رئیس جمهور در پاسخ به منتقدانش گفت: هر پروژه‌ای می‌خواهیم افتتاح کنیم می‌گویند برای انتخابات است. هرکاری می‌کنیم می‌گویند برای انتخابات است، هواپیما می‌خریم می‌گویند برای انتخابات است.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور امشب-12 دی- در برنامه زنده تلویزیونی به گفتگو با مردم پرداخت. در ادامه این گفتگو وقتی مجری تلویزیون خواست در رابطه با آلودگی هوا سئوالی بپرسد اینگونه جمله‌اش را آغاز کرد که«آقای رئیس جمهور!هوا بس ناجوانمردانه آلوده است.»

نکته ای که موجب شد تا رئیس جمهور با لحن خاصی بگوید:خب...

المیرا شریفی ادامه داد: نفس ها درتهران و اغلب شهرهای بزرگ به شماره افتاده است. شما چه می‌کنید؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال گفت: مبارزه با آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی مسئله مهمی است. من در تقدیم بودجه امسال در مجلس گفتم که چهار مسئله آب ،فاضلاب ،محیط زیست و ریل اولویت‌های دولت است. در آلودگی هوا خیلی از کشورها با این مشکل مواجه هستند از کشورهای اروپایی گرفته تا همه کشورهای اطرافمان .ما راهی نداریم به جز اینکه خودروها ها را اصلاح کنیم، کارخانه و نیروگاه ها از گاز استفاده کنند.

مجری از روحانی پرسید:این کارها را انجام می‌دهیم؟ و رئیس جمهور جواب داد:  ما عمدتا سوخت نیروگاه ها از گاز تامین میکنیم و بنزین را اصلاح می‌کنیم و در هفت کلان شهر بنزین اصلاح شده به مردم داده می شود.در مسائل مربوط به ریل یکی از دلایلی که اصرار داریم همین است که آلودگی را کم کند.

در این میان مرتضی حیدری ادامه بحث را در دست گرفت و خطاب به رئیس جمهور گفت: در مورد حقوق شهروندی هم این روزها صحبت است...

جملاتی که موجب شد تا رئیس جمهور با خنده بگوید: فکر کردم میخواهید از حقوق نجومی صحبت کنید.

المیرا شریفی در برابر این واکنش رئیس جمهور گفت: در مورد آن هم صحبت می کنیم. یک سری می گویند حرام است و یک عده فرزند قانون اساسی می دانند و یک عده مخالف هستند. نگاه شما چیست؟

رئیس جمهور اینگونه پاسخ داد: حقوق شهروندی بسیار حائز اهمیت است مردم باید به حقوق خود کاملا آشنا شوند، من همانطور که در یک سخنرانی گفتم حقوق هم دانستنی است، هم خواستنی و هم گرفتنی است. همه باید برای اجرای حقوقشان به صحنه بیایند. بله ما قانون اساسی داریم و بسیاری از حقوق شهروندی ما در قانون اساسی اشاره شده است اما نیاز داریم که آن را مطرح و تکمیل کنیم آن زمان که قانون اساسی نوشته شده بود، موضوع فضای مجازی نبود، مردم نیاز دارند که حقوقشان را بدانند و مسئله استفاده از فضای مجازی حق مردم است و اینگونه نیست که یک نفر فردا بگوید مردم از فضای مجازی استفاده نکنند. مسئله شفافیت حق مردم است مردم باید بدانند که این پول ها کجا خرج می‌شود.

او در پاسخ به منتقدانی که رونمایی از حقوق شهروندی را اقدامی انتخاباتی می‌دانستند، گفت: اینکه می‌گویند حقوق شهروندی را دیر گفتیم، باید بگویم که  در اولین مصاحبه ام بعد از صد روز مسئله حقوق شهروندی را گفتم و پیش نویس را همان شب روی سایت گذاشتیم. مردم و حقوقدان ها آمدند و نظرداند.من خودم به شخصه میخواستم بیشتر بررسی کنیم و چندین جلسه با حقوقدان‌ها گذااشتم و دلم می‌خواست این منشور را در ماه آذر که ماه قانون اساسی، حقوق بشر و ماه صدور فرمان  8 ماده ای امام خمینی است، آن را رونمایی کنم که به حمد الله در آذر آمد.

رئیس جمهور با پرسیدن این سئوال که «آیا ما هر کاری بکنیم برای انتخابات است؟»ما هنوز 9 ماه از دولتمان باقی مانده است، تا پایان مرداد سال آینده دولت یازدهم سرکار است. هر پروژه ای می‌خواهیم افتتاح کنیم می‌گویند برای انتخابات است. هرکاری می‌کنیم میگویند برای انتخابات است، هواپیما می‌خریم می‌گویند برای انتخابات است. رهبری در دیداری گفتند که بهترین تبلیغ برای دولتی که سرکار است عمل است این بهترین تبلیغ برای انتخابات بعد است.

در این هنگام مجری از رئیس جمهور سئوال کرد که «آیا برای دولت دوازدهم کاندید می‌شوید؟»

رئیس جمهور نیز پاسخ داد: الان زود است چون به هر حال تا دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی مانده است، شما هر فرصت‌های بازخواهی دارید، بنا شد هم قضا کنیم و هم کفاره دهیم...

روحانی بحث را مجدد به سمت حقوق شهروندی برد و گفت: حقوق شهروندی تا ماه آینده به همه دستگاه‌ها مربوط اعلام می کنیم. این مسئله ای است که امیدوارم موجب فضای وحدت بیشتر در جامعه شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که «عده ای می‌گفتند حقوق شهروندی مصوبه مجلس می خواهد.»، تصریح کرد: حقوق شهروندی اگر بخواهند موفق باشد باید سه قوه کنار هم همکاری کنند، هیچ اشکالی ندارد این ها بعدا در مجلس تصویب شود، بر مبنای 134 قانون اساسی این اقدام را انجام دادم و بعدش می‌تواند در هئیت دولت برود به لایحه تبدیل شود.

وقتی مجری از رئیس جمهور پرسید که «ما مدام در خبر از دولت اعلام می‌کنیم که نرخ تورم رو به کاهش است اما واقعیت بازار چیز دیگری را میگوید در مورد افزایش قیمتها نظرتان چیست؟ این تناقض را چطور میشود توجیه کرد؟»، روحانی پاسخ داد: برخی از کالا ها ممکن است در مواقعی افزایش یابد که دولت باید توجه کند و شرایط لازم را برای کاهش قیمت انجام دهد.وقتی میگوییم تورم کاهش یافته معنی اش ارزانی نیست، این است که  رشدش کمتر شده است یعنی آهسته آهسته گران میشود، ساعتی گران نمیشود، روزانه نیست. ماهی یکبار ممکن است  مقداری گران شود. ما ماهانه و سالانه و نقطه به نقطه تورم را اعلام میکنیم.

وی افزود:ما می گوئیم تورم 7 و 8 درصد است نسبت به 12 ماه پیش بالاتر رفته و یعنی قیمت جنس بیشتر شده است و کم کشوری است که تورم نداشته باشد و تورمشان معمولا یک رقمی است  و باید تلاش کنیم که تک رقمی بماند، باید برای کالاهای ضروری مردم حساب ویژه باز کنیم که مردم تحت فشار نباشند.

رئیس جمهور در مورد جلسات تنظیم بازار نیز گفت: هست و اخیرا به خاطر شکر تاکید بیشتر کردم که دولت نسبت به برخی اقلام توجه بیشتری داشته باشد.

روحانی در برابر سئوال مجری که از او خواست در حد یک دقیقه در مورد حقوق نجومی صحبت کند، با خنده پاسخ داد: بعید است در یک دقیقه بشود.

مجری هم سئوالش را بیشتر تشریح کرد:«دوستان دولت می‌گویند که تقریبا پرونده بسته شده و برخی می‌گویند اینگونه نیست.»

در این لحظه رئیس جمهور با خنده گفت: مثل برجام می‌ماند...

مرتضی حیدری نیز با خنده به این شوخی رئیس جمهور پاسخ داد و همچنین پرسید: موضع رسمی دولت در مورد حقوق های نجومی چیست؟

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر حقوق غیرمتعارف یا غیرعادلانه یا هر اسمی که بخواهیم بگذاریم، اگر بخواهیم این مشکل حل شود، راه حل دارد اگر بخواهیم ابزار انتخاباتی کنیم نهضت ادامه دارد تا شب انتخابات ادامه دارد یک عده می‌گویند املاک نجومی یک عده میگویند حقوق نجومی. باید حل و فصل کنیم.

روحانی تصریح کرد:اولین بحث ها در این مورد را دولت آغاز کرد و بعد از آن کارهایی در رسانه های انجام شد. قانون ما درشفافیت و اجرا ایراد دارد.. می‌بینید یک بانک خصوصی است و رئیسش حقوقی میگیرد و در برابر رئیس بانک دولتی حقوقش یک چهارم آن رئیس بانک خصوصی است است.این وسط ما خصولتی داریم و هر کدام چارچوب خودش را دارد. آنهایی که بحث بود که  حقشان غیرمتعارف است اول گفتند که 397 هستند و بعد اصلاح کردند و گفتتند 300نفر هستند.دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد که حقوق چقدر باشد و ابلاغ و اجرا کرد که آنهایی که حقوق اضافه گرفتن باید پس دهند.

ادامه دارد...

29217

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    1 0
    مگه کاری هم کردی که حالا انتخابانی باشه یا نباشه
  • بدون نام ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    2 1
    خيلي سخنراني منطقي و خوبي بود. ممنونم از زحماتتون.