاب «خوشمزه می‌خواهد» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز لوح تقدیر دریافت کرد و هدیه سالانه به سمانه قاسمی به عنوان تصویرگر اعطا شد.

بخش کتاب‌های مصور در گروه سنی نوجوان:

کتاب «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و لوح تقدیر و هدیه سالانه به علیرضا پورحنیفه به عنوان طراح گرافیک تعلق گرفت.

بخش کتاب‌های غیرتصویری در گروه سنی جوان و عمومی:

کتاب «جوانی‌ها» از انتشارات بیدگل به عنوان اثر برگزیده معرفی و نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیاوش تصاعدیان طراح جلد و گرافیک متن اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار و هدیه سالانه را نشر بیدگل (عماد شاطریان) دریافت کرد.

بخش کتاب‌های علمی و آموزشی گروه سنی جوان و عمومی:

اثر برگزیده این بخش، کتاب «عکس و دیدن عکس» از انتشارات بیدگل شد و نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سیاوش تصاعدیان به عنوان مدیر هنری و طراح گرافیک رسید. دیپلم افتخار و هدیه سالانه هم به نشر بیدگل به (عماد شاطریان) تعلق گرفت

بخش کتاب‌های گنجینه گروه سنی جوان و عمومی:

در این بخش، کتاب «شهر هرت» از انتشارات مثلث با دریافت نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی توسط حبیب ایلون به عنوان طرح جلد و گرافیک متن به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین دیپلم افتخار و هدیه سالانه به نشر مثلث (نیما سلیمی) رسید.

بخش کتاب‌های نفیس گروه‌ سنی جوان و عمومی:

کتاب «قرآن بایسنقری» از انتشارات آستان قدس رضوی و کتابخانه و موزه ملک به عنوان اثر برتر معرفی شد و نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش را مجید فدائیان به عنوان مدیر هنری و عکاس و مرجان جلالی طراح گرافیک جلد و متن دریافت کردند. دیپلم افتخار و هدیه سالانه هم به مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی (مسعود فرزانه) رسید.

گروه اجزای کتاب:

در بخش طراحی موتیف‌های متن در همه گروه‌های سنی، کتاب «قواعد خوردن: راهنمای غذای سالم» از نشر مثلث با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حبیب ایلون به عنوان طراح موتیف‌های متن، به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در بخش طراحی جلد در گروه سنی نوجوان، جلدهای سه‌گانه «مجموعه گنجینه حکیمی» از انتشارات به‌نشر با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیر مفتون به عنوان طراح و تصویرگر به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

در بخش طراحی یونیفرم جلد در گروه سنی جوان و عمومی، کتاب «مجموعه شعر امروز» از انتشارات سوره مهر برگزیده شد و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمود حسینی برای طراحی یونیفرم جلد این مجموعه رسید.

در بخش صفحه‌آرایی در گروه سنی جوان و عمومی، کتاب «امیرکبیر و ناصرالدین‌شاه» از انتشارات کتاب رایزن، دیپلم افتخار را دریافت کرد و جایزه نقدی به علیرضا احمدی برای طراحی صفحات و صفحه‌آرایی اعطا شد.

در این بخش همچنین کتاب «فرهنگ‌نامه زنان ایران و جهان از انتشارات ارتباط نوین» با اهدای دیپلم افتخار به بهرام عفراوی برای صفحه‌آرایی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش مدیریت هنری در همه بخش‌ها دیپلم افتخار به مجید زارع به عنوان مدیر هنری اعطا شد.

در بخش ناشران حامی کتاب‌آرایی، نشان شیرازه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به رضا هاشمی‌نژاد مدیر مسئول نشر افق رسید و لوح تقدیر به نیما سلیمی مدیر مسئول نشر مثلث اعطا شد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =