۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۰

محمود فاضلی

حملات مقامات ترکیه به مخالفین سیاسی خود و از جمله شخص گولن در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی همچنان ادامه دارد و حتی اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا جنبش فتح‌الله گولن را هم ردیف گروه‌ تروریستی داعش و پ.ک.ک خوانده است. آنکارا وی را مسئول کودتای نافرجام 15 جولای 2016، می‌داند که در جریان آن 248 تن کشته و 2200 تن نیز زخمی شدند.

اردوغان اعتقاد دارد این کشور در زمینه مبارزه با گروه تروریستی گولن پیشرفت چشم گیری بدست آورده و هرگز در این مسیر دچار سستی نخواهد شد. به باور او، کودتای نافرجام موقعیت افراد میهن‌دوست و خائن در داخل و خارج کشور را برای ترکیه آشکار کرد. گروه گولن همانند یک سلول سرطانی و مرموز رشد کرده و مبارزه با این گروه تروریستی که در 25 سال اخیر مانند یک اختاپوس جهان را احاطه کرده است، کار آسانی نیست و نیاز به تلاش فراوان دارد. وزیر کشور ترکیه نیز مدعی است هنوز بخش اندکی از این گروه پاکسازی شده و ایادی این گروه در اعماق دولت رخنه کرده‌اند. سخنگوی دولت نیز بر پاکسازی دستگاه‌های دولتی این کشور از عوامل گروه گولن که هنوز پایان نیافته تاکید و اعتقاد دارد دولت تا زمان پاکسازی دستگاه‌های دولتی از عوامل گروه گولن و همه گروه‌های تروریستی به ادامه وضعیت فوق‌العاده نیاز دارد. هیئت دولت ترکیه در نشست اخیر خود نیز تصمیم گرفت وضعیت فوق‌العاده در این کشور پس از موافقت مجلس ترکیه از 19 ژانویه به مدت سه ماه دیگر تمدید کند.
مقامات دولتی و قضایی این کشور در ماههای اخیر به اشکال مختلف بدنبال حذف مخالفین و هواداران این جبنش در سطوح دانشگاهی، نظامی، قضایی و رسانه‌ها هستند. ترکیه تلاش دارد فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی این جنبش را در کشورهای مختلف جهان محدود و یا متوقف کند. بدنبال درخواست ترکیه از نیجریه برای بستن مدارس گولن، در حمله به یکی از شعبات کالج‌های گروه گولن در این کشور محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد شد. در مغرب نیز مدارس وابسته به گولن تعطیل شده است. فعالیت‌های دانشگاه قفقاز در جمهوری آذربایجان نیز با چنین سرنوشتی روبرو شد. منابع ترکیه مدعی‌اند همکاری گروه‌های تروریستی داعش و گولن در موصل فاش شده است و نخست وزیر ترکیه نیز در چارچوب سفرش به اربیل، پس از دیدار با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از حمایت‌های بارزانی برای بستن مدارس گولن در اربیل تشکر و اعلام داشت «حساسیت ما در مورد روند تحصیل دانش آموزان کاملا واضح و روشن است، اما عناصر این گروه تروریستی از جمله مدیر و صاحبان این مدارس باید پاکسازی شوند». در راستای اقدامات مراکز ذیربط ترکیه علیه مدارس گولن، مدرک تحصیلی اخذ شده از 29 دانشگاه در 17 کشور لغو شده است. در این راستا مدرک تحصیل دانشجویانی که از این دانشگاهها دریافت کرده‌اند از این پس در ترکیه اعتبار نداشته و همکاری با این دانشگاهها ادامه نخواهد داشت.
در چارچوب محدودیت‌های ایجاد شده علیه هواداران گولن، تاکنون 25 هزار پلیس اخراج شده و نزدیک به 10 هزار پلیس و کمیسر که خدمت سربازی نرفته بودند و کمتر از 10 سال در سازمان پلیس مامور بودند، به خدمت سربازی فراخوانده شدند. ایجاد محدودیت برای طرفداران گولن به بخش اقتصادی ترکیه نیز سرایت کرده است. 60 تن از کارفرمایان ترکیه به ادعای تأمین مالی و جمع آوری پول برای گروه گولن، به اتهام عضویت در این گروه بازداشت شدند.
طبق گزارش شورای عالی قضات و دادستان‌ها در پی اقدام به کودتای نافرجام 15 جولای تا کنون 3 هزار و 994 تن از قضات و دادستان‌ها به دلیل عضویت در این گروه تعلیق از خدمت شده و 3 هزار و 659 قاضی و دادستان نیز اخراج شده‌اند. وزارت دادگستری ترکیه در گزارش خود برای کمیسیون بررسی کودتای مجلس، اعلام کرد که تا تاریخ 4 ژانویه 2017 علیه 105 هزار 532 نفر به اتهام عضویت در گروه گولن روند قضایی آغاز شده و 42 هزار و 83 نفر از این افراد بازداشت شده اند. دولت ترکیه تاکنون دستور بازداشت 41 هزار نفر را صادر کرده و بیش از 100 هزار نفر از کارمندان این کشور را از کار برکنار کرده است.
مقامات ترکیه از نهادهای مذهبی وابسته به دولت نیز در راستای سیاست‌های خود بهره برداری می‌کنند. رئیس سازمان دیانت ترکیه به عنوان یک نهاد مذهبی وابسته به دولت که در جریان کودتای اخیر در کنار دولت قرار گرفته است اخیرا با اشاره به اینکه گروه گولن به پروژه خدمت به فعالیت‌های استعماری تبدیل شده است، مدعی شد این ساختار برای مبارزه با جنبش و ساختارهای مخالف خود استفاده از هر روشی را مباح دانسته و به هماهنگی با هر محیط و انجام فعالیت‌های پنهانی اهمیت بسیاری قائل است.
گلایه مقامات ترکیه در حمایت آمریکا از گولن نیز همچنان ادامه دارد. آنکارا گروه گولن را به تشکیل سازمان تروریستی و انجام کودتای 25 تیرماه گذشته متهم کرده و تلاش می‌کند نامبرده را که بیش از 15 سال است در آمریکا به سر می‌برد، از آمریکا بازگردانده و محاکمه کند. اردوغان اخیرا انتخاب یکی از افراد گولن به ریاست یک دانشگاه در آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و آنرا پایمال شدن ارزش‌های اروپایی معرفی کرد. وزارت دادگستری ترکیه نیز مدعی است آمریکا پرونده درخواست بازداشت موقت و استرداد گولن که از سوی وزارت دادگستری ترکیه به مقامات آمریکایی ارائه شده است را هنوز به دادگاههای ذیربط ارائه نکرده و عملا هیچ اقدامی انجام نداده است. همچنین علی‌رغم اقدامات ترکیه، آمریکا هنوز چهار پرونده مجزا که از سوی وزارت دادگستری ترکیه برای بازداشت موقت و استرداد گولن در تاریخ 19 جولای گذشته به مقامات آمریکایی تحویل داده شده است و نیز درخواست ترکیه برای بازداشت موقت گولن که در تاریخ 10 سپتامبر ارائه شده است را برای وزارت دادگستری این کشور ارسال نکرده است.
وزیر خارجه ترکیه پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرده است آنکارا دو خواسته از رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دارد که یکی استرداد گولن و دیگری قطع همکاری با کردهای سوریه علیه داعش است. آنکارا اعتقاد دارد دولت جدید آمریکا اشتباهاتی که دولت اوباما انجام داده بود را ادامه نخواهد داد چرا که ترکیه و آمریکا دو شریک استراتژیک هستند که ظرفیت‌ها و قدرت‌های لازم را برای ایجاد تاثیرات مثبت در منطقه در اختیار دارند.

49312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    2 6
    برای تثبیت حکومت دیکتاتوری نیاز به دشمن سازی است و اردوغان با دشمن دانستن گولن در حال حکومت است
    • محسن A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      3 1
      اردوغان نیازی به دشمن سازی و تثبیت قدرت نداره.چون یک ملت پشتش ایستاده ولی هنوز عده ای چشم دیدنشو ندارن و خودشون رو به کوری زدن.