امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی

به منظور توسعه و تقویت تعاملات علمی و پژوهشی و فرهنگسازی در عرصه اقتصاد دانش بنیان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی به امضاء رسید.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری، درجلسه امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک میان معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و دکتر «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ با بیان اینکه سرمایه حقیقی برای هر مجموعه‌ای فکر و اندیشه خلاقانه نیروهای انسانی است، گفت: امروز غرب از هر وسیله‌ای برای جذب جوانان با استعداد ما استفاده می‌کند و جای افسوس دارد که ما به گونه‌ای شایسته این جوانان را مورد توجه قرار نمی‌دهیم.

رئیس بنیاد ملی با بیان اینکه آستان قدس رضوی با ورود به عرصه صنعت دانش بنیان و فرهنگسازی آن می‌تواند پایگاهی را برای تبدیل ایده‌ها به محصول در مشهد مقدس ایجاد کند، ابراز کرد: هرچه در جذب مغزها و استعدادهای برتر موفق تر عمل کنیم به همان اندازه پیشرفت و توسعه بیشتری را شاهد خواهیم بود.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سرمایه حقیقی در اقتصاد دانش بنیان را فکر و اندیشه انسان‌ها است، گفت: معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری در جذب و حمایت نخبگان تمام تلاش خود را انجام می دهد و آمادگی هرگونه همکاری با آستان قدس رضوی را دارد.

 

نیروی جوان؛ مهمترین نعمت کشور

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز در این جلسه گفت: خداوند متعال نعمات بسیاری به کشور ما عنایت کرده که یکی از مهمترین آن‌ها نیروی جوان، توانمند و با استعداد است باید مسئولان با برنامه‌ریزی، شرایط استفاده مطلوب از این ظرفیت‌ها را فراهم آورند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه امور فرهنگی و تببین معارف اسلامی در پرتوی سیره رضوی اولویت اصلی آستان قدس رضوی است، تصریح کرد: موضوع زائر محوری و تسهیل شرایط تشرف زائران با هزینه کم و آسان و فراهم آوردن فضای زیارتی توام با آرامش، آسایش و معنویت یک موضوع بسیار حائز اهمیت از نظر آستان قدس رضوی است که اگر با پشتوانه علمی همراه باشد، به طور قطع خدمات مطلوب تری را در این عرصه می‌توان ارائه داد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه باید از فناوری‌های نوین برای حفظ ارتباط معنوی با زائران استفاده کرد، گفت: حفظ ارتباط با زائران قبل، حین و بعد از زیارت برای تعمیق معنویت در آنان بسیار مهم است و در این زمینه نیازمند اندیشه‌های نو و حرکت علمی هستیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بر توسعه اقتصاد دانش بنیان به عنوان اساس اقتصاد مقاومتی در آستان قدس رضوی تاکید و اظهار کرد: در راستای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ساماندهی اقتصادی آستان قدس رضوی، ساماندهی بر اساس اقتصاد دانش بنیان برنامه ریزی شده است و در این زمینه اولویت اقدامات ما رفع مشکلات مردم و گره گشایی از مشکلات محرومان است.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت متاسفانه برخی داروهای مربوط به بیماری‌های خاص از خارج کشور با هزینه‌ها گزاف وارد می‌شود که تهیه آن‌ها برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها مصیبتی افزون بر آلام بیماری است. بنابراین ورود به عرصه‌ تولید داروهای مورد نیاز کشور، با نیت گره گشایی از مشاکل بیماران به‌ویژه محرومان بسیار اهمیت دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه توجه به علوم زیست فناوری و کشاورزی عرصه‌هایی است که می‌تواند گره گشای بسیاری از مشاکل کشور شود، عنوان کرد: وجود بارگاه قدس رضوی برای کشور ما یک موهبت الهی بسیار بزرگ است، این آستان نورانی می‌تواند اقشار مختلف مردم با دیدگاه‌های مختلف سیاسی، طبقات گوناگون فرهنگی و سطوح مختلف علمی را گرد خود جمع و متحد کند که باید از این ظرفیت برای تعالی کشور استفاده کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان برای کشور ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و آستان قدس رضوی در ساماندهی اقتصادی، این نوع اقتصاد را در اولویت اقدامات خود قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد دانش بنیان برای ورود به عرصه علوم نوین، ابراز کرد: پیش از اینکه ساماندهی اقتصادی بر اساس دانش در آستان قدس رضوی آغاز شود، باید ابتدا لزوم استفاده از آن برای کارکنان و لایه‌های مختلف مدیریتی این بارگاه نورانی تبیین و حس نیاز در آنان ایجاد شود. اگر این مهم اتفاق نیفتد، هیچگاه تحرک اقتصادی مبتنی بر علم نیز به وقوع نخواهد پیوست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان را زیربنایی و بنیادی دانست و با اشاره به مشکل اشتغال جوانان، گفت: امروز بیشترین درخواست ارسالی به آستان قدس رضوی مربوط به حوزه اشتغال بوده و عدم توانایی برای پاسخ مثبت به این درخواست‌ها یکی از رنج آورترین موضوعات برای ماست؛ قطعا باید در حوزه رفع مشکل اشتغال جوانان اقدامات اساسی انجام گیرد که بر عهده دولت مردان و سیاست‌های کلان کشور است، اما آستان قدس رضوی نیز به نوبه خود تلاش دارد تا حد توان زمینه و شرایط اشتغال برای جوانان را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ورود آستان قدس رضوی به حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد زمینه‌های اشتغال جدید برای جوانان است، اظهار کرد: تلاش داریم شرایط اشتغال را در شرکت‌های تابعه آستان قدس با مطالعه و پشتوانه علمی و استفاده از نیروهای متخصص افزایش دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان اقتصاد دانش بنیان را حرکت و نهضتی جدید در فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی معرفی و ابراز کرد: اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان یکی از راهکارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند در عرصه اقتصاد کشور تحول ایجاد کند.

در این جلسه دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، دکتر حمیدیه، دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی، و پرویز کرمی، مشاور معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز در خصوص مسایل مربوط به ستادهای مطبوع گزارشی تقدیم جلسه کردند.

در پایان این جلسه، تفاهم نامه همکاری مشترک میان آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسط دکتر فرهاد رهبر؛ دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی و دکتر علی وطنی؛ معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضاء رسید.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه فرهنگسازی و اقتصاد دانش بنیان و عرضه و تقاضا علوم نوین و کاربردی در آستان قدس رضوی و شرکت‌ها تابعه ایجاد شود و در حوزه‌های علوم پزشکی، کشاورزی و تولیدات صنعتی تعاملات و همکاری‌ها فی ما بین توسعه و افزایش یابد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =