ایسنا نوشت: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: یک مراسم تشییع با معانی فراوان در تهران برگزار شد و در اکثر شهرستان‌ها هم مراسم‌های مختلفی برگزار شد که محور همه صحبت‌ها و شعارها و گفت‌وگوها «وحدت و ولایت و قدرشناسی» بود.

محسن رضایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ما یکی از ارکان انقلاب را از دست دادیم، فردی که از همان ابتدای نهضت همراه امام بود و تا آخرین لحظه با رهبر بزرگوار انقلاب همراهی کردند و مشاور ایشان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و نظرات را از کارشناسان می‌گرفتند و بحث می‌کردند و خدمت امام و مقتدای ما ارایه می‌دادند.

وی افزود: پیام مراسم تشییع از سوی ملت بزرگوار ایران معانی مختلفی در شرایط کنونی داشت، از یک طرف قدرشناسی بود و از طرف دیگر تاکید بر وحدت و تاکید بر محوریت ولایت و رهبری بود. یک مراسم تشییع با معانی فراوان در تهران برگزار شد و در اکثر شهرستان‌ها هم مراسم‌های مختلفی برگزار شد که محور همه صحبت‌ها و شعارها و گفت‌وگوها «وحدت و ولایت و قدرشناسی» بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نزدیک ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و در جامعه ما مشکلات اقتصادی و فشارهای بین المللی وجود دارد اما این حضور مردم در مراسم‌های گوناگون اعم از راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن و روز قدس و تشییع جنازه آیت الله هاشمی رفسنجانی چه معانی می‌تواند داشته باشد. واقعیت این است که امام و یاران امام در عصر خودشان دست به یک اقدام بزرگی زدند که شبیه یک معجزه است. نه تنها تاریخ ملت ایران بلکه تاریخ جوامع دیگر پدیده‌ای مثل انقلاب اسلامی و پیامدهای سیاسی و دفاعی و امنیتی را تا حالا به خود ندیده است. مخصوصا اینکه ملت ایران ۷۰ سال مبارزه و نهضت می‌کرد ولی موفق نمی‌شد و در مشروطه و ملی شدن نفت و ۱۵ خرداد و سابقه تاریخی از شکست‌های پی در پی ما وجود داشت ولی امام (ره) آمدند و نه تنها بن بست را شکستند بلکه انقلاب را به دستاوردهایی رساندند که شبیه معجزه در تاریخ سیاسی ملت هاست.

رضایی تصریح کرد: نظام شاهنشاهی ایران در یک منجلاب از نظر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی به سر می‌برد و رژیم شاه ژاندارمر شده بود اما پول ژاندارمری را از ملت ایران می‌گرفت. هزینه‌های این ژاندارمری از پول نفت بود. میلیون‌ها بشکه نفت صادر می‌شد و به ۵۰ مستشار نظامی امریکا داده می‌شد و شاه هم نقش ژاندارمری را در منطقه ایفا می‌کرد. همه جا به ایران می‌گفتند شما یاران اسرائیل هستید و مشکلات فراوان وضعیت ایران را به جایی رسانده بود که امام با انقلابی که کردند ملت ایران را از این تحقیرها نجات داد و جمهوری اسلامی را در ایران مستقر کرد و یک نوآوری در فلسفه به وجود آورد و اصلاح دینی را انجام دادند.

وی افزود: تا قبل از ۲۲ بهمن علما می‌آمدند در صحنه مبارزه شرکت می‌کردند ولی بعد کنار می‌کشیدند. این بار امام الگو و مدل را عوض و انقلاب کرد و بعد از انقلاب دین را وارد سیاست کرد. این مساله از یک نگاه جدید به انسان آغاز شد. امام بزرگوار نگاهی که غرب به انسان را داشت عوض کرد. ما قبل از انقلاب آبشخور افکار و مکاتب بیرون بودیم و چه در دانشگاه و چه جاهای دیگر حتی در حوزه‌های دینی ما دین را از سیاست کنار می‌گذاشتند امام آمد و گفت انسانی که غربی‌ها نگاه می‌کنند این نیست و انسانیت و مبنای آزادی و عدالت اگر به خدا وصل نباشد، آزادی و عدالت نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: لیبرال‌ها روی آزادی تکیه می‌کردند و سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها به عدالت تاکید می‌کردند اما امام گفت این طور نیست آزادی و عدالت هست اما به توحید و خدا وصل است. لذا امام هم نوآوری فلسفی و هم اصلاح دینی کردند و دین را وارد سیاست کردند و جمهوری اسلامی به وجود آمد که یک پایه اساسی آن ولایت فقیه و مردم سالاری دینی است.

رضایی افزود: اطاعت از رهبری، اطاعت از نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های انقلابی است که به آن عمل می‌کنیم و از یک تفکر و ایدیولوژیکی که ریشه در اسلام و قرآن دارد شکل گرفته و امام این ساختمان و معماری بزرگ را که پایه‌اش بر دین است، بنیان نهاد. در این مسیر یاران امام نقش بزرگی را داشتند، آن‌ها دور امام (ره) را گرفتند و پیام امام را در جامعه بردند و به نسل‌های اول و دوم انقلاب رساندند و مفسر حضرت امام شدند و سعی کردند که این تفکر جدید را بگویند. از طرف دیگر ملت ایران که یک ملت فطری بود پیام‌های الهی را می‌شنید و به خروش می‌آمد وحرکت می‌کرد لذا امام با یاران و ملت بزرگوارش توانست این اقدام بزرگ را انجام دهد.

وی با اشاره به اظهارات گورباچف دررابطه با نامه امام (ره) به وی گفت: امام (ره) در آن نامه ضمن اینکه گفتند کمونیست تمام شده است و باید در موزه‌های تاریخ به سراغش رفت، نصایح و پندهایی را به گورباچف دادند و گفتند شما که می‌خواهید اصلاحات کنید، به سمت غرب و سرمایه داری نروید که ۱۰ سال بعد گورباچف در سالگرد امام (ره) گفت که مخاطب آیت الله خمینی (ره) از نظر من همه اعصار در طول تاریخ بود. زمانی که این پیام را دریافت کردم احساس کردم که او برای جهان نگران است و مایل است که انقلاب اسلامی را بشناسم و متاسفانه من در آن زمان به نصایح امام (ره) گوش ندادم و ۱۰ سال بعد فهمیدم که چه اشتباه بزرگی کردم.

وی ادامه داد: تلاش‌ها شروع شد تا این انقلاب را سرکوب کنند و از بین ببرند ولی نتوانستند و بعد از امام یک اتفاق بزرگی در تاریخ انقلاب رخ داد و این بود که مقام معظم رهبری اولین رهبری بود که در انقلاب‌ همان مسیر و راه را ادامه داد. دشمنان فکر می‌کردند که جانشین امام (ره) مسیر را عوض می‌کند ولی بعد با یک انسان قوی و ایستاده مواجه شدند. آن‌ها دیدند که مسیر امام ادامه یافته و در حال پیشرفت است. این دوران مهمی بود که در آن دوران آیت الله هاشمی رفسنجانی همراهی‌هایی را با امام (ره) و در این دوران هم مسایل مهمی شروع شد. احمد آقا و آیت الله هاشمی در بیان نقل امام (ره) در مورد رهبری صداقت داشتند و درخبرگان نظر امام را می‌گفتند و بعد از امام (ره) نیز مسیرش با سختی‌های فراوان ادامه پیدا کرد و از انحرافات جلوگیری شد و سیطره انقلاب از مرزها عبور کرد. به گونه‌ای که اگر امروز به عراق و سوریه و لبنان نگاه کنید می‌بینید که لنگرگاه منطقه، امروز ایران اسلامی است و صلح و ثبات در منطقه به ایران معطوف است. کسی که سینه خود را در منطقه در مقابل تکفیری‌ها سپر می‌کند، ایران اسلامی است لذا نه تنها راه امام متوقف نشد بلکه پیام‌های انقلاب نیز از مرزها بیرون رفت.

وی افزود: تکفیری‌ها و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با همه تلاش‌ها و میلیون‌ها دلاری که خرج کردند ولی دیدید که حلب آزاد شد و موصل محاصره شد و ۵۰ درصد آن نیز آزاد شده است. آن‌ها دنبال این هستند نکند داعشی‌ها به اروپا بروند. ۵ سال پیش می‌گفتند که آن‌ها را به تهران می‌فرستیم تا جمهوری اسلامی را بگیرند اما امروز به دنبال این هستند که آن‌ها را کجا جا بدهند. زمانی ایران را در میز مذاکرات راه نمی‌دادند اما یکی دو سال که گذشت دیدند که نمی‌شود ایران را راه نداد و ایران توانست کنار ۱۸ کشور دیگر بنشیند و به لطف خدا دیدید که چند ماه پیش که حلب آزاد شد، ایران و روسیه و ترکیه کنار هم نشستند و آینده سوریه را مشخص کردند و در این مذاکرات نه عرب و نه آمریکا را دخالت ندادیم. همه این موفقیت‌ها به لطف هدایت‌های حکمیمانه رهبر معظم انقلاب بود که بعد از امام (ره) راه ادامه یافت و شاهد گستره انقلاب اسلامی بودیم.

رضایی تصریح کرد: در این مراحل هم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مشاور رهبر بعد از اینکه از ریاست جمهوری کنار رفت، حضور داشتند و در این مدت ۲۰ سالی که با هم بودیم ومن به عنوان دبیر مجمع بودم، وی در رابطه با تمام مسایل کشور به عنوان مشاوربه خدمت رهبری می‌رفت.

وی با اشاره به آخرین سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در روز یکشنبه هفته گذشته در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایشان می‌گفت که باید دولت و مجلس با رهبری هماهنگ شود تا بتوان کارهای بزرگی انجام داد.

رضایی یادآور شد: تاریخ ۴۰ ساله انقلاب نشان می‌دهد که در راه امام (ره) الگوهای متفاوتی از ولایت پذیری وجود دارد و در حقیقت همه یاران انقلاب در یک نقطه مشترکند و آن التزام عملی به راه امام است ولی در بعضی از مسایل دیگر اختلاف نظر دارند. باز کردن این مساله بسیار مهم است که ما انسجام‌مان را بیشتر حفظ کنیم و من روی سخنم با کسانی که از راه منحرف شدند و کاری به چند نفری که از مسیر امام (ره) خارج شدند ندارم ولی آنهایی که درراه امام (ره) ماندند، یک جور رفتار و موضع گیری نداشتند. آیت الله هاشمی رفسنجانی یک الگو است و آیت الله مهدوی کنی یک الگو است و احمد آقا یک الگو است، این‌ها افرادی هستند که راه امام بودند اما یک جور رفتار نمی‌کردند ولی همه التزام عملی داشتند.

وی با طرح این پرسش که نماد اطاعت از خدا و رسول خدا چیست؟ گفت: ارزش‌های الهی، قوانین و فرامین رهبر معظم انقلاب از جمله نمادهای اطاعت از خدا و رسول خداست که اگر کسی به این نمادها عمل کند در مسیر انقلاب است. ممکن است کسانی التزام عملی داشته باشند اما برداشت متفاوتی داشته باشند. مثلا اگر شورای نگهبان نظری را می‌دهد ممکن است که کسی نظر مخالفی داشته باشد اما فتنه‌ای راه نیاندازد و مردم را به خیابان‌ها نکشاند یا مثلا اگر قاضی حکمی داد ولو اینکه اگر علیه خانواده کسی بود که مدعی حرکت در مسیر ولایت است ولی در عمل به نظر قاضی عمل کند، در واقع از قوانین اطاعت کرده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی این گونه بود و با شورای نگهبان و قوه قضاییه برخورد داشت ولی می‌گفت که من کاری نمی‌کنم که دشمنان و ضد انقلاب از آن سوءاستفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی مدلی از ولایت پذیری است، گفت: اینکه عده‌ای بگویند که هاشمی بعضی از حرف‌ها را می‌زده و ما حرف‌هایش را دنبال می‌کنیم و کارهایی می‌کنیم، درست نیست آقای هاشمی رفسنجانی اگر می‌خواست به حرف‌هایش عمل کند، خوب عمل می‌کرد ولی هر چه آقا می‌گفتند را عمل می‌کرد و بلافاصله می‌گفت من به نظر رهبری عشق می‌ورزم. لذا قضاوت با مردم و مقام رهبری است.

رضایی ادامه داد: ما در کانون فشارهای داخلی و بین المللی قرار داریم و زمانی که دشمنان از جنگ نظامی نتوانستند وارد شوند، امروز از طریق دروغ‌پردازی علیه نظام و ارکان نظام وارد می‌شوند. گرچه باید جلوی نظر مخالف و تضعیف کننده را گرفت اما لزومی ندارد تا زمانی که صاحب نظر در مسیر است به او هجمه‌ای وارد شود.

وی افزود: صحنه انقلاب، صحنه بازی است و همه حرف می‌زنند اما ما باید بدانیم که دشمنان کینه ورزی که در کمین ما هستند ممکن است از این صحبت‌ها استفاده کنند چه در شکل انقلابی‌گری و چه شکل عقلانی‌گری لذا همه باید مواظب صحبت‌ها و رفتارهایمان باشیم، به نحوی که نظرمان آسیبی را وارد نکند.

رضایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در ۲۰ سالی که ما در مجمع هستیم و آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست آن را بر عهده داشت به خوبی آن را اداره کرد و با تسلط همه بحث‌ها را کنترل می‌کرد و ما خدمت مقام معظم رهبری ارایه می‌دادیم. ناگفته نماند که در مجمع همه نوع سلیقه‌ها اعم از اصول گرا و اصلاح طلب و وکیل و... داریم و روسای سه قوه نیز حضور دارند. موضوعاتی که مطرح می‌شد، در یک چالش فکری جمع بندی می‌شد و تبدیل به پیشنهادات می‌شد و خدمت رهبری می‌دادیم. آیت الله هاشمی رفسنجانی آخرین حرفی که در مجمع زد این بود که باید به سیاست‌ها عمل شود و دولت و مجلس باید این سیاست‌ها را عمل کنند. اگر ما بخواهیم انقلاب ادامه یابد همانطور که در سیاست و دفاع، دین و انقلاب وارد شده است خوب است که در اقتصاد هم سیاست‌های رهبری پیاده شود.

وی یادآور شد: آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید رجایی بیشترین شکنجه‌ها را در دوران ستم شاهی تحمل کردند ولی از مسیر خود خارج نشدند وقتی انقلاب پیروز شد و ما احساس کردیم که یاران انقلاب را شهید می‌کنند مثل شهید منتظری ما به کمک دوستان تشکیلات اطلاعاتی درست کردیم و به آقای هاشمی گزارشات را می‌دادیم و قطبی از بچه‌های انقلاب حول این سه بزرگوار یعنی شهید بهشتی و مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفته بود. در واقع شهید بهشتی و مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی کانون نیروی انقلاب شده بودند.‌ همان موقع آیت الله هاشمی رفسنجانی توجه زیادی روی مسایل امنیتی داشت و بر روی آن وقت می‌گذاشت و به طور جدی مسایل امنیتی را تعقیب می‌کرد و در جبهه انقلاب نقش موثری داشت.

وی در پایان یادآور شد: در تاریخ ششم تیرماه سال ۶۰ که مقام معظم رهبری در جنوب تهران سخنرانی داشتند و بلندگوی کنارشان منفجر و ایشان جانباز شدند، ما شاهد مشکلات فراوانی بودیم و در هفتم تیرماه هم آیت الله بهشتی شهید و قوه قضاییه عملا بی‌رییس شد. بنی صدر هم از کشور فرار کرد و ما رییس قوه مجریه هم نداشیم. ما در آن زمان در اتاق شهید رجایی جلسه‌ای گذاشتیم که بحث شد حالا چه باید کرد. مهم‌ترین نکته این بود که شهادت آیت الله بهشتی را نباید به آقا بگوییم تا زمانی که حالش بهتر و مساعد شود زیرا اگر می‌فهمید ممکن بود که برای ایشان نگران کننده باشد. در آن جلسه آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید رجایی و باهنر بودند و بحث می‌شد که کشور و انقلاب و نظام از همه جا تحت فشار است و در تهران هم درگیری است و انفجارات و بمب است و ما چطور باید کشور را اداره کنیم که آیت الله هاشمی رفسنجانی در این شرایط، تقریبا محور اداره کشور در دو سه ماهی که مقام معظم رهبری مجروح شده بودند، بود تا حال مقام معظم رهبری بهتر شود.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 622985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    10 0
    مردم هیچگاه با مخالفین هاشمی به وحدت نمیرسند.مگر اینکه راه خود را عوض کنند و راه هاشمی را پیش بگیرند.