«خبرجنوب» نوشت: دبیر اجرایی پژوهشکده ملی مطالعات خشکسالی دانشگاه شیراز پیشنهاد داد که منطقه ای روستایی در فارس به صورت پایلوت برای انجام مطالعات خشکسالی اختصاص یابد.

دكتر تورج هنر گفت: بارها از متوليان خواستهايم منطقهاي را به شكل پايلوت در اختيار مركز ملي مطالعات خشكسالي قرار دهند كه كارشناسان مختلف در حوزههاي آب، خاك و زراعت در آن كار كنند و در رابطه با خشكسالي، راه حلهاي كاربردي ارائه دهند. اختصاص اين منطقه در استان ضروري است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شيراز ادامه داد: در حالي كه تعدادي از روستاهاي استان به دليل خشكسالي خالي از سكنه شدهاند و برخي روشهاي موجود در حوزههاي مربوطه بايد تغيير يابد، متوليان چندان به اين مطالعات اهميت نميدهند.
دكتر هنر گفت: در حال حاضر اگرچه پژوهشكده مطالعات خشكسالي دانشگاه شيراز فعال است اما هيچ نوع بودجه جاري براي انجام پروژههاي مصوب نداريم و توجه به اين مسئله از سوي مسئولان كشوري و استاني ضروري است.
وي ادامه داد: با وجود مشكلات بودجهاي يادشده، پروژههايي در زمينههاي كم آبياري و افزايش بهرهوري آب در اين مركز مطالعاتي در حال انجام است.
دكتر هنر گفت: در حال حاضر هزينه پروژههاي فعال ما در اين مركز با بودجههاي متفرقه تامين ميشود و گرنتهاي پژوهشي اساتيد نيز كمك حالمان است.
برخي پروژه ها هم به دليل مشكلات موجود در قالب پايان نامههاي دانشجويي مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري به سرانجام ميرسد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شيراز، افزود: در حالي كه سالانه به حداقل500 ميليون تومان اعتبار براي انجام تحقيقات كاربردي در اين مركز پژوهشي نياز داريم اما متاسفانه همچنان هيچ رديف بودجه اي به اين پژوهشكده تعلق نگرفته و اين مسئله باعث نگراني اساتيد شده است.
دكتر هنر يادآور شد: انتظارمان اين است كه سازمانهاي ذي ربط براي رفع مسايل خشكسالي و مشاوره و دريافت راه حل به ما مراجعه كنند.
وي گفت: طرحهاي جامعي توسط دكتر سپاسخواه، رئيس مركز ملي مطالعات خشكسالي دانشگاه شيراز ارائه شده و در اين مركز در حال انجام است به طوري كاشت محصولات كشاورزي پردرآمد كه نياز به آبياري كمي دارد از جمله زعفران براي كشاورزان منطقه درودزن شروع شده و روشهاي مختلف تغيير روش كاشت را در اين پژوهشكده مطالعات خشكسالي اجرا كردهايم.
الگوي كشت در منطقه بايد تغيير يابد
دكتر هنر افزود: اعتقاد داريم كه الگوي كشت در منطقه بايد تغيير اساسي يابد و از مهاجرت روستائيان جلوگيري شود چرا كه برخي روستاها از جمله منطقه كربال به دليل خشكسالي، خالي از سكنه شده و بيش از وضع موجود بايد به راهكارهاي عملي براي مقابله با خشكسالياهميت داد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =