۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

کاخ سفید در اولین سالگرد اجرای برجام بیانیه‌ای منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از تسنیم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در اولین سالگرد اجرای برجام بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن آورده است: امروز اولین سالگرد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است- توافقی که نتایجی چشمگیر و محسوس در امن‌تر ساختن جهان برای ایالات متحده و جهان به همراه داشته است. این تفاهم تاریخی که میان آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و ایران بسته شد برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند و به طور قابل تاییدی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت کرد.

یک سال قبل، آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی کرد که ایران به تعهدات کلیدی خود در برجام عمل کرده است. به جای توسعه برنامه هسته‌ای ایران، این برنامه با محدودیت‌های سخت مواجه شد و تحت شدیدترین بازرسی و برنامه راستی آزمایی قرار گرفت. ایران ذخیره اورانیوم خود را تا 98 درصد کاهش داد و دو سوم سانتریفیوژهای خود را برچید. در عین حال، ایران هیچ اورانیومی در تاسیسات فردو غنی سازی نکرده و از سانتریفیوژهای پیشرفته نیز استفاده نکرده است. به طور خلاصه، ایران به تعهدات خود پایبند است و این نشان دهنده موفقیت دیپلماسی است.

در حالیکه هدف این توافق برنامه هسته‌ای ایران است، ما همچنان شدیدا مخالف تهدیدهای ایران علیه اسرائیل و شرکای خلیج [فارس] خود و حمایت ایران از عوامل نیابتی خشونت بار آن در کشورهایی مانند سوریه و یمن، هستیم.

ما همچنان عمیقا نگران شهروندان آمریکایی که ناعادلانه در ایران زندانی هستند، هستیم. و تحریم‌های ما علیه ایران به دلایل حقوق بشری، حمایت آن از گروه‌های تروریستی و برنامه موشک بالستیک آن پا برجا خواهند تا زمانی که ایران مسیر جدیدی در آن موضوعات در پیش گیرد.

با این همه تردیدی وجود ندارد که اگر ایران در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای قرار داشت چالش‌هایی که ما با ایران داریم بدتر بودند.

ایالات متحده باید به خاطر داشته باشد این توافق [برجام] نتیجه سال‌ها کار و معرف قراردادی میان قدرتهای بزرگ جهان و نه صرفا ایالات متحده و ایران، است. علاوه بر این، توافق ایران باید با گزینه‌های جایگزین آن مقایسه شود- یک راه حل دیپلماتیک که ایران را از دستیابی به سلاح هست ای منع می‌کند در مقایسه با یک برنامه هسته ای بی قید و بند یا جنگی دیگر در خاورمیانه، بسیار بهتر است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =