سخنرانی نماینده ایران در شورای امنیت سازمان ملل

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامعلی خوشرو روز سه شنبه در نشستی با عنوان ' پیشگیری از مخاصمات و صلح پایدار ' که از سوی شورای امنیت و به ابتکارنماینده سوئد رئیس دوره ای این شورا برگزار شد، با اشاره به هدف نخستین ایجاد سازمان ملل متحد یعنی جلوگیری از بروز جنگ میان کشورها ؛ اظهار داشت: هرچند می توان گفت که سازمان ملل بخاطر کاهش تعداد جنگها میان کشورها موفقیت هایی داشته است اما در عین حال باید اذعان داشت که میزان خشونت در جهان ما نه تنها کاهش نیافته که هم افزایش یافته و هم پراکنده شده است.

وی گفت:درعین حال با نگاهی عمیق ترمی توان دریافت که تجاوزگری در همان مفهوم کلاسیک و متداول هنوز ریشه اصلی مخاصمات است. اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه سرزمین فلسطینیان؛ حمله و تهاجم امریکا به عراق در سال 2003 ودخالت خارجی علیه سوریه و یمن همه مصادیق همان مفهوم تجاوز است که در منشور ملل متحد به آن اشاره شده و ادامه آن چشم انداز صلح را در این مناطق تیره و تار ساخته است.

سفیرکشورمان همچنین گفت:افزون براین، سر بر آوردن افکار افراط گرایانه، تکفیری و بیگانه هراسی که در شرق و غرب جهان بصورتی همسو در حال رشد و گسترش است از جمله ریشه های خشونتی است که بخشهایی بزرگی از دنیای ما را در برگرفته است . سازمان ملل متحد باید از کشورهای عضو خود بخواهد تا در هر دو سوی مانع تبلیغات و ترویج نفرت شوند و به جای آن گفتگو و تفاهم میان تمدن ها، فرهنگها و ادیان را ترویج، تشویق و حمایت کنند.

خوشرو درپایان اظهار داشت: لازم است سازمان ملل متحد و دبیر کل جدید با شجاعت و اراده سیاسی با این چالشها و ضرورتهای عصر ما روبرو شوند و نیروهای خود را در مسیر طولانی پیشگیری تا ایجاد صلح پایداربسیج کنند.

درابتدای این نشست آنتونیو گوترش دبیرکل جدید سازمان ملل متحد به بیان راهبردهای کلی خود مبنی بر اولویت دادن به صلح و پیشگیری از جنگ و مخاصمات پرداخت. این بحث با استقبال بی نظیر کشورهای عضو روبرو شد و بیش از 90 کشور از جمله ایران در آن شرکت کردند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =