نقد زن ستیزی روی صحنه تئاتر/ جواد روستایی: بار کیفی جشنواره فجر امسال روی دوش ماست

جواد روستایی، کارگردان «همه دختران من» که از شهر ساوه در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرده، از خصوصیات این نمایش گفت و درباره مشکلات گروه‌های تئاتر استانی توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش «همه دختران من» به کارگردانی جواد روستایی، روز اول سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (اول بهمن) به روی صحنه می‌رود.

جواد روستایی درمورد متن و موضوع این نمایش توضیح داد: «این نمایش یک قصه سه اپیزودی است که به روایت زندگی سه زن در دوران قاجار، پهلوی و اوایل انقلاب می‌پردازد و در نهایت هم به کشته شدن این سه زن ختم می‌شود. محتوای این قصه زن ستیزی و مردسالاری آن دوران در تاریخ ایران است، سبک کار به صورت ایستا و تلفیقی از تئاتر و تصویرسازی تلویزیونی است.»

او درباره بازیگران این نمایش افزود: «مرضیه مقیمی، الهه نادری، سمیرا هاشمی، بازیگران اصلی و من، داوود فتح الهی و ناصر شاه مرادی دیگر بازیگران این نمایش هستند که همه دوستان در بخش مقدماتی جشنواره جوایز بازیگری نقش اول، دوم و همچنین جایزه بهترین متن، کارگردانی را دریافت کردند.»

روستایی درخصوص مشکلات و کمبودهایی که تئاترهای استانی چه در جشنواره و چه در خود استان دارند گفت: «مهم‌ترین مشکل ما بی‌توجهی است که از جانب رسانه‌های خبری به تئاتر استانی می‌شود، هیچ کدام از سایت‌های خبری حتی پایگاه خبری جشنواره کار ما را پوشش نداده‌اند. به نظرم این نگاه اصلا منصفانه نیست و این مسئله درحالی رخ داده است که بار کیفی جشنواره امسال را تئاتر استانی به دوش می‌کشد.»

این کارگردان درباره حمایت‌های مسئولین ارشاد شهرستان ساوه اضافه کرد: «به مقوله ارشاد خیلی نمی‌شود امیدوار بود، اما امسال آقای حقیقی خیلی کمک کردند و همه جوره پشت ما بودند تا کارمان را به بهترین نحو انجام دهیم. این موضوع بعد از گذشت این همه سال بسیار عجیب بود، البته ساوه بعد از 30 سال دوباره توانسته است در جشنواره نماینده داشته باشد و این یک افتخار برای ما محسوب می‌شود.»

روستایی در باره ورک‌شاپ‌های جشنواره گفت: «یک اشتباه بزرگ انجام شده است که این برنامه‌ها را در روزهای قبل از جشنواره برگزار کرده‌اند و این مسئله باعث شده تا ما به دلیل نداشتن محل اسکان نتوانیم در این ورک شاپ‌ها حضور پیدا کنیم.»

او در ادامه حضور جشنواره را برای تئاتر ایران ضروری خواند و افزود: «جشنواره بزرگ‌ترین مکان گردهم آمدن اهالی تئاتر است، تا بتوانند به انتقال تجربیات و اندیشه‌هایشان بپردازند و آقای اسدی هم هدف گذاری‌های خوبی برای این دوره انجام داده است، مخصوصا بازار ارائه محصولات که بعد از جشنواره برگزار می‌شود.»

روستایی ازکمبودهای شهر ساوه در حوزه تئاتر گفت: «ساوه یکی از شهرستان‌هایی است که تئاتر در آن بسیار مخاطب دارد و از جهت فروش بلیت با تهران، اصفهان و شیراز رقابت می‌کند. اما با وجود این همه علاقه، دو سالن خوب ما را به سینما تبدیل کردند و نداشتن مکانی برای تمرین و اجرای آثار بزرگ‌ترین مشکل ماست، البته مسئولان هم استقبال می‌کنند ولی بودجه نیست. ما یک جشنواره بسیار خوب داشتیم که مورد استقبال بزرگان عرصه تئاتر هم قرار گرفته بود اما بعد از دوسال به دلیل کمبود بودجه تعطیل شد.»

نمایش «همه دختران من» روز جمعه اول بهمن ساعت 17 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر از یکم تا 12 بهمن به دبیری سعید اسدی برگزار می‌شود.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =