تسنیم نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدار با رئیس مجلس مالی گفت: علاقه‌مند به ارتقاء همکاریهای تجاری و اقتصادی با کشور مالی هستیم.

علی لاریجانی پیش از ظهر امروز چهارشنبه (22 دی) در نشست خبری مشترک با ایساکا سیدیبه رئیس مجلس ملی جمهوری مالی ضمن ابراز خرسندی از اینکه رئیس پارلمان کشور مالی دعوت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتند و به ایران آمدند، اظهار کرد: ما با ایشان روابط دوستانه خیلی خوبی از گذشته داریم و در دیدار امروز راجع به مسائل مهم منطقه و مبارزه با تروریسم مباحث خوبی مطرح شد.

وی ادامه داد: مالی یکی از کشورهای مهم آفریقاست که همیشه مورد توجه ما بوده و در مذاکراتی که داشتیم درباره گسترش روابط اقتصادی و بالا بردن سطح روابط تجاری با کشور مالی رایزنیهای خوبی داشتیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما و مالی تحلیل مشترکی از بحرانهای کشورهای اسلامی داریم، گفت: مسئله فلسطین که مسئله اصلی جهان اسلام است امروز تحت‌الشعاع این بحرانها قرار گرفته است.

لاریجانی با بیان اینکه خیلی مناسب است که طرفین در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته باشند، تصریح کرد: خیلی خوشحالیم که کنفرانس بین‌المجالس اسلامی در مالی برگزار می‌شود و امیدواریم در این کنفرانس تصمیمات خوبی درباره چالشهای کشورهای اسلامی گرفته شود.

سفر رئیس پارلمان مالی به ایران را نقطه عطف روابط بین دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: ما از اینکه ایشان ایام سوگواری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند، تشکر می‌کنیم.

در ادامه این نشست ایساکا سیدیبه رئیس مجلس ملی مالی ضمن عرض تسلیت به مناسب درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: این موضوع مطلبی نیست که شما را عزادار کرده باشد و ما هم در عزای شما شریک هستیم.

وی گفت: امروز روابط محکمی بین مجالس دو کشور وجود دارد و من از ابتدای حضور خودم در ایران آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاریهای دوجانبه را مشاهده کردم.

رئیس مجلس مالی با بیان اینکه امروز مشکل مردم فلسطین باعث نگرانی کشور ما است، اظهار کرد: طی 20 سال گذشته سفیر کشور فلسطین در کشور ما به عنوان مقدم‌السفرای کشورهای اسلامی حضور داشته و این نشاندهنده مواضع مشترک مالی و فلسطین است.

ایساکا سیدیبه با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه فلسطین گفت: با تمام مواردی که سازمان ملل علیه مردم فلسطین انجام داده مخالفیم و ایران و مالی درباره ملت فلسطین همصدا هستند.

وی با بیان اینکه اطمینان می‌دهیم در اجلاسی که قرار است فوریه آینده در ایران درباره حمایت از فلسطین برگزار شود حضور چشم‌گیری داشته باشیم، تصریح کرد: حمایتهایی که ایران در این باره انجام می‌دهد نشاندهنده اتحاد کشورهای اسلامی است و ما اطمینان می‌دهیم تمام تلاش خودمان را در این راستا انجام دهیم.

رئیس مجلس مالی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه همکاری بین دو کشور ایران و مالی می‌تواند در تمامی سطوح گسترش پیدا کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز روابط دو کشور در زمینه تجاری رضایت بخش نیست.

ایساکا سیدیبه در پایان ایران را کشوری دوست برای مالی ارزیابی کرد و خواستار تداوم گسترش همکاریها بین دو کشور شد.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =