مؤسس و مسئول فنی مرکز غربالگری اوتیسم استان مرکزی گفت: مداخلات توانبخشی در طرح غربالگری و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم بسیار اهمیت دارد و در این رابطه آغاز درمان به موقع سطح عملکردی را افزایش می دهد، اما درمان دیرهنگام به دلیل شرایط خاص کاهش سطح عملکردی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی زهرا طباطبایی آل طه افزود: اوتیسم یک بیماری رشد عصبی است که در حیطه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای مشکلاتی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.
وی ادامه داد: 70 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم دارای ناتوانی هوشی و اختلالات ذهنی هستند و در این راستا به علت اینکه سن رشد زبانی کودک 2 تا 3 سال است، سن غربالگری اوتیسم از 2 سال آغاز می شود.
مؤسس و مسئول فنی مرکز غربالگری اوتیسم استان مرکزی اظهار داشت: بیماری اوتیسم عملکرد اجرایی ذهنی، روابط و تعاملات اجتماعی و کلامی کودک را مختل می کند و از این حیث در 3 سطح نیازمند حمایت، نیازمند حمایت بیشتر، و سطح عملکردی نیازمند حمایت بسیار، طبقه بندی می شوند.
طباطبایی آل طه تصریح کرد: در سطح اول کودک قدرت کلام دارد اما استفاده درستی از آن نمی کند، در سطح دوم کودک دچار مشکلات ذهنی می باشد اما آموزش پذیر است و در سطح سوم کودک بدون تکلم می باشد و وابستگی کامل به دیگران دارد.
وی بیان داشت: اوتیسم درمان قطعی ندارد و تنها می توان با اقدامات و خدمات توانبخشی کار درمانی، گفتار درمانی و حضور روانشناس بالینی، سطح عملکردی بیمار را افزایش داد.
مؤسس و مسئول فنی مرکز غربالگری اوتیسم استان مرکزی در رابطه با این مرکز تأکید کرد: مرکز غربالگری اوتیسم استان مرکزی با نام یاس فعالیت می کند و با یک تیم مجرب کارشناسان روانشناس به 3 طریق آموزشی teach، aba و تعامل همه جانبه، خدمات خود را به کودکان بیمار ارائه می دهد، البته تعامل همه جانبه با همه کودکان در سطوح مختلف بیماری انجام می گیرد.
طباطبایی آل طه ابراز داشت: ظرفیت این مرکز 50 بیمار است که در حال حاضر میزبان 45 کودک مبتلا به اوتیسم هستیم که با آموزش های انجام گرفته امسال 15 بیمار مبتلا به اوتیسم ترخیص شده و وارد مدرسه شدند و مدارس استثنایی نیز کلاس ویژه ای را به این بیماران اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه تنها یک مرکز غربالگری اوتیسم در استان مرکزی وجود دارد که آن هم در شهرستان اراک مستقر است، تصمیم بر این گرفته شد که در سایر شهرستانهای استان نیز یک روز در هفته کودکان 2 تا 5 سال تجمیع شوند تا بتوان با همکاری و هماهنگی اعضاء تیم مرکز یاس کار غربالگری نیز برای آنان انجام بگیرد و از این حیث دیگر شهرستان ها نیز از غربالگری اوتیسم بهره مند می شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =