علی‌ فتح‌الله زاده در جدیدترین مصاحبه‌اش درباره مسائل مالی استقلال سخن گفته است. او بی‌شک بخش عمده‌ای از گفته‌هایش درست است اما باز هم می‌شود از او پرسش‌هایی داشت.

فرهاد عشوندی: علی فتح‌الله زاده و یک مصاحبه جدید. دوباره همان حرف‌های همیشگی درباره اینکه عاشق است، درباره اینکه تیم را به او بدهند ، بعد از 5 سال دیگر نه بدهی دارد نه زیانی. منطق هم همچنان این است:«مگر کمپ نساختم؟ این کمپ حالا 200 میلیارد می ارزد و کل بدهی های من که آقایان ادعا می کنند ،100 میلیارد تومان هم نیست.» فتح‌الله زاده بی‌تردید موفق‌ترین مدیر تاریخ استقلال بعد از انقلاب است. او از نظر نتیجه‌گیری در این تیم بی‌مانند بوده و از نظر بدهی هم خیلی سیاست های مدیریتی اش با بقیه فرقی نداشته اما آنچه مدام در حرف‌هایش می‌گوید قابل نقد هم هستند.

فارغ از اینکه آیا اصلا می توان این کمپ را فروخت ؟ آیا مجمع چنین اجازه ای خواهد داد یا نه؟ پرسش این است. فتح الله زاده از میان همه مدیران تاریخ استقلال ، بیش از همه در تیم بوده. یک بار از سال 75 تا 80. زمانی که تیم را کاملا خودش مدیریت می کرده و شرایط حمایت دولتی در کنار راه های درآمدزایی اقتصاد باز ، این دوره پایانش بدهی انباشته حدود کمتر از 10 میلیارد تومانی بوده است. بعد تیم را به قریب سپرده و بعد از 3 سال برای دو سالی تحویل گرفته. این بدهی پیشرفتی چشمگیر داشته است. وقتی تیم را از واعظ آشتیانی تحویل گرفته، بدهی های تیم به گفته خودش 4 میلیارد تومان بوده است اما زمان تحویل تیم به مدیر بعدی آمار نجومی چند ده میلیارد تومانی بر جا مانده است. این بدهی البته، بدهی ساخت و ساز عمرانی نبوده و هزینه ای برای کمپ نشده و تمامش بدهی های مالیاتی یا جاری بوده اند. هزینه هایی که مشخص نیست چه کمکی به توسعه برندینگ تیم کرده است. اینکه زمینی از سوی دولت به تیم اهداء شده، به شکل حداقلی حصاری دورش کشیده شده و شهرداری برایش سکویی ساخته و چند ساختمان نصف کاره در آن ساخته شده و حالا به لطف افزایش نجومی قیمت ملک ، تخمین زده می شود که این ورزشگاه هم افزایش قیمت داشته است را آیا می توان شاخ موفقیت مدیریت دانست؟ این پرسشی است که مدیر پیشین آبی ها مدام از پاسخ به آن طفره می رود و هی تکرارش می کند. زمینی که 4 بار در برگشت هایش به استقلال نکرده وقتی این قدر اهمیت داشته، برایش پایان کار بگیرد تا به عنوان املاک باشگاه ، سندش به نام شود! تا حالا سرمایه ای قطعی باشد که بگویند به ازای آن استاد بدهی برای تیم نگذاشته است اما او هر بار ، وعده دوره بعدی مدیریتش را داده است برای تکمیل این پروژه!

حالا بیایید یکی از اسناد مالی را که خود حاجی در اختیارمان قرار داده با هم بررسی کنیم. سندی مربوط به سال آخری که هم عصر با محمد رویانیان در پرسپولیس بوده است. این دریافتی های او شرکت صدرا سیستم پاسارگاد است. در همین فصل ، استقلال به گفته فتح الله زاده 24 میلیارد تومان هزینه کرده است.خودش می گوید برای تیمش بیشتر از 50 درصد خودش یعنی 12 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است و تنها از وزارت ورزش 2.5 میلیارد تومان گرفته است. مدیران بعد از او بارها ادعا کرده اند که در همان فصل ، حدود 4 میلیارد تومان اسپانسر سال بعد تیم را باشگاه پیشخور کرده است. رقمی حدود 3 میلیارد تومان هم در این دوران گفته شده از سازمان لیگ پیش پیش گرفته و هزینه شده بود.

بر اساس این سند که در ادامه می خوانید ، مبلغ 13 میلیارد تومان از درآمدهای تیم در فصل 91-92 دیده می شود. پول هایی که فقط تا بازه اسفند ماه 91 وصول شده اند. یعنی تقریبا در نیمی از سال مالی باشگاه استقلال.

نکات جالب این قرارداد ، درآمد تنها 10 میلیون تومانی از اجاره مجموعه مرغوبکار در آن سال است!
500 میلیون تومانی که به عنوان کمک از معاونان باشگاه و شخص مدیرعامل گرفته شده قرض الحسنه بوده اند و باید از جمع درآمدزایی های تیم کسر شود چون درآمد نبوده‌اند

2.5 میلیارد تومان در همین مدت از وزارت ورزش گرفته شده ، 500 میلیون تومان از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ. 2.5 میلیارد تومان هم که از مجموعه های علی انصاری گرفته شده ، برای فصل بعد تعهد ایجاد کرده است و باید سال بعد از آن هزینه می شده است. این ها مبالغی هستند که باید از سهم درآمدزایی باشگاه کم شوند و اینگونه به نظر می رسد فتح الله زاده خودش هم نتوانسته وعده درآمدزایی 50 درصدی اش را عملی کند!

تازه این اسناد نکات دیگری هم دارد. مثلا او بارها گفته از قرارداد صدراسیستم پاسارگاد ، پول زیادی برای استقلال بدست نیامده اما حالا به وضوح می توان دید ، این رقم درآمدهای او از تشکیلات راه اندازی شده توسط رویانیان 500 میلیون نیست و استقلال بیش از 3 میلیارد تومان برایش پول گرفته است!

256 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =