۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
 بازگشت رونق به معادن استان زنجان

روزمامه همشهری زنجان نوشت : بیش از 260 معدن در استان زنجان در حال بهره‌بردای است. بر اساس آمار ارائه شده سازمان صنعت، معدن و تجارت از این معادن بیش از 40 نوع ماده معدنی فلزی و غیرفلزی استخراج می‌شود.

وجود این تعداد از معادن باعث شده زنجان یکی از استان‌های غنی و ثروتمند در ایران به‌ شمار برود. آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۳۱ واحد تولید سنگ‌های معدنی و ۱۰ کار خانه فراوری سنگ در استان زنجان فعال است. بر اساس آمارهای منتشر شده اکنون 1700 نفر در بخش معدن در استان زنجان فعال هستند. اما این بخش از صنعت هم با توجه به شرایط اقتصادی موجود با مسائل خاصی دست و پنجه نرم می‌کند. بهره‌برداران و فعالان هم مانند دیگر فعالان اقتصادی و تولیدی در کشور با مسائلی مانند مالیات بر ارزش افزوده مواد معدنی، تنش با سازمان محیط زیست و اعمال جریمه‌های سنگین تحمیل شده بر معدن‌داران روبه‌رو هستند. حتی برخی از معدن‌داران اظهار می‌کنند ناآگاهی مردم در خصوص چگونگی فعالیت معدن‌داران و بهره‌برداری از معادن باعث بروز مشکلاتی در این خصوص شده تا جایی که در بیشتر مواقع شاهد برخورد نامناسب و همکاری نکردن ساکنان مناطق نزدیک به معدن هستند. با این وجود همچنان فعالان در حوزه معدن به فعالیت خود ادامه می‌دهند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص وضعیت این بخش اقتصادی اظهار می‌کند: میزان حقوق دولتی دریافت شده از معادن استان در 8 ماه امسال بیش از 8 و نیم میلیارد تومان بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان به 11 میلیارد تومان برسد. این ارقام در مقایسه با سال گذشته نشان‌دهنده رشد فعالیت در بخش معدن است. «ناصر فغفوری» با اشاره به این‌که امسال سوخت هیچ معدنی را به دلیل پرداخت نکردن حقوق دولتی قطع نکرده‌ایم، اظهار می‌کند: در 8 ماه سال گذشته میزان حقوق دولتی وصول شده از واحدهای معدنی 3 و نیم میلیارد تومان بوده و در کل سال به 5 و نیم میلیارد تومان رسید. فغفوری با تأکید به مشکلات زیاد بخش معدن خواستار بررسی دقیق‌تر در این خصوص شده و ادامه می‌دهد: باید این مشکلات در جلسات دقیق‌تر بررسی شود و از کلی‌گویی جلوگیری شود تا با تعامل بیشتر قدم به قدم در جهت حل مشکلات پیش برویم. وی ادامه داد: تلاش ما در سازمان این است اگر نمی‌توانیم مشکلی را برطرف کنیم، مشکل را برای فعالان بخش صنعت بیشتر نکنیم و زمینه را برای حل مشکل تسهیل کنیم. این مسئول اضافه می‌کند: همچنین تلاش می‌کنیم بیشتر مشکلات معدن‌داران را در استان مرتفع کرده و مشکلات کشور را نیز پابه پای استان‌های دیگر رفع کنیم. وی ادامه می‌دهد: تلاش کرده‌ایم فعالیت‌های مربوط به حوزه معدن را به سازمان نظام مهندسی واگذار کنیم. استان‌های زنجان در این زمینه جزو استان‌های پیشرو در کشور هستند.

فعالیت در حوزه معدن مزیت است
رئیس سازمان نظام مهندسی ایران با اشاره به این‌که اکنون فعالیت اقتصادی در حوزه معدن برای کشور مزیت است، اظهار می‌کند: معدن، چشمه جوشان صنعت و تولید است. فعالیت معدنی از مواد اولیه بومی و داخلی باعث توسعه صنایع، اشتغالزایی، افزایش ثروت و صادرات است که تمام این موارد از مصادیق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.
«نادعلی اسماعیلی دهج» از کم‌کاری صدا و سیما در حوزه فعالیت‌های معدنی سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: اگر صدا و سیما در این خصوص فعالیت فرهنگی انجام می‌داد و به آگاه‌سازی در خصوص جایگاه معدن و فعالیت معدنی در اقتصاد کشور می‌پرداخت، روستاییان مناطق دارای معدن علاوه‌بر همکاری با بهره‌برداران، به مشاغل روستایی از جمله کشاورزی و دامداری هم می‌پرداختند و از مهاجرت به شهرها و فعالیت در مشاغل موقتی و کاذب خودداری می‌کردند.
«اسماعیلی دهج» به حضور کم رنگ‌ بهره‌برداران داخلی در نمایشگاه‌‌های مختلف حوزه معدن اشاره می‌کند و می‌افزاید: در یکی از نمایشگاه‌ها 200 شرکت معدنی فعالیت داشتند. 60 شرکت معدنی از کشور آلمان بود و این رقم نسبت به شرکت‌های داخلی رقم بالایی بود.
وی خواستار همکاری همه‌جانبه و همراهمی نظام مهندسی معدن با بهره‌برداران شد و افزود: در همین زمینه بهتر است کلاس‌های آموزشی برای بالابردن اطلاعات به منظور کمک به بهره‌برداران برگزار شود.
اسماعیلی خواستار نظارت مداوم مسئولان فنی برمبنای اصول نظام مهندسی از معادن شده را و ادامه می‌دهد: اگر مسئولان فنی معدن مسیری را که سازمان نظام مهندسی معدن تعریف کرده به درستی طی نکنند، قطعا پروانه فعالیت آنان لغو خواهد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه با محیط زیست
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان هم با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی و حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: جلسات طولانی در این خصوص برگزار و نتایج خوبی حاصل شد اما به مرحله نهایی نرسید. «مهدی حمیدی» می‌افزاید: در برخی موارد مشاهده می‌شود کارشناسان محیط زیست به علت محدود بودن نفرات یا محدودیت نمی‌توانند خدمات خوبی به معدن‌داران ارائه دهند.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص اشتغالزایی می‌گوید: اگر به دنبال ایجاد اشتغال هستیم، باید از طریق معدن اقدام کنیم تا با تولید مواد معدنی برای راه‌اندازی صنایع معدنی و بالابردن تولید ناخالص ملی گام برداریم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =