روستاهای گیلان؛ در آستانه تبدیل شدن به قطب بزرگ گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان: روستاهای گیلان قابلیت تبدیل شدن به قطب بزرگ گردشگری روستایی کشور را دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان؛ رضا علیزاده ظهر امروز در نشستی مشترک با مدیر کل امور روستایی و عشایری با محوریت گردشگری روستایی که در استانداری گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی چندبخشی است، سوق دادن این صنعت به روستاها را موجب تعالی فرهنگی، رشد اقتصادی و رفع محرومیت های روستا دانست.

وی با اشاره به اجرای فعالیت های متعدد از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در جهت توانمندسازی روستایی، توجه به توسعه پایدار روستاها را از اهداف دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: فعالیت های خوبی در این خصوص صورت گرفته که ماحصل آن ایجاد اشتغال جوانان روستایی، ترویج هنرهای سنتی و همچنین مهاجرت معکوس بوده است.

علیزاده اجرای طرح روستای بدون بیکار در گیلان را گامی در جهت ایجاد بسترهای فرصت ساز در سطح روستاها ، رونق اقتصادی و نیز ایجاد اشتغال دانست.

این مسئول بر فراگیری هنرهای سنتی و صنایع دستی برای تسهیل گران تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود تا روستاها منبعی خودکفا شوند و جریان سازی اقتصاد مقاومتی در آن به بهترین شکل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه روستاها جاذبه های گردشگری فراوانی را به گردشگران نمایش می دهند، ادامه داد: توسعه پایدار گردشگری روستایی و مدیریت خردمندانه نیازمند برنامه ریزی است.

علیزاده افزود: گردشگری یکی از رویکردهای جدید توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است و از مفیدترین راهکارهای مورد توجه می توان رونق بخشی به مناطق روستای را مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری به ویژه گردشگری زمستانی از جمله مهمترین فعالیت های اقتصادی روستاهای کوهستانی با برف کافی در فصول سرد بشمار می‌آید که به سرعت در حال گسترش و استقبال عمومی است، بنابراین نگاه به گردشگری زمستانی روستایی از مباحث جدید علمی است که عملیاتی کردن آن نیازمند برنامه ریزی آینده نگر با رویکرد راهبردی است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه در روستاهای استان مجموع عوامل متنوع مکانی و اقلیمی، امکان گردشگری زمستانی روستایی را برای دوستداران فراهم کرده است، اضافه کرد: اشتغال روستاییان، بکارگیری نیروهای متخصص و افزایش سطح درآمدی شاغلین این بخش از منافع قابل تحقق در گردشگری زمستانی روستایی خواهد بود.

وی با بیان تاکید بر لزوم بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ؛اذعان داشت: روستا و روستاییان منابع اصلی تولید و رشد اقتصاد ملی هستند و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) می تواند توسعه روستاهای کشور را رقم بزند و بسترسازی گردشگری پایدار را محقق می سازد.

علیزاده به لزوم بهره گیری از تمامی پتانسیل های موجود در روستاها تاکید کرد و متذکر شد: نگاه توسعه محور روستایی در گیلان یک ضرورت غیرقابل انکار است.

وی افزایش دستمزد در فعالیت‌های غیر کشاورزی برای بومیان روستا، توجه بیشتر به جاذبه های طبیعی روستایی مانند رودخانه، مناظر طبیعی، کوهستان و مراتع غنی و دامداری و نیز جلوگیری از تخریب مکان های مذهبی و تاریخی منطقه به دلیل بالا رفتن سطح آگاهی مردم را از مهمترین تاثیرات توسعه گردشگری زمستانی در روستاهای گیلان خواند و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواست تا توسعه این نوع از گردشگری را مورد توجه قرار دهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =