ایرنا نوشت: شبه جزیره کریمه که از سه سال پیش از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شده است، تحت پوشش دفاعی سامانه های پدافند هوایی موشکی اس-400 قرار گرفت.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد: هنگ سامانه پدافند هوایی موشکی اس-400 در منطقه «فدوسیا» در شبه جزیره کریمه آغاز بکار کرده و آسمان این منطقه تا شعاع چندصدکیلومتر تحت پوشش دفاعی قرار گرفت.

شبکه تلویزیونی زویوزدا وابسته به وزارت دفاع روسیه در این رابطه اعلام کرد: پرسنل هنگ موشکی فدوسیا در منطقه کریمه، دوره بکارگیری مجموعه های اس-400 را فرا گرفته اند و در چارچوب رزمایش قفقاز-2016 نیز از این سامانه استفاده آزمایشی کرده اند.
فدوسیا منطقه ای در جنوب شرقی شبه جزیره کریمه است و هنگ موشکی حوزه نظامی جنوب روسیه در این منطقه مستقر شده است.

روز پنجشنبه نیز اعلام شد: روسیه با استقرار یک هنگ متشکل از چند مجموعه پدافند هوایی موشکی اس-400 در حومه مسکو، آسمان پایتخت را به صورت چند لایه زیر پوشش دفاعی این سامانه پیشرفته قرار داد.

شبه جزیره کریمه در سال 2014 پس از برگزاری همه پرسی بطور یکجانبه از اوکراین اعلام استقلال کرده و با امضای قراردادی به روسیه الحاق یافت.

روسیه در این منطقه تسلیحات پیشرفته ازجمله یک اسکادران جنگنده های سوخو و سامانه های موشکی ساحل به دریای باستیون مستقر کرده است.

این اقدامات برای تقویت توانمندی دفاعی شبه جزیره کریمه در برابر تهدیدهای غرب و ناتو به سرکردگی ناتو انجام می گیرد که در حمایت از اوکراین، روسیه را تهدید می کنند.

روسیه از سال 2014 شاهد گسترش روزافزون توان نظامی غرب نزدیک مرزهای اروپایی خود است، بگونه ای که همزمان با ادامه استقرار سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا (لهستان و رومانی)، نظامیان ناتو در کشورهای بالتیکی لتونی، لیتوانی، استونی و همچنین گرجستان و مولداوی جمهوری های سابق شوروی به صورت حضور همیشگی یا موقت در برخی مناطق تقریبا دیوار به دیوار روسیه شده اند.

رسانه های روسیه پیشتر اعلام کرده بودند، این کشور با استقرار سامانه های اس 400 در مناطق نزدیک مسکو، قصد دارد پوشش دفاع هوایی پایتخت این کشور را در برابر نفوذهای احتمالی در شرایط اضطراری تقویت کند.

اس 400 که هنوز در اختیار هیچ کشوری جز روسیه نیست، با توان شلیک همزمان 72 موشک و نابودی اهداف تاکتیکی و بالستیکی از پنج تا 60 کیلومتر فاصله و دو تا 27 کیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود که توان نابود سازی اهداف آئرو دینامیکی را در فاصله 3 تا 250 کیلومتری با ارتفاع 100 متری تا 27 کیلومتری را نیز دارد.

این سامانه متحرک زمین به هوا که در طول هشت دقیقه از حرکت به حالت استقرار و آماده باش شلیک می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افکن و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته کاربرد دارد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =