۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۰

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:ادامه دار شدن رکود مسکن فلج شدن صنایع وابسته را نیز به همراه داشته که مسئولین هر چه زودتر باید راه حلی برای آن پیدا کنند.

بازار مسکن از اواخر سال 91 طعم تلخ رکود و کسادی را به سبب کاهش قدرت خرید مردم و صعودی شدن یکباره قیمت ها چشید.

رکودی که بر صنایع وابسته به ساخت و ساز مسکن هم سایه انداخت و موجب شد تا 70 صنعت درگیر با مسکن هم رکود زده شوند و تحت تاثیر این شرایط کمتر از ظرفیت تولید و خدمات داشته باشند و در نهایت این کسادی غیر مستقیم به بحث اشتغال رسید؛ فعالان این حوزه معتقدند اگر این وضعیت بهبود پیدا کند سایر مشاغل نیز رونق پیدا می ‌کنند.

درحالیکه بانک مرکزی طی آمار های ماهانه خود از رونق معاملات مسکن در کشور خبر داده بود پیگیری های میدانی خبرنگار ما حاکی از  آن است که در بسیاری از بنگاه های معاملات ملکی تعداد معاملات به تعداد انگشتان دو دست نیز نمی رسد و البته سازمان های ذیربط با ارائه ی قیمت های بی پایه اساس بر رکود بازار دامن می زنند.

احمد یکی از مشاوران املاک که تجربه ی ساخت 300 واحد مسکونی را پشت سر گذاشته و سابقه ای بیست ساله در این حوزه دارد، گفت: افزایش هزینه ی ساخت به چند صد میلیون تومان یکی از مهمترین مشکلاتی است که سازندگان را از ساخت و ساز ناامید کرده است.
وی در ادامه با تاکید بر نظارت اندک دولت برساخت و ساز  افزود: ارگان های مرتبط که باید تسهیل گر روند اجرایی ساخت و ساز باشند با سنگ اندازی های بی چون وچرا مانع حرکت رو به جلوی این صنعت هستند.

مصطفی یکی دیگر از مشاوران املاک شهر تهران با انتقاد از کسادی بازار مسکن، اظهار داشت:مشتریان در سال های گذشته سرمایه گذاران پروژه های ساخت ساز بودند که این اواخر به جهت اوضاع کسادی، از صرف سرمایه امتناع می کنند و به همین دلیل چرخش مالی و نقدینگی کاهش پیدا کرده است.

علیرضا بلوریان کارشناس مسکن با اشاره به وجود  بیش از یک میلیون واحد مسکونی متروکه در سطح شهر، گفت: در حال حاضر شرایط برای خرید مسکن مهیا است اما  مشکل از کارافتادگی چرخه تولید کشور است که بر بازار سایه افکنده  است.

بلوریان اظهار داشت: باید دولت حمایت خود را از قشر  تولیدکنندگان بیش از پیش افزایش دهد و با ایجاد اشتغال و همچنین بالا رفتن درآمد مردم بازار مسکن رونق پیدا کند.

وی در ادامه افزود: دولت باید نقدینگی را در بانک ها افزایش دهد تا با با پرداخت وام به تولیدکنندگان با سود اندک شرایط را برای بهبود وضعیت بازار و اقتصاد کشور مهیا کند.

انتخابات و تاثیر منفی آن بر تداوم رکود مسکن

احمدرضا سرحدی دیگر کارشناس حوزه مسکن  با اشاره به عوامل تاثیرگذار که سبب تشدید رکود حاکم بر بازار مسکن می شود گفت: برخی مسائل سیاسی در حوزه بین الملل از جمله برجام تاثیرات گسترده ای بر اقتصاد کشور به خصوص بازار مسکن در این سال‌ها داشته است.
این کارشناس اقتصادی بااشاره به اینکه دولت با حمایت از تولیدکنندگان موجب اشتغال زایی و افزایش قدرت خرید در جامعه می شود، اظهار داشت: افزایش درآمد ها موجب توانمندی مردم برای خرید مسکن شده و رونق بازار را به همراه خواهد داشت.
وی با تاکید بر شدت گرفتن رکود در بازار مسکن، گفت: نوسانات بازار ارز و تاثیر آن بر قیمت مصالح ساختمانی، تناقض نرخ سود تسهیلات بانکی و رشد قیمت مسکن سبب تداوم رکود در بازار مسکن خواهد شد.
سرحدی در پایان یادآور شد: نبود نظارت دولت بر بازار سبب شده تا نه تنها بازار مسکن دچار رکود شود بلکه سوءاستفاده هر چه بیشتر دلالان از این بازار را در پی داشته است. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    موقعی که تو 2 سال داشت روز به روز میرفت بالا و ده برابر میشد چرا این همه سروصدا نمیکردن که باید فکری به حالش انجام بشه، بهتر که رکوده ، تجربه نشون داده تو بازار ما رونق بازار مسکن یعنی تورم ، چون دسته دلال هاست بازارش
    • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
      28 39
      سرتو از برف بیرون بیار این داستانها فقط مال مسکن نیست، همیشه ارزش پول داره میاد پایین برای همه کالاها.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    80 30
    برای این که بساز بفروش ها می خواهند سود 2 تا 3 برابری ببرند و قیمت ملک را مصنوعی بالا بردند
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
      26 90
      اگر تاحالا یه اتاق ساخته بودی اجازه داشتی در باره ساخت نظر بدی، دو یا سه برابر کجا بود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    32 53
    رکود مسکن بلای اقتصاد ایران است.
    • سعید IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
      55 24
      چیه؟ واحدهای بی کیفیتی که ساختی و 5 برابر قیمت میخوای بفروشی رو دستت باد کرده؟
  • ابوذر IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    85 32
    الهي كه هرگز اين ركود تبديل به رونق نشه الان 10 ساله كه كارمندم و مستاجر هر چقدر هم كه پول پس انداز ميكنم نميتونم خونه بخرم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    52 22
    مشاور املاکی که سابقه ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی را داشته دیگه تا اخرش رو بخون چه وضعیه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
      25 23
      بفکر پایین آوردن دیگران نباش، سعی کن خودت را بالا ببری.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    18 18
    نظراین کارشناس که دولت بایدنقدینگی به بازار مسکن وارد کند اشتباه است کاری که سه دهه انجام گرفته و اثار ان تورم و کاهش ارزش پول اثری نداشته و شبیه ادمی است که نیاز به عمل دارد و به او قرص میدهند انچه اقتصاد ایران طی میکند رو به بهبود است واثارش در مسکن هم پدیدار خواهد شد اما باحوصله و تصمیمات درست
  • بی نام DE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    56 34
    ببینید وضعیت مسکن چقدر اسفناکه که اینها که مدام جو الکی میدند که فاز پیش رونق و پس رونق و...........خودشون دارند به واقعیت رکود مسکن اعتراف میکنند........حالا یه سری دلال متضرر از وضعیت موجود میان و منفی میدند..........
  • بی نام DE ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    67 21
    مسکن مرد.........دلال سقط شد.............
  • بدون نام ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    26 24
    مسكن مهر باعث ركود بازار مسكن شد چون هر چند هيچ امكانات رفاهي ندارد اما خيلي ها فقط دنبال يه سرپناه هستند و البته قيمت بسيار پايين
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    43 18
    وقتی هرکس با سیصد چهارصد متر زمین،بی هیچ سوادی،شروع میکنه مجتمع چهار و پنج طبقه ساختن بدون رعایت ذره ایی اصول ساخت،و فقط با نمای ساختمان جلوه گری میکنه،و بساز بندازی رونق میگیره،باید هم اوضاع مسکن همین بشه.به قول دوستمون مشاور املاک با سابقه ساخت سیصد واحد مسکونی در بیست سال،میشه سالی پانزده واحد،یعنی سالی یک مجتمع کامل.
  • بی نام GB ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
    37 10
    من فكر ميكنم علت ركود اينه كه قيمت كاهش داشته ولي فروشنده ها حاضر به فروش و ضرر نيستن و ميتونه اين ركود تا زماني كه قدرت خريد مصرف كننده بالا بره طول بكشه ، در واقع از دست دادن زمان يا به عبارتي هزينه خواب سرمايه با كاهش قيمت امروز تفاوتي نداره.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
    11 0
    ده وازده تا کامنت آخر خیلی مشکوکه هم خود کامنتش هم منفی مثبتا هک نکردن سایتتون رو؟
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
      11 3
      بنظرم این کامنتها رو دلالهای بیچاره میزارند......تو این رکود و وزشکستگی دیگه مشاعرشون رو هم از دست دادند..........میگن چوب خدا صدا نداره........