ایسنا نوشت: نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال معرفی کاندیدای زن از سوی اصولگریان در تقابل با دولت فعلی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، این اقدام را استفاده ابزاری از زنان عنوان کرد.

عبدالکریم حسین‌زاده درباره اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر بلامانع بودن ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری،‌ اظهار کرد: من فکر می‌کنم همین که شورای نگهبان در طرح موضوع و بیان مساله پیشگام شده شاید این احتمال هست که مبنایی برای تایید صلاحیت خانم‌ها وجود داشته باشد. به نظرم ملاک باید شخص و افراد باشند تا جنسیت آنها، اما همین طرح موضوع از سوی شورای نگهبان می‌تواند مبنای جدیدی باشد با این پیش شرط که نگاه فراجناحی به این موضوع وجود داشته باشد و صلاحیت زنان از تمام طیف‌های سیاسی به طور یکسان بررسی شود.

وی افزود: به نظرم کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری پدیده عجیبی نخواهد بود، چرا که در جامعه و فضای سیاسی بسترهای لازم آن وجود دارد. کما اینکه درحال حاضر سه عضو کابینه از خانم‌ها هستند پس مبانی آن وجود دارد اما مهم این است که چقدر جریانات سیاسی بر اساس ظرفیت‌های جامعه زنان در مورد کاندیداتوری زنان و حمایت از آنان تصمیم‌گیری می‌کنند یا به عنوان یک تاکتیک سیاسی از آنها استفاده می‌کنند، این موضوعی است که در روزهای آتی روشن‌تر می‌شود.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر این‌که «حضور زنان در مدیریت‌های کلان سیاسی و اجتماعی بالذات حرکت در خوری است» گفت:‌ در فضای سیاسی کنونی و بر اثر گمانه زنی‌ها مبنی بر مطرح شدن کاندیدای زن از جانب جریان‌های سیاسی نیز دو وجهه‌ کاملا متفاوت می‌تواند وجود داشته باشد. در وهله اول اگر این امر بر اساس رویکرد واقعی، جهان بینی، ظرفیت‌های زنان و حقوق به حق آنان در مشارکت‌های سیاسی و در اصل بر مبنای توسعه سیاسی باشد، جای بسی تقدیر دارد و امری تحسین بر انگیز است. اما اگر به عنوان یک تاکتیک سیاسی باشد که در آن بوی برداشت و سوء استفاده‌ جنسیتی به مشام برسد با این پیش فرض که رقیب برای تقابل با دولت فعلی بیاید و از کاندیدای زن استفاده کند نه تنها تحسین بر انگیز نبوده که به نوعی توهین به جامعه‌ی زنان و استفاده‌ی ابزاری از آنان نیز به حساب خواهد آمد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس تاکیدکرد: دولت به نوعی به عنوان یک امتیاز مثبت به حضور زنان در عرصه‌های سیاسی نگاه می‌کند و از طرفی مردم هم از این موضوع استقبال و حمایت می‌کنند و این نشان از بوجود آمدن پذیرش در جامعه دارد. اما اینکه جریانات سیاسی براساس باورهای واقعی خود یا تاکتیک‌های سیاسی به حضور زنان در عرصه‌های سیاسی نگاه می‌کنند موضوعی است که نیازمند بررسی بیشتری است.

حسین زاده با بیان این‌که «حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است رویکرد جدید برای رای آوری باشد» اضافه کرد: بعد از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری می‌توان بین این دو رویکرد تفاوت قایل شد.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =