«خبرجنوب» نوشت: مسئول فنی معاونت میراث فرهنگی فارس گفت: عملیات مرمتی و حفاظتی مسجد وکیل شیراز با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال به پایان رسید.

در حاشيه برگزاري تور گردشگري ويژه خبرنگاران از مسجد وكيل شيراز، سيامك بصيري با بيان اينكه عمليات مرمت و حفاظت از اين مسجد تاريخي از سال 88 آغاز شد، افزود: با گذشت 8 سال هم اينك شاهد به پايان رسيدن عمليات مرمت، كاشي كاري ها، تعميرات سنگ، پشت بام، سردر ورودي و احياي سنگفرش هاي مسجد وكيل هستيم.
به گفته وي، مساحت مسجد وكيل به 8 هزار مترمربع ميرسد كه وسعت حياط آن 3 هزار و 200 متر است و هم اينك سنگفرش حياط به طور كامل به پايان رسيده است.
بصيري ادامه داد: سنگ هاي موجود در حياط بنا، لايه برداري و بازپيرايي شد و مجدداً در محل نصب گرديد كه سنگين ترين سنگ كف فرش مجموعه به وزن تقريبي 4 تن مي باشد.
كارشناس حوزه مرمت آثار تاريخي در اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس اضافه كرد: مسجد وكيل يكي از بي نظيرترين بناهاي مذهبي در شيراز است كه نمونه آن در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد و به دستور كريم خان زند ساخته شد، اما روند ساخت و تكميل آن تا دوره حكومت ناصرالدين شاه قاجار ادامه داشت.
بصيري با تاكيد بر اينكه مسجد وكيل متعلق به دوره زنديه و قاجار است، افزود: بخش اعظمي از مسجد در سال هاي 1229 و 1269 به دليل وقوع زلزله تخريب شد و در دوره قاجار اين بنا دوباره بازسازي و تعمير مي شود كه با توجه به اين موضوع، قدمت مسجد به دوره زنديه- قاجار برمي گردد.
وي همچنين با اشاره به استفاده از هنر مكتب شيراز در اين بناي مذهبي، گفت: كريم خان زند در زمان ساخت مسجد وكيل از هنرمندان و همچنين مصالح موجود در سراسر كشور بهره برده است و معماري بنا برگرفته از معماري دوره ساساني و هخامنشي است، اما مكتب شيراز در تمامي بنا ديده مي شود كه اين موضوع مسجد را به يكي از شاخص ترين بناهاي دوره زنديه تبديل كرده است.
مسئول فني معاونت ميراث فرهنگي فارس با اشاره به اتمام عمليات مرمت و احياي سنگفرش هاي مسجد، افزود: هم اينك عمليات مرمت كاشي كاري هاي سردر ورودي مسجد و سنگفرش حياط خلوت ضلع شرقي بنا آغاز شده كه تا يكي دوماه ديگر به پايان خواهد رسيد. اين اقدامات در جهت آماده سازي مسجد براي حضور گردشگران نوروزي است.
بصيري در ادامه با بيان اينكه كاشي هاي سردر ورودي دچار آسيب هاي جدي شده بود، گفت: كاشي ها از محل جدا شدند تا زيرسازي و ملات هاي پشت آن كه به دليل بارندگي ها در سال هاي گذشته دچار فرسودگي شده بود، مرمت شود و دوباره اين كاشي ها نصب خواهد شد.
وي ادامه داد: احتمال فرو افتادن كاشي هاي سردر ورودي وجود داشت كه با توجه به خطرات احتمالي اين پروژه هم اينك آغاز شده است كه قطعا با اين اقدام دستكم تا 10 سال ديگر كاشي هاي مسجد تخريب نخواهد شد.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر قدمت كاشي هاي هفت رنگ مسجد وكيل نيز گفت: بيش از 95 درصد كاشي كاري هاي اين مسجد تاريخي متعلق به دوره قاجار مي باشد.
وي همچنين اضافه كرد: در كاشي كاري ها و مقرنسكاريهاي مسجد از مكتب شيراز و طرح گل و مرغ استفاده شده كه اين تزئينات از ويژگي هاي منحصربه فرد مسجد وكيل شيراز مي باشد.
بصيري همچنين به وجود 48 ستون يكپارچه سنگي مسجد در شبستان اشاره كرد و گفت: محراب يكپارچه سنگي و دو ايواني بودن مسجد از ويژگي هاي ديگر اين بناي مذهبي است.
كارشناس حوزه مرمت اداره كل ميراث فرهنگي فارس در ادامه اضافه كرد: هشتي ورودي مسجد نيز نياز به مرمت دارد كه در صورت تامين اعتبارات، سال آينده اين قسمت از بنا مرمت خواهد شد.
پرونده 100 پروژه مرمتي و حفاظتي با اعتبار 113 ميليارد ريال در فارس گشوده شد
بصيري در ادامه اين گفت وگو به تعريف يكصد پروژه مرمتي، حفاظتي در استان اشاره كرد و گفت: اين يكصد پروژه شامل مرمت، حفاظت، ثبت، تعيين حريم، مطالعات پژوهشي و اشياي موزه اي آثار تاريخي فارس مي باشد كه اعتبار تخصيص يافته به اين پروژه ها به 113 ميليارد ريال مي رسد.
به گفته وي، 40 پروژه از اين رقم به مرمت خانه هاي تاريخي در استان فارس به ويژه شهر شيراز اختصاص دارد كه طبق برنامه ريزي ها، تا آخر تيرماه 96 به پايان مي رسد و سقف اعتباري كه براي مرمت اين بناها كه عمدتا در تملك بخش خصوصي است در نظر گرفته شده، به 175 ميليون تومان مي رسد. كارشناس حوزه مرمت ميراث فرهنگي فارس اضافه كرد: هزينه هاي تخصيص يافته براي مرمت خانه هاي تاريخي بلاعوض است و 50 درصد مي باشد و در واقع اين پروژه ها به صورت مشاركتي اجرا مي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه در بافت 360 هكتاري شيراز، 17 هزار پلاك مسكوني وجود دارد، افزود: 3 هزار اثر تاريخي ارزشمند در اين منطقه شناسايي شده كه از اين تعداد 380 اثر در فهرست ملي به ثبت رسيده و پرونده ثبتي مابقي نيز در دست تهيه و تكميل است.
بصيري اضافه كرد: در حال حاضر در استان فارس بيش از 20 هزار اثر تاريخي شناسايي شده كه هنوز در فهرست ملي به ثبت نرسيده است و اميدواريم هرچه سريع تر در اين فهرست جا گرفته و مورد حمايت قانوني قرار گيرد. وي همچنين افزود: مساجدي چون وكيل و عتيق و نصيرالملك، تخت جمشيد و پاسارگاد، محور زنديه، مجموعه هاي ساساني فيروزآباد و سروستان و حافظ و سعدي از جمله بناهاي شاخص مرمتي فارس محسوب مي شود.
ساخت گنبد براي مسجد در بافت تاريخي شيراز، ممنوع!
بصيري در ادامه اين گفت وگو در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينكه چرا مساجد تاريخي در شيراز فاقد گنبد است؟ گفت: اصولا ساخت گنبد اختصاص به امامزاده دارد و معماران به دليل احترامي كه براي اين امامزاده ها قائل بودند از احداث گنبد در بنا امتناع مي كردند. از طرفي چون مردم در شبستان مساجد تجمع مي كردند و شيراز يكي از شهرهاي زلزله خيز محسوب مي شود، استفاده از پوشش گنبد در معماري بناهاي مذهبي صورت نمي گيرد.بصيري اضافه كرد: به طور متوسط در هر محله قديمي شيراز 3 تا 4 مسجد تاريخي و در كل بيش از 67 مسجد قاجاري در بافت تاريخي شيراز وجود دارد كه به دليل آنكه مناره هاي اين مساجد، حريم خانهها را مخدوش مي كرده، معماران از ساخت مناره هاي بلند خودداري مي كردند و مناره ها به گلدسته هاي كوچك بدل شد.مسئول فني معاونت ميراث فرهنگي فارس، افزود: با توجه به رعايت الگوي معماري شيراز و حفظ حريم آثار تاريخي، ميراث فرهنگي اجازه ساخت مناره را در مساجد جديد در بافت تاريخي نمي دهد.
علامت حجاري ها در سنگفرش بناهاي تاريخي، اسماء الهي است نه امضاي معماران !
بصيري در ادامه اين گفت وگو درخصوص حك علامت هايي در سنگفرش بناهاي تاريخي شيراز، گفت: طبق تحقيقاتي كه در 3 استان يزد، اصفهان و فارس صورت گرفته، اين علامت ها نمي تواند امضاي هنرمندان و معماران باشد چرا كه هنرمندان نمي توانند به صورت كاملا همزمان در بناهاي تاريخي اين مناطق باشند.وي اضافه كرد: تاكنون 44 علامت شناسايي شده كه شامل حرف هايي است كه اگر در كنار يكديگر قرار گيرد اسماء خداوند را نشان مي دهد. به طور مثال بعضي از علامت ها در بازار وكيل وقتي در كنار هم قرار مي گيرد كلمه هوالرزاق را نشان مي دهد. وي با بيان اينكه عمده اين علامت ها در سنگفرش هاي اماكني چون مسجد عتيق، وكيل و ارگ كريم خاني و بازار ديده مي شود، افزود: نمي توان اسماء خداوند را در كف فرش ها نوشت چرا كه محل تردد افراد است، از اين رو حروف اين كلمات نگاشته شده تا به اسماء خداوند بي احترامي صورت نگيرد.
جابه جايي ستون يادبود 43 ساله در ميدان ولي عصر(عج) شيراز
بصيري در بخش ديگري از اين گفت وگو به جابه جايي ستون يادبود ميدان ولي عصر(عج) شيراز اشاره كرد و گفت: اين ستون 24 متري كه از جنس بتن است به دليل احداث پل كابلي ميدان ولي عصر(عج) به زودي جابه جا خواهد شد.
به گفته وي، طبق برنامه ريزي ها، اين ستون كه در سال 1352 ساخته شده به پارك ولي عصر(عج) منتقل خواهد شد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =