به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اینروزها نمایشگاه «نگارههای بارون» با آثاری از احمد جعفری و مهرشید مظفریان در گالری شکوه درحال برگزاری است.
در این نمایشگاه ۲۰ اثر که دربرگیرنده کارهایی با تکنیک لعاب روی سفال و آبرنگ، پاستل و رنگهای مختلف روی چوب هستند در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
این آثار نگاهی دارند به هنرهای ایرانی مانند سفالینهها و کاشیکاری که بیشتر در زمینه هنرهای تزئینی گذشته، کارکرد داشتند و احمد جعفری و مهرشید مظفریان تلاش کردهاند تا در دنیای معاصر جایگاهی برای این هنرها فراهم آورند.
در این آثار موتیفهایی همچون الهه خورشید و نقشمایههای بز، سفالینهها کهن ایرانی بر روی کاشیهایی که دیگر شکل کاربردی ندارند و بیشتر جنبه هنری آنها مورد توجه قرار گرفتهاند، ارائه شدهاند تا فضایی را برای خوانش هنرهای سنتی ایران برای احیای دوباره این موتیفها در هنر امروز ایجاد کنند.
احمد جعفری، مدرس دانشگاه در رشتههای گرافیک و نقاشی، درباره آثار نمایشگاه «نگارههای بارون» با تاکید بر قابلیت هنر سفال برای ورود به عرصه هنرهای معاصر گفت: «باید تلاش کرد تا هنرهای سنتی ایران در ظرفیتهای امروزی هنر و معماری رواج پیدا کند. بر همین اساس ما آثار نمایشگاه «نگارههای بارون» را با همین رویکرد ارائه کردیم.»
وی افزود: «در حال حاضر به دلیل اینکه فضاهای زندگی نسبت به گذشته کوچکتر شده است، راحتتر میتوان از سفال برای تزئین فضاهای داخلی منازل استفاده کرد، به این ترتیب تنوع دیدی که به وسیله سفال در فضاهای کوچک ایجاد میشود، باعث خواهد شد تا خستگی دید برای کسانی که در منازل کوچک زندگی می کنند، کمتر شود.»
این دانشآموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در خصوص جایگاه هنر سفال در عرصه هنرهای تجسمی گفت: «هنر سفال در کشور ما دارای عقبه تاریخی بسیاری است و در حال حاضر نیز این هنر در برخی از مناطق شمالی کشور و شهرهای دیگر همچون همدان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان به شکلی جدی انجام میشود؛ نکته مهمتر اینکه منشا بروز و ظهور نقوش هنرهای تجسمی از سفالهای کشف شده از زمان مادها بوده است، بنابراین طرح این سوال که هنرسفال در حال حاضر چه تاثیری در هنرهای تجسمی دارد نیز پاسخی بدیهی دارد.»
این هنرمند همچنین درباره اینکه چرا در برخی از آثار این نمایشگاه تلاش شده تا از موتیفهای قدیمی در هنر سفال و کاشیکاری استفاده کنند، گفت: «دلیل آن، این است که این موتیفها بسیار درست و بهجا بر روی آثار سنتی ایرانی استفاده شده و بهره گرفتن از آنها در طول زمان جا افتاده است؛ همچنین این موتیفها به قدری دارای جنبههای زیباشناختی قوی هستند که ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ نقش مدرنی نمیتواند به این قدرت مفهوم اصلی را منتقل کند.»
جعفری با بیان اینکه باید کاری کنیم تا هنر سفال در ظرفیتهای امروزی هنر بیشتر رواج پیدا کند، خاطرنشان کرد: «یک سری از ظروف سرامیکی که در حال حاضر در جامعه باب شده است، در اصل کار کاشی و لعاب بوده که اکنون به این مرحله رسیدهاند، بنابراین هنر سفال چه در لوازم مصرفی همچون ظروف و چه در معماری قابلیت بهرهگیری بسیار بالایی دارد؛ مضاف بر اینکه به عنوان یک هنر موزهای هم به وفور از این هنر استفاده میشود.»
مهرشید مظفریان دیگر هنرمند نمایشگاه «نگارههای بارون» که بیش از یک دهه تجربه کار تخصصی در زمینه آمادهسازی و اجرای لعاب و سرامیک دارد، با اشاره به جایگاه هنر سفال در عرصه هنرهای تجسمی اظهار کرد: «ما در حال حاضر شاهد آثار بسیاری در قالبهای مختلف از هنر سفال هستیم و اتفاقا این آثار با استقبال خوبی هم مواجه میشوند اما چون تاکنون کمتر شاهد هنر سفال به شکل تابلو و اثر هنری نبودهایم، تصمیم گرفتیم سفال را به شکل تابلو و نقشهای روی دیوار ارائه کنیم.»
او با اشاره به استفاده از موتیفهای قدیمی و نقشهای مدرن در برخی از آثار این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: «موتیفهای قدیمی جایگاه و طرفداران خاص خود را دارند و حسهای قدیمی و سنتی یکی از جلوههایی است که هواداران بسیاری دارد اما با این حال ما تنها به این موتیفها نپرداختهایم چرا که علاقمند بودیم تا هم کارهای قدیمی و سنتی را داشته باشیم و هم آثار مدرن و نیمه مدرن، بنابراین تصورم بر این است که در این نمایشگاه توانستهایم به سلیقههای متفاوت پاسخ دهیم.»
این هنرمند خاطرنشان کرد: «تصور میکنم با برگزاری این نمایشگاه توانستیم این موضوع را ثابت کنیم که هنر سفال می تواند وارد عرصه هنرهای معاصر شود به این دلیل که بسیاری از طرحهایی که برای مخاطبان بسیارچشمگیر و جذاب بوده، بخشی از طرحهای مدرن و معاصر بودهاند.»
نمایشگاه «نگارههای بارون» از روز جمعه ۲۴ دیماه برپا شده و تا 29 دی ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری شکوه میزبان علاقهمندان است.
5757
نظر شما