۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو تهران، موجی از غم واندوه وهمدردی را درمردم خوب کشورمان برانگیخت. همه مردم به مسایل این حادثه حساسیت نشان داده وانتظار دارند که همه مسایل آسیب دیدگان وبازماندگان شهدای آتش نشان وهمچنین تشخیص علت یا علل حادثه مشخص گردد.

      ازسوی دیگر، این حادثه تلنگری شد که همه مردم ومسئولان به موضوع ایمنی ومدیریت آن توجه جدی تری نشان بدهند. به همین دلیل دراین چند روزه، موضوه ایمنی کار و ایمنی شهر دردستورکار ذهنی مردم قرارگرفته است. اما درکنار مسایل مطرح شده یک نکته مغفول مانده وآن رسیدگی به وضعیت روحی آسیب دیدگان است.

     درادبیات روان شناختی، ازاختلالی نام برده می شود که ازآن به عنوان اختلال استرس پس از ضربه(تروما) یادمی شود. براین اساس، کسانی که درحوادث مختلف ازجمله سیل، زلزله، آتش سوزی و جنگ دچار آسیب می شوند ویااینکه درکانون حادثه قرار می گیرند، اضطراب بالایی را تجربه کرده وممکن است پس از حادثه دچار افسردگی واضطراب شوند که اگرپیشگیری و رسیدگی درمانی نشود، زیانهای عاطفی وهیجانی و حتی شناختی زیادی به فرد وارد می شود.

    شجاعت وفداکاری آتش نشانهای ما بویژه آنهایی که درکانون دود وآتش و اضطراب بوده اند، قابل تحسین و مثال زدنی است، اما آنان نیاز به تجدید قوا واستراحت دارند. لازم است تیم های مجربی به موضوع حالات روحی آنها پس از ضربه، رسیدگی کنند تا اگر احیانا دچار مشکل خفیفی شده باشند، سریعتر نشاط خودرا بازیابند.

     همچنین توصیه می شود دربازنگری به قوانین ایمنی وکار ونیز بحرانهای شهری، به موضوع بهداشت وسلامت روان ، درکنار موضوعات دیگر توجه جدی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    0 0
    موضوع رسیدگی به مسایل روانی بعداز حوادث سهمگین در کشورهای پیشرفته خیلی جدی گرفته می شود. متاسفانه پس از جنگ تحمیلی هم دراین خصوص کار مهمی نکردیم و شاید میزانی از استرسهای امروز ناشی از مسایل آن روز باشد
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    0 0
    سلامت روان پایه سلامت است و پزشکان معتقدند تاثیر اختلالات روانی بر جسم بیش از بیماریهای روان تنی بوده و در حوزه همه بیماریها و شاید به میزان کمتری در حوزه بیماریهای عفونی قابل بررسی است.