همه تجهیزات جهانی که آتش‌نشان‌های پلاسکو نداشتند!

آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند‌مرتبه یکی از دشوارترین حوادث شهری برای آتش‌نشان‌هاست که هر روز بیشتر می‌شود. ساختمان پلاسکو که اولین ساختمان مرتفع و مدرن ایران شناخته می‌شود در یک آتش‌سوزی با خاک یکسان شد اما کشورهای دیگر جهان چه تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی برای مقابله با چنین حوادثی دارند؟

به گزارش خبرآنلاين،محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در يادداشتي اعلام كرده كه  شوراي شهر تهران بعد از حادثه خیابان جمهوری مصوبات متعددی را در مورد تامین تجهیزات مدرن و بالگرد برای سازمان آتش نشانی داشته است ، و بارها تذکر داده شده که در صورت وقوع آتش سوزی و حادثه در ساختمان های بلند مرتبه، تجهیزات آتش نشانی برای مهار آن کافی نیست. ولی متاسفانه تاکنون شهرداری تهران اقدام موثری در اجرای این مصوبات و تذکرات انجام نداده است.

آتش‌نشان‌هاي فداكار بدون داشتن تجهيزات كافي براي نجات مردم در ساختمان پلاسكو دل به آتش زدند و جانشان را فدا كردند. اما داشتن تجهيزاتي كه براي شهري مانند تهران از نان شب واجب تر است احتمالا مي‌توانست جان افراد زيادي و حتي ساختماني با نيم‌قرن قدمت را نجات دهد. تجهيزاتي كه در كشورهاي ديگر با داشتن ساختمان‌هاي مرتفع عادي است اما در كشور ما هنوز به امكانات لازم براي آتش‌نشان‌ها به عنوان يك موضوع تجملي نگاه مي‌شود!

بدون شك ايمن‌سازي ساختمان‌ها از جمله تجهيزات خودكار اطفاي حريق اولين قدم براي پيشگيري در مقابل آتش‌سوزي به ويژه در ساختمان‌هاي بلند‌مرتبه است اما تجهيزات مدرن آتش‌نشاني خود عامل ديگري در دشوار شدن عمليات اطفاي حريق است. تجهيزات قديمي و فرسوده در مهار آتش‌سوزي ساختمان‌هاي بلند مانند تلاش براي كندن تونل با قاشق است.

 

تجهيزات مهم آتش‌نشان‌ها

لباس‌ها و وسايل يك آتش‌نشان جان و امنيت او را تامين مي‌كند و به همين خاطر بايد بهترين جنس و كيفيت را داشته باشند. در صورتي كه تجهيزات مدرن و استاندارد براي يك آتش‌نشان خريداري شود ايمني او در عمليات بسيار بيشتر مي‌شود. علاوه بر اين سبك بودن تجهيزات مدرن باعث مي‌شود تا آتش‌نشان‌ها در فعاليت‌هاي سنگين خود دچار خستگي كمتري شده و با تنفس بهتر و امكان حركت سريع‌تر بتوانند بيشتر از جان خود حفاظت كنند.

 

بالگردهاي آتش‌نشاني

طي سالهاي اخير و با افزايش ساختمان‌هاي مرتفع و آسمانخراش‌ها استفاده از هلي‌كوپترهاي آتش‌نشاني هر روز فراگير‌تر مي‌شود. به عنوان نمونه ژاپن از چند سال قبل براي مقابله با آتش‌سوزي در برج‌ها از بالگردهاي یوروکوپتر ئی‌سی۲۲۵ سوپر پوما Eurocopter   EC225 Super Puma  استفاده مي‌كند. سازمان آتش‌نشاني ژاپن اين هليكوپترها ساخت ايرباس را به تجهيزات آتش‌نشاني  شركت  هوايي و فضايي Simplex مجهز كرده است كه تائيديه سازمان‌هاي استاندارد آمريكا و اتحاديه اروپا را دارد. اين هلي‌كوپتر توانايي حمل حداقل 7 آتش‌نشان را با تجهيزات كامل دارد و همچنين با استفاده از تجهيزات آتش‌نشاني اين شركت مي‌تواند از فاصله دور از كانون آتش و به صورت هوايي و با دقت بالا كانون آتش را هدف قرار دهد.بوم يا لوله 7.5 متري اين هليكوپتر كه قابليت حركت دارد مي‌تواند آب يا فوم را با فشار بالا در طبقات پمپاژ كند.

همچنين بالگردها اين چنيني مي‌توانند آتش‌نشانان را به پشت‌بام محل آتش‌سوزي برسانند تا اين افراد فداكار مجبور نباشند از راه‌پله‌ها يا آسانسورهاي خطرناك كه هر لحظه احتمال حادثه در آنها وجود دارد استفاده كنند.

 

تجهيزات جديد روباتيك

علاوه بر بالگردهاي آتش‌نشاني در تجهيزات جديد استفاده از روبات‌ها در آتش‌سوزي‌هاي مرتفع بسيار مرسوم و معمولي است. اين تجهيزات روباتيك در طبقات ايمن نصب مي‌شوند و مي‌توانند ضمن حركات لوله اطفاي حريق خود را به طبقات مرتفع كه امكان دسترسي به آنها بسيار مشكل است برسانند.

دوربين اين تجهيزان تصاوير با كيفيت بالا را براي آتش‌نشان‌ها ارسال مي‌كند و آنها مي‌توانند موقعيت و وضعيت آتش را بهتر تشخيص دهند. نمونه اين تجهيزات تجهيزاتي موسوم به Hero Pipe  است. اين تجهيزات روباتيك مي‌تواند 2400 ليتر آب يا فوم را در هر دقيقه از پنجره ساختمان‌هاي بلند بدون نياز به حضور آتش‌نشان‌ها در محل خطر پمپاژ كند.

پهپادهاي آتش‌نشان

فروردين ماه امسال سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام كرد كه اين سازمان در حال بررسي به كارگيري پهپادهاي آتش‌نشان براي ارائه خدمات است اما در حادثه پلاسكو هم خبري از آنها به جز چند كوادكوپتر معمولي نبود. استفاده از "پهپاد آتش نشان" در بسیاری از کشورهای جهان  مرسوم است. استفاده از پهپادها در عملیات‌های امدادی چند سالی است که مورد توجه نهادهای مختلف امدادی در دنیا قرار گرفته است. تا پیش از این، استفاده از این پرنده‌ها در نهادهای نظامی برای جمع آوری اطلاعات و کاربردهای دیگر مرسوم بوده است؛ اما به مرور زمان با تجاری سازی این پرنده‌های بدون سرنشین استفاده از آن برای کاربردهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شرکت‌های مختلفی به طراحی و فروش این پهپادها به نهادهای امدادی اقدام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های SkyFire و AtlantaDrone اشاره كرد.

پهپادهاي به كار گرفته شده در آتش‌نشاني نيويورك هر كدام 85 هزار دلار قيمت دارند كه به صورت ويژه براي ماموريت ‌هاي آتش‌نشاني طراحي شده‌اند. اين پهپادهاي با دوربين‌هاي حرارتي و مادون قرمز اطلاعات بسيار مهمي را حتي از ميان دود بسيار غليظ و شعله‌هاي آتش براي كنترل  و اطفاي حريق از بالا اارسال مي‌كنند تا آتش‌نشان‌ها به مناطق خطرناك وارد نشوند. برای مثال آتش سوزی که بر اثر نشت گاز سال 2014 در منهتن اتفاق افتاد نیروی آتش‌نشانی را به شدت دچار مشکل کرد اما رئیس عملیات با کمک گرفتن از یک پهپاد که در محل بود موفق شد حادثه را از بالا مدیریت کند.

جت‌پك براي آتش‌نشان‌هاي دوبي!

مقام‌هاي امارات سال 2015 براي مقابله با آتش‌سوزي در ساختمان‌هاي مرتفع براي سازمان آتشانشاني خود(مشهور به دفاع شهري در امارات) جت‌پك خريداري كرده‌اند. اين قرارداد با شركت هوايي مارتين به امضا رسيده و قرار است 20 جت‌پك تحويل نيروهاي آتش‌نشاني در دوبي شود.

جت‌پك در واقع يك وسيله پرواز شخصي است كه فرد مي‌تواند با آن بدون نياز به باند پرواز كند. جت‌پك‌هاي خريداري شده با تجهيزات آتش‌نشاني مي‌توانند آتش‌نشان‌ها را به ارتفاع 914 متري از سطح زمين برسانند. آتش‌نشان مي‌تواند با سرعت 74 كيلومتر بر ساعت پرواز كند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    276 7
    خیلی خوبه مشکل اینه که هلی‌کوپترها تا ساعت ۱۲ اجازه پرواز نداشتن
    • بی نام US ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      108 7
      حالا اگه گزارش مي شد تو همين پلاسكو ماهواره نصب شده فوري كماندوها رو با هلي كوپتر مي فرستادن اونجا
  • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    304 8
    کاش به جای بیلبورد سیاسی بنویسه پول مردم رو حیف میل کنه شهرداری تجهیزات بخره برای آتش نشانی .
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      33 3
      دقیقا شهرداری چه ربطی به سیاست داره که هزینه های هنگفتی را جیب بخشهای عمرانی برای تبلیغات سیاسی خرج میکنه؟ جالبه که همه تلاشش مخاطب درستی هم نداره
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    وقتی شهردار به فکر اختلاس و بانکداری و واگذاری املاک نجومی و استخدام اراذل و اوباش و الواط برای ضرب و شتم گاز انبری باشد این اتفاقات هم بعید نیست
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      194 5
      حرف دل مارو زدی. حادثه کارواش سعادت آباد رو یادم نمیره که یک عده توسط شهرداری اجیر شده بودند تا کارگران رو بیرون کنند.
    • بی نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      58 4
      آخ آخ راست گفتی چهار تا قلچماق استخدام میکنه. رشوه بده رشوه بگیر. بساز بفروش کن هزار تا کوفت و زهرمار دیگه. دریغ از خدمت مخلصانه به مردم عزیز ایران. تازه بعد اینا باز هم یه منتی سر مردم میذارند.
    • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      4 0
      بابا جون،تقصیر شما تهرانیاس،شما که حقیقتو میدونین و کاملا بهش واقفین،پس چرا تو انتخابات 92 شورای شهر بهشون رای میدین؟
  • بی نام AE ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    ما احتیاج به خرید نداریم ، ما میتوانیم
    • م ر A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      104 4
      پس تا حالا خیانت کردی که انجام ندادی
    • بی نام IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      50 3
      خب بتوان چرا نمیتوانی؟ کی میخای بتوانی؟
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      37 5
      بابا بنده خدا طنز گفته / مطلبو بگیرین .
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    118 7
    جت پک خیلی جالب بود ، کاش جان همنوع تو ایران هم اهمیت پیدا کنه
  • فرسوده IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    290 8
    شهرداری که به فکر ریاست جمهوری شدن باشه و پول مملکت رو صرف بيلبوردها ی سیاسی کنه وضع مون همینه
    • میم مث ملت IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
      98 5
      اینو خوب اومدی فعلا شهردار سرگرم تبلیغات مشمئز کننده خود هست جان مردم کیلویی چند
  • حیدرعلی A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    134 8
    آقای طلایی متاسفم که در شبکه خبر همه تقصیر را گردن مردم انداختید و حتی فرمودید اتش نشانها رفته بودند داخل ساختمان تا مردم را بیرون بیاورند.ولی این توجیه است.مگر چند نفر داخل بودند که شما 50نفرراداخل فرستادید؟مگراحتمال ریختن ساختمان را کارشناسان اتش نشانی نداده اند؟لطفا مردم را ......فرض نکنید.
    • ابراهیم IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      10 1
      راست گفتی اصلامعلوم نیست این اقای طلائی چیکاره است که هی دم به ساعت میادتوتلویزیون میشه کارشناس حادثه پلاسکوتاحالاکجابودنکنه درگیرزمینهای اقدسیه ونیاوران وووکه میخواست دورزمینشون رادیواربکشند
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    119 3
    دلم گرفت. در این سرزمین جان بسیار ارزان است.قرار بود اینجا حکومت از آن مستضعفین باشد ولی متاسفانه جان مستضعفین را در راه قدرت دار و دسته ها به حراج گذاشته اند.
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      36 1
      بعله خیلی چیزها قرار بود کجاشو دیدی
  • مهدی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    116 5
    شما یه نگاهی به قیمت تجهیزات بنداز؟ به نظرت ما اینقدر میارزیم؟ وقتی میشه ما بمیریم چرا باید مسئولین پولشونو حروم کنن؟ شما مثل اینکه تو ایران زندگی نمی کنیا ...
  • بی نام RO ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    51 4
    خداااااااااااااااااااا جااااااان. کمک.
  • بی نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    25 2
    به جای تمام تجهیزاتی که امکان خریدشان تا مدتهای آتی نخواهد بود اگر مدیر ارشد عملیاتی به موقع اقدام به تخلیه اتش نشانان و جلوگیری از ورود خبرنگاران و عکاسان می کرد فقط چندین مجروح و مصدوم داشتیم نه این همه اتش نشان شهید و مدفون در زیر اوارها. تخصص مدیریت بحران اقدام به موقع در اطفای حریق و نیز حفظ جان ماموران در موقع حساسی است که با توجه به قدمت اسکلت پنچاه ساله پلاسکو و اب شدن نقطه جوشهای پوسیده و فرسوده آن ، هر لحظه می بایست نگران ریزش ساختمان می بودند و این تجربه دانش و تخصص می خواهد که ظاهرا" در برخی مدیران عملیاتی حاضر در صحنه به حد کافی وجود نداشته است...
  • امين US ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    46 2
    يعني شما از افرادي كه بواسطه مدال ورزشي ، شباهت به برادر وياخوش صدا بودن رفتن شوراي شهر انتظارشناخت و خريد چنين تجهيزاتي رو دارين ؟؟؟
  • بی نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    44 2
    شهردار ما از نیروهای انقلابی ارزشی ضداستکبار هست که با هزینه کردن پول شهروندان برای مقابله با استکبار جهانی از طریق تبلیغات شهری و بیلبورد و با اتخاذ مدیریت جهادیفروش املاک نجومی به نزدیکان، در پی حذف طبقه متوسط شهری ، از عرصه زندگی هست.
  • بی نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    35 2
    وقتی میگیم تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست و هیچ اثری نداره نتیجش میشه اینالآن دوباره تا موضوع داغه یه ذره دز مورد بروزرسانی آتش نشانی های کشور صحبت میشه و مجددا این پرونده میره به بایگانی تا بروز فاجعه بعدی
  • بی نام A1 ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    34 2
    والله اختلاسها و بيلبوردها وبيريز بپاشها اجازه خريد تجهيزات مدرن را نميدهند. فقط بلدند تراكم بفروشند و به يك عده بساز و بفروش اجازه بدن برج و مال بسازند و تهرون رو به اين روز بيندازند كه ميبينيد بعد تو بيلبورداشون شر و ور بنويسند و دم از حفاظت محيط زيست بنويسند.
  • بی نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    44 2
    بنیادمستضعفان چه پاسخی دارد؟ماهانه چقدرازپلاسکو درآمدداشته؟چراکمی بله کمی ازاین درآمدهای کلان خودازاجارههای پلاسکوراخرج ایمنسازی نکرده است؟شهرداری چرابابنیادمماشات کرده؟
    • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      19 2
      میگن ماهیانه 5 میلیارد تومان . که البته فکر کنم مالیاتش هم نمیداد
  • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    25 2
    شهردار بنده خدا اصلا میدونه اینا یعنی چی ؟ تخصص نداره بنده خدا که
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    29 1
    تحریم کاغذ پارهای بیش نیست .بفرما
  • سجاد A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    35 3
    نه فقط در شهرداری بلکه در خیلی از ارگان های نظام پول صرف مسائل ایدوئولوژیک میشه. به ریز بودجه فرهنگی کشور یه نگاهی بندازید.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    34 1
    ده دیگه بد تر از پلاسکو هم اتفاق بیفته باز هم مسولین به فکر نیستن چون اگه بخوان پول خرج کنن اون وقت پولی واسه اختلاسهاشون باقی نمیمونه
  • مریم IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    39 1
    عزیزان پول ها جای دیگه میره، همه مون هم میدونیم کجا میره، تا وضع اینه انتظار پیشرفت برای کشورمون رو نباید داشته باشیم..
  • تقی EU ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    29 1
    به نظر من شهرداری تازه خوشحال هم هست برای ساختن مجدد این ساختمان کلی عوارض بنامهای مختلف حق تراکم ونوسازی و اضافه بنا و پارکینگ وترافیک وآب و برق وگاز وتلفن ووووو ازآنان اخذ خواهد کرد
    • بی نام RU ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      17 1
      حرفت خیلی تلخه ولی واقعیت داره
  • بی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    9 1
    تو همین کشورهای بی دین غربی وقتی مسئولی اشتباهی میکنه میاد از مردم عذر خواهی میکنه و استعفا میده ولی ماشااله تو کشور ما مسئول که اصلا میگه مقصر شمایین .آقا جان چیه چسبیدی به این شهرداری سالهاست بیا برو یه جای دیگه رو آباد کن ،بزار کسی که میتونه بیاد چرا آخه انقدر منم منم میکنی ؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      4 1
      اگر این اتفاق تو ژاپن یا کره جنوبی اتفاق می افتاد مسئولین شهری به استعفا اکتفا نمی کردند اقدام به خودکشی می کردند
  • امیر A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    2 2
    ساختمانی که سیاسی بریزه و ریختنش عمدی باشه با بهترین امکانات اتشنشانی هم خاموش نمیشه ، و البته که جون اتشنشانا هم ارزشی نداره
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    12 2
    هلیکوپتر هم اگر بود در محدوده پرواز ممنوع بود و متاسفانه، متاسفانه اجازه پرواز نداشت عزیزم. ظاهرا خیلی چیزها اهمیتش بیشتره متاسفانه
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    8 1
    وقتی در این کشور تولید کننده بدبخت هست و مجبوره برای کاهش هزینه از ایمنی بزند. همین میشود. تازه پلاسکو جزو مکانهای تولیدی مدرن بوده. یک سر بروید تولیدهای اطراف بازار و ببینید عده ای در زیرزمینها و خانه های قدیمی مشغول کار هستند که تهویه مناسب ندارند تا برسد به کپسول آتش نشانی و رعایت نکات ایمنی. تا وقتی که همه سرسفره نفت نشستیم و مشغول خوردن و بردن هستیم. تولید کردن اشتباه است.
  • مجید US ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    11 1
    با سلام واقعا از آقای قالیباف در عجبم زمانی که در راهنمایی رانندگی بود حرف از تجهیزات میزد و میگفت تجهیزات ما باید بروز باشد چه چرخشی در افکار ایشان بوجود آمده خدا میداند اگر در فیلمها توجه کنید متوجه میشوید که شیلنگهای آبپاش در برابر اون کوه آتش عملا صفر بود متاسفانه باید گفته شود بود و نبود این عزیزان با این تجهیزات ابتدایی صفر بود و قربانی کم فکری مسئولان شدند
  • گمنام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    7 1
    به فرض اگر صدها هلی کوپتر و پهباد و جت پک هم داشتیم چون اون منطقه پرواز ممنوع بود حق استفاده ازش رو نداشتن