پاسخ عضو شورای‌شهر به انتقاد قالیباف درباره برنامه ششم و مالیات/ شهرداری در مترو عقب مانده‌است

اظهارات امروز شهردار تهران درباره تبصره 21 بودجه دولت در سال 1396 منجر به واکنش برخی از اعضای شورای شهر به این اظهارات شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پیش از ظهر امروز محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جلسه شورای شهر به انتقاد از تبصره 21 بودجه دولت در سال 1396 پرداخت و پس از آن برخی از اعضای شورای شهر به آن واکنش نشان دادند.

شهردار معتقد است: «در تبصره 21بودجه سال 96، همه درآمدها به جز بخش خصوصی و تعاونی ها سایر سازمان ها از جمله شهرداری مكلف شده اند كه هر گونه درآمدی را به خرانه دولت واریز كنند و این یعنی نابودی شهرداری ها و ما با این موضوع موافق نیستیم. با یك تبصره انحلال شوراها رقم می خورد و حداقل اختیارات مردم از آنها گرفته می شود.در بودجه سالیانه یك تبصره گذاشته شده و این تبصره در بودجه دولت به معنای انحلال شوراها است.»

اما پس از نطق قالیباف، رحمت الله حافظی دراین باره گفت: لایحه بودجه سال 96 دولت معطوف به جذب مالیات است و این موضوع را تهدیدی برای شورای شهر نمی‌بینیم و به معنای انحلال شوراها نیست بلکه برای این است که نحوه جذب مالیات و هزینه‌ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت که گزارش عملکرد ارائه شده توسط شهردار مبتنی بر تکالیف برنامه پنج ساله دوم شهرداری باشد گفت: در گزارش ارائه شده توسط شهردار اعلام شد که تعداد ایستگاه‌های مترو از 36 ایستگاه به 160 رسیده است در حالیکه بر اساس برنامه پنج ساله دوم باید این تعداد به 173 ایستگاه می‌رسید و 67 ایستگاه عقب تر از برنامه هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورا با بیان اینکه به استناد به گفته قالیباف تعداد واگن‌ها از عدد 300 به 1300 واگن رسیده گفت: در حالیکه بر اساس برنامه باید 1958 واگن می‌داشتیم و بر این اساس 658 واگن عقب‌تر از برنامه هستیم و این عقب ماندگی از سوی شهرداری و نه دولت است.

حافظی با بیان اینکه بر اساس گزارش قالیباف میزان جابجایی مسافر با مترو از پنج درصد به 18 درصد افزایش یافته است گفت: با این حال باید بر اساس برنامه سهم جابجایی مسافر با مترو به 20.4 درصد می‌رسید و در این برنامه نیز شاهد عقب ماندگی هستیم.

وی درباره توسعه میادین میوه و تره بار نیز با بیان اینکه تعداد این میادین از عدد 181 به 204 رسیده گفت: 15 میدان عقب تر از برنامه هستیم و انتظار می‌رود مسئولان گزارش عملکرد خود را دقیق ارائه دهند تا برای مردم ایجاد شبهه نکند.

همچنین مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر نیز با انتقاد از توقف برخی پروژه‌های مهم شهر به دلیل اینکه پیشرفت فیزیکی‌شان زیر 50 درصد بوده گفت: اغلب پروژه‌های فرهنگی به ویژه مسجد سازی به همین دلیل متوقف شده است.

شاکری با اشاره به بررسی اصلاح برخی تبصره‌های بودجه 95 با طرح این سوال که درآمد مازاد چیست؟ و چگونه حاصل می‌شود؟ گفت: در تنظیم بودجه درآمدها و هزینه‌ها با یکدیگر برابر است که نشان از دقت تنظیم کنندگان بودجه و تصویب کنندگان آن دارد. اینکه از حصول درآمدهای مازاد خبر می‌دهند به معنای اشتباه در برآورد بوده و یا اینکه بخشی از هزینه‌های مصوب در جای خود خرج نمی‌شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =