۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۹

شرق نوشت: هنوز ساختمان «پلاسکو» فرو نریخته بود که طبق شایعات مغازه‌داران پلاسکو در‌به‌در به دنبال چک‌ها و سفته‌های خود بی‌توجه به هشدارهای آتش‌نشانی، وارد مجتمع تجاری می‌شدند. گویا اعتمادی در کار نبود و امیدی به باقی‌ماندن ماحصل زندگی‌شان نداشتند.

اميدي كه با فروريختن «پلاسكو» به كل بر باد رفت. اين تنها بخشي از ماجرا بود. آن‌گونه كه از خبرها به گوش مي‌رسد، ٦٠٠ ميليارد تومان پوشاك دپوشده شب عيد، جلوي چشم صاحبانشان، در آتش سوخت. شعله‌هايي كه خانمان آنها را به آتش كشيد. حسین مهدی‌زاده، عضو اتحادیه پوشاک گفته میزان خسارت ریزش ساختمان پلاسکو، حدود ٦٠٠ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

‌يك‌پنجم واحدهاي پلاسكو بيمه بودند
اين همه در حالي است كه از ٥٦٠ واحد تجاري اين مجتمع سوخته، فقط حدود ١٥٠ واحد بيمه آتش‌سوزي داشتند؛ آن هم صرفا بيمه اموال و نه بيمه ملك. به همين خاطر، خاكستر ريزش اين ساختمان قديمي، بر تمام زندگي صنوف پوشاك اين مجتمع نشست.
مديرعامل بيمه ايران درباره بيمه واحدهاي تجاري اين مجتمع گفته: اين بيمه از روز شنبه (امروز) آماده پرداخت خسارت‌های حادثه ریزش ساختمان پلاسکو است.
محسن پورکیانی با بیان اینکه خسارت‌های این حادثه به‌طور کامل پرداخت می‌شود، اظهار کرد: براساس برآورد ما صد واحد تجاری و اداری در ساختمان پلاسکو بیمه آتش‌سوزی داشتند و سرمایه‌های متفاوتی تحت پوشش بیمه بودند. این بیمه نیز فقط شامل اموال آنها می‌شود. وی ادامه داد: ما برای بررسی این وضعیت ستاد بحرانی را در شعبه فردوسی تشکیل دادیم و از روز شنبه نیز آماده پرداخت خسارت‌ها هستیم.
در همين زمينه مدیر آتش‌سوزی بیمه البرز هم خبر داده ١١ واحد در ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه البرز هستند و سایر واحدها مشمول بیمه‌های دیگر می‌شوند. علیرضا مقرب البته گفته خسارت ملک شامل پوشش بیمه آتش‌سوزی نمی‌شود.
مقرب گفته: با توجه به اینکه اکثر واحدهای ساختمان پلاسکو به صورت سرقفلی هستند، تنها موجودی و اجناس واحدها شامل پوشش بیمه‌ای می‌شوند و خسارت ملک شامل پوشش بیمه آتش‌سوزی نمی‌شود.
وی افزود: ما با صاحبان بیمه‌نامه‌‌ها هماهنگ می‌کنیم تا به دفاتر بیمه البرز مراجعه کنند و براساس سقف بیمه‌نامه آنها، پرداخت خسارت‌ها صورت خواهد گرفت.
مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه البرز افزود: کارشناسان بیمه آتش‌سوزی بیمه البرز در حال برآورد میزان خسارت هستند اما بر اساس برآوردهای اولیه بین ۱.۵ تا دو میلیارد تومان در مجموع به این ١١١ واحد پرداخت خواهد شد.
اين يعني حدود ٤٥٠ واحد تجاري اين مجتمع مشمول بيمه آتش‌سوزي نبوده‌اند؛ يعني تقريبا يك‌پنجم اين واحدها گويي هرگز وجود نداشته‌اند و تمام سرمايه‌هاي آنها بر باد رفته است.
‌برآورد خسارت ۱۵۰۰میلیاردتومانی
رئيس اتاق اصناف ایران همچنين با بیان اینکه ساختمان پلاسکو بیمه نبوده ولی برخی از واحدها بیمه داشتند، گفت: برآورد اولیه از میزان خسارات در این حادثه هزارو ٥٠٠ میلیارد تومان است.

‌سرقفلي‌هاي ميلياردي

با اين اوصاف معلوم نيست سرنوشت سرقفلي اين واحدهايي كه تا دو هفته پيش فقط يك واحد ٣٨متري آن، يك‌ميليارد و ٩٩٠ ميليون تومان قيمت‌گذاري شده بود، چه خواهد شد.
يكي از كارشناسان درباره ارزش ملكي اين واحد كوچك به «شرق» گفته: اگر اين رقم را به ارز محاسبه كنيم، چيزي حدود نيم‌ميليون دلار خواهد بود كه هم‌ارزش زميني مشابه در توكيو است!
‌صرافي‌ها كركره‌ها را پايين كشيدند
در همان اولين ساعات روز حادثه، بازار سکه و ارز در شرایط نیمه‌تعطیل قرار گرفت و بیشتر صرافی‌ها در پی وقوع این اتفاق کرکره‌هایشان را پایین کشیده‌اند. مشاهدات از بازار ارز و سکه حاکی از آن است که بسیاری از صرافی‌ها مغازه‌های خود را تعطیل و تابلوی قیمت‌های خود را خاموش کرده‌اند.

‌گاوصندوق‌ها نزد پليس نگهداري مي‌شوند

آنچه تاكنون به نمايش گذاشته شده، حاكي از آن است كه فقط گاوصندوق‌ها باقي است و خبري از باقي اموال نيست. همان صندوق‌هايي كه صاحبان مغازه با ترس از دزدي آنها در محل حادثه مانده بودند و مانع امدادرساني بهتر آتش‌نشانان شده بودند.
البته براي اطمينان‌خاطر اين افراد، سردار ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داده: اموال و گاوصندوق‌هایی که در مجموعه پلاسکو بوده، با هماهنگی هیئت‌مدیره ساختمان، در گنجینه خاصی از سوی پلیس جمع شده و به صاحبان آن تحویل داده می‌شود.
سردار قادر کریمی، جانشین پلیس پایتخت هم با تأکید بر مراجعه‌نکردن مردم در محل حادثه و همکاری با نیروهای انتظامی و پلیس اطمینان خاطر داد که گاوصندوق‌ها و اموال منقوله مکشوفه در محل حادثه به گنجينه‌ای در پلیس آگاهی منتقل شده و پس از اتمام عملیات در اختیار صاحبانشان قرار می‌گیرد.
علی فاضلی، رئيس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو‌هاي خود با رسانه‌ها، تأكيد كرده براي اين صاحبان صنوف، چاره‌انديشي خواهد شد و مكاني را براي فعاليت آنها در نظر خواهند گرفت. به گفته او، طبق برآوردهايي كه از اظهارات اتحاديه‌ها شده است، با درنظرگرفتن مجموعه اماکن، مواد اولیه و ماشین‌آلات مستقر در این ساختمان و میزان سرمایه‌ای که در این مجموعه بود، ميزان سرمايه ‌رفته، بالای هزار میلیارد تومان بوده است. به گفته او، تنها يك‌پنجم اين واحدها بيمه بوده‌اند.
‌هزاران كارگري كه بي‌كار شدند
در اين ميان اختلاف‌نظر درباره تعداد نيروي كار فعال در اين مجتمع از جانب مسئولان مختلف ديده مي‌شود.
محمود نبوي، رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مي‌گويد بیش از چهار هزار نفر در ساختمان پلاسکو به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کردند، اما در همين زمان، فاضلی، رئيس اتاق اصناف ایران مي‌گويد بين دوهزارو ٧٠٠ تا دوهزارو ٨٠٠ نفر در اين مجتمع مشغول به كار بوده‌اند. مشخص نيست اين اختلاف‌نظر فاحش از كجا آب مي‌خورد، اما آنچه پيداست تعداد زيادي از كارگران در دو ماه باقي‌مانده تا شب عيد، بي‌كار شده‌اند.

‌كمك‌هاي مالي در انتظار صاحبان بنگاه‌هاي مجتمع سوخته

او خبر داده كه قرار است کمیته‌اي مستقر در اتاق تهران تشكيل شود تا در آن به فكر كمك‌هاي مالي از جمله كمك‌هاي مردمي و وام‌هاي كم‌بهره يا بي‌بهره براي صاحبان صنوف موجود در اين مجتمع باشند.  
فاضلي مي‌گويد عمق فاجعه زياد است و به نگراني صاحبان بنگاه درباره اسناد و گاوصندوق‌ها آگاه است. بر همين مبنا به صاحبان حدود ٦٠٠ واحدي كه در اين مجتمع قرار داشتند، اطمينان داده تمام مدارک، مستندات و گاوصندوق‌هایی که کشف مي‌شود به بیرون منتقل و در جای امن نگهداری می‌شوند. او همچنين خبر داده، جلوگیری از افزایش قیمت پوشاک و طراحی محلی برای استقرار اصناف، در دستور کار قرار دارد.
عمق اين فاجعه در حدي است كه تمام واحدهاي تجاري اطراف اين مجتمع اكنون تعطيل‌ هستند و اين يعني ضرر و زيان بسياري كه از قِبَل اين حادثه به صنوف ديگر در آن راستا وارد مي‌شود. با اين اوصاف رقم ضرر و زيان اصلا اندك نيست و رقم بالايي را شامل مي‌شود.
به‌هرحال آن‌گونه كه به نظر مي‌رسد، چك‌هاي زيادي قرار است روز شنبه (امروز) برگشت بخورد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
    5 0
    با یک حساب سرانگشتی هرواحد بطور متوسط حدود سه میلیارد تومان خسارت دیده بیمه به هرکدام 18 میلیون تومان خسارت می دهد؟